آخرین عناوین اخبار » انتخابات » انتخابات 96 » پیشنهاد سردبیر » دولت » شهرستان ها » صفحه نخست
کد خبر : 3335
سه شنبه - ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
صابر تقویمی فرماندار هریس/

ادعای حل مشکلات به‌تنهایی نشان‌گر ناتوانی و ناآگاهی کاندیدا و یا نماینده است

به گزارش اهرامروز، صابر تقویمی فرماندار شهرستان هریس نوشت: نمایندگان مجلس علاوه بر نمایندگی حوزه انتخابیه، نماینده ملت ایران هستند، بنابراین برای انتخاب نماینده حوزه انتخابیه ضروری است تیزبینی و نکته‌سنجی و دقت ملاک انتخاب باشد.

هر نماینده‌ای که ادعای حل مشکلات مختلف را به‌تنهایی داشته باشد به‌یقین ناتوان و ناآگاه است و پیداست که نه‌تنها منطقه و یا حوزه انتخابیه خود را نشناخته بلکه حتی خود را نیز نشناخته و به شعور مردم توهین نموده است.

۱- معمولاً نمایندگان مجلس را می‌توان در بین همه انتخاب‌های دیگر(مانند ریاست جمهوری و …) نمودی از تجلی افکار و اندیشه‌های یک منطقه دانست، برای نشان دادن افکار روشن و متعالی و مترقی مردمان ساکن در گستره‌ای با چنین پیشینه‌ای تاریخی و افتخارآمیز باید به شایستگی و یا توان و کارایی افراد توجه شده و مانع از نقش‌آفرینی مسائل قومی و قبیله‌ای و یا خرده‌فرهنگی- سرزمینی در این انتخاب شد.

۲- کمتر دیده‌شده که کاندیدایی با برنامه‌ای مدون و تخصصی خودش را در معرض سنجش افکار عمومی حوزه انتخابیه قرار دهد. اگرچه بخش زیادی از این مسائل به شخصیت و توان علمی و تجربه کاندیداها برمی‌گردد اما بخشی هم ناشی از فضای بسته و بدون تحرک مردم منطقه و بی‌تفاوتی آن‌ها در قبال این مسائل است.

۳- کاندیداها بدور از روشنگری و ارائه برنامه از طرق دیگری سعی در جذب و جلب رأی‌دهندگان می‌کنند مردم می‌توانند با فراهم ساختن زمینه‌های در معرض دید قرار گرفتن کاندیداها گزینه‌های اصلح دارای برنامه را مشخص کنند.در این آزمون نخست با حضور و یا عدم حضور هرکدام از کاندیداها، برای مردم روشن خواهد شد که آن‌ها چقدر به حضور مردم اهمیت می‌دهند و عدم حضور آن‌ها به معنی ناتوانی در مواجهه شدن با مردم است. دوم اینکه آن عده‌ای که توان رویاروی مستقیم با مردم حوزه انتخابیه را ندارند چطور در مجلس در قبال دیگر منتخبین می‌توانند از طرح‌ها، پروژه‌ها و یا درخواست‌های حوزه انتخابیه خود دفاع کنند؟!، ریزش آن عده‌ای که به‌عنوان سیاهی‌لشکر کاندید شده‌اند در این مرحله اتفاق خواهد افتاد.در ثانی کاندیداها را به تحرک وادار می‌نماید که چه‌بسا کارزار انتخاباتی و ورود به مجلس امر ساده‌ای نیست و نیازمند مجهز بودن به درک، درایت، علم و دانش کافی است. همچنین در ادامه چهره و ویژگی‌های هرکدام از کاندیداها برای مردم شناخته‌شده و مردم بهتر می‌توانند در انتخاب فرد توانمند اقدام نمایند. در این مرحله مطالبات مردمی مطرح‌شده و پاسخگویی به این مطالبات می‌تواند آن‌ها را به چالش بکشد. از طرفی دیگر اولویت به نقش قومی، قبیله‌ای شاید جای خود را به نقش تخصص، علم، آگاهی، دانش و توانمندی شخص منتخب داده و مردم با انتخاب صحیح راضی‌تر به نظر می‌رسند.

۴- انتخاب نمایندگی مجلس نه‌تنها دادن اختیار حوزه انتخابیه بلکه دادن اختیار استان و کشور به یک فرد است لذا حساسیت خاص خود را می‌طلبد.

۵- لزوماً کسی که انتخاب‌نشده دست به نقض و نقص قوانین و دادن وعده‌های بی‌پشتوانه و غیرعملی می‌دهد نخواهد توانست نماینده خوبی برای قانون گزاری خوب در مجلس شورای اسلامی باشد جایی که عصاره فضایل ملتی نام‌گرفته است.

پایان امید می‌رود رسانه‌های محلی، شوراهای اسلامی و شهرداران و حتی دهیاران با برنامه‌ریزی زمینه‌های حضور پرشور و فعال کاندیداها در بین مردم و همچنین محافل علمی و دانشگاهی فراهم ساخته و آن‌ها را ملزم به ارائه برنامه‌های خود نمایند.

برگزاری میزگردها و مناظره‌های دو یا چندنفره در مکان‌های عمومی و یا در رسانه‌های محلی می‌تواند به تنویر افکار عمومی کمک نماید تا راه خطا نپیمایند.

حتی مدیریت رسانه‌های محلی با ارائه راهکارهایی، این افراد (کاندیداها) را وادار نمایند تا به سؤالات خوانندگان رسانه جواب داده و یا با مصاحبه و برگزاری میزگرد هم سؤالات مردم را با آن‌ها در میان گذاشته و هم به نمایندگی از طرف مردم آن‌ها را در ارتباط با ورود به مجلس به چالش بکشند.

انتهای پیام/