آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » اقتصادی » دولت » شهرستان اهر » صفحه نخست » ویژه
کد خبر : 60977
پنجشنبه - ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای اهر مطرح کرد:

ارتقای جایگاه مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای اهر/ نیروگاه خورشیدی تولید برق درمرکزآموزش فنی و حرفه‌ای اهر افتتاح می‌شود/ جامعه فقط به کارمند پشت میزنشین نیاز ندارد/ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران اهر، ظرفیتی که فراموش شد/ نتیجه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با اشتغال‌زایی مشخص می شود/آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای شهرستان یار کمکی و یکی از بازوان مراکز هستند

ارتقای جایگاه مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای اهر/ نیروگاه خورشیدی تولید برق درمرکزآموزش فنی و حرفه‌ای اهر افتتاح می‌شود/ جامعه فقط به کارمند پشت میزنشین نیاز ندارد/ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران اهر، ظرفیتی که فراموش شد/ نتیجه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با اشتغال‌زایی مشخص می شود/آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای شهرستان یار کمکی و یکی از بازوان مراکز هستند

به گزارش اهرامروز، ابوالفضل آتمیانلو در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت هفته‌ی ملی مهارت و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای؛ رسانه‌ها و خبرنگاران را پشتوانه مراکز آموزش و فنی و حرفه ای دانست و اظهار داشت: معتقدم عملکرد هر مدیر پشتوانه و حامی اوست و از طرفی از ظرفیت‌های رسانه‌ها که همواره حامی دستگاههای خدمات رسان بوده اند برای تشویق مردم جهت بهره‌مندی از آموزش‌های فنی و حرفه ای و همچنین فرهنگ سازی  بهره‌گیری می‌کنیم.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای اهر ادامه داد: در شهرستان اهر یک مرکز دائمی و یک مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران و ۱۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای درقالب بخش خصوصی فعالیت می‌کنند.

وی همچنین افزود: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران اهر زمانی بنابر تصمیمات نسنجیده تعطیل و با مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برادران تجمیع شد، در حالی که این مرکز شناخته شده و در دسترس عموم بود اما بعد از مدت‌ها دوباره به بخش خصوصی واگذار شده است.

آتمیانلو، بیکاری جوانان را از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها ذکر کرد و گفت: امروزه خانواده‌ها به دنبال شغل برای فرزندان‌شان هستند، اما هنوز نتوانسته‌ایم در جامعه فرهنگ‌سازی کنیم که اشتغال فقط پشت میزنشینی نیست در حالی که کشور به جوشکار، برق‌کار، مکانیک و … هم نیاز دارد.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای اهر تصریح کرد: خواه یا ناخواه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توانسته با مهارت‌آموزی و تربیت نیروهای فنی؛ زمینه اشتغال جوانان جویای‌کار را فراهم کند شاید ذهنیت این باشد که ما جوانان را به مکانیک، جوشکار و … ماهر تبدیل می‌کنیم در حالی که چنین نیست بلکه آموزش های فنی و حرفه‌ای یادگیری و مهارت‌آموزی جوانان را  جهت ورود به بازار تسریع می‌کند.

وی با اشاره به این‌که نظام آموزشی کشور متناسب با نیازهای بازار کار نیست، بیان کرد: هنوز نتوانسته‌ایم عرضه و تقاضا را باهمدیگر هماهنگ کنیم، واین امر باعث شده با انبوهی از فارغ التحصیلان بیکار و جویای کار و همچنین فاقد مهارت درجامعه روبرو شویم.

آتمیانلو ابراز داشت: در کشورهایی توسعه‌یافته، سه چهارم زمان آموزش دانش‌آموزان را در محیط کار واقعی برگزار می‌کنند تا ارتباط بین آموزش و صنعت حفظ شود. نظام های آموزشی در عموم کشورها بامشکلی بنام نخبه گرایی روبروشده اند که منظور از نخبه گرایی طراحی نظام آموزشی متناسب با ظرفیت و اهداف گروههای پر در آمد و عدم توجه به محدودیت ها و آینده شغلی گروههای کم در آمد است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای اهر گفت: مشکلی اصلی مربوط به معضل بیکاری جوانان، اغلب از خانواده‌ها نشأت می‌گیرد، از کودکی ذهنیت می‌دهند که وقتی بزرگ شدی استخدام دولت شوی و با پشت میزنشینی حقوق دریافت کنی! به عبارت دیگردانش آموزان را درطول تحصیل به نوعی محافظه کار پرورش می دهند. هنوز این ذهنیت در جامعه ما رایج و باید در این خصوص فرهنگ‌سازی کنیم ظرفیت فرصت‌های شغلی دولتی محدود بوده و اگر می‌خواهند صاحب شغل‌ شوند لازم است تا به سمت مهارت‌آموزی بروند.

وی بابیان این‌که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای منجر به اشتغال‌زایی در بازار کار می‌شود، یادآور شد: نتیجه مهارت‌آموزی و اجرای دوره های مهارتی فنی و حرفه‌ای و حاصل آن اشتغال‌زایی جوانان بیکار در جامعه مشهود است از مکانیک، خیاط، تعمیرکار موبایل و … پس از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای صاحب شغل و درآمد شده‌اند.

آتمیانلو اضافه کرد: گروه‌های هدف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تنها دانش‌آموزان مردودی، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بیکاران نیست، بلکه ماموریت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ارایه دوره های مهارتی برای ۱۵ گروه هدف می باشد. این سازمان دارای ۵۴۰۹ استاندارد تدوین شده بوده که ازاین تعداد ۲۱۶۱ استاندارد شایستگی شغل و ۳۲۴۸ استاندارد آموزش شغل می باشد و دارای ۵۵۲ بخش دولتی و ۱۱۷۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای درکشور می باشد که استفاده ازاین ظرفیت و پتانسیل می تواند گره گشای مشکلات جامعه درحوزه اشتغال باشد.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای ازفعالیت ۱۱ کارگاه آموزشی در این مرکز و ۱۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای خبر داد و گفت: آموزشگاههای آزاد شهرستان یکی ازظرفیت های بزرگ در شهرستان می باشند که ضمن اجرای دوره های مهارتی درایجاد اشتغال نقش خوبی را ایفا کرده و نزدیک به ۷۰نفر به عنوان مربی و کارمند اداری دراین آموزشگاهها مشغول بکارمی باشند که بانظارت و بازرسی از آموزشگاههای آزاد به عنوان یار کمکی و بازوان توانمند مراکز آموزش فنی و حرفه ای  می توان در جهت ساماندهی و ارتقا کیفی دوره های مهارتی نقش این بخش خصوصی را به خوبی درجامعه لمس نمود.

وی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زندان اهر خبر داد، افزود: از ابتدای سال‌جاری ۷ کارگاه آموزشی شامل قالیبافی، خیاطی، آشپزی، صنایع‌دستی، برق، پکیج و جوشکاری برای زندانیان برگزار کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم تا دوره‌های آموزشی را متناسب با نیازهای زندانیان برگزار کنیم تا پس از رهایی از زندان بتوانند با مهارتی که دارند شغلی برای خود و حتی دیگران مهیا کنند.

آتمیانلو با تأکید بر این‌که برای ۱۸۰ نفر از فرهنگیان طرح ارتقای مهارت‌های معلمین  برگزار کردیم، گفت: شرکای اجتماعی با ظرفیت بالا و گروههای هدف مشخص درشهرستان وجود دارند که ما می توانیم بصورت مشارکتی و با استفاده ازپتانسیل های بین بخشی کارهای خوبی دراشتغال زایی، ارتقا دانش و کاهش آسیب های اجتماعی درشهرستان داشته باشیم من جمله: کمیته امداد امام (ره)، بهزیستی، اتاق اصناف، معادن شهرستان و واحدهای تولیدی فعال درشهرک های صنعتی و …

وی درادامه افزود: با توجه به سال تولید، پشتیبانی ها و رفع موانع، درراستای حمایت از واحدهای تولیدی فعال درشهرک های صنعتی جهت ایجاد مراکز کارآموزی جوارکارگاهی به منظور استفاده ازمشوق های  مالیاتی تبصره (۲) ماده (۳۸) قانون مالیات برارزش افزوده در دستور کارمرکز قرارداده ایم برنامه ریزی های لازم صورت گرفته تا با شناسایی واحدهای تولیدی ،خدماتی، صنعتی و معدنی حایز شرایط مجوز لازم ازطرف استان صادر تا این واحدها ازمشوق های مالیاتی ۱۰ درصد ارزش افزوده بهره مند شوند

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای اهر تأکید کرد: انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان اهر که در حدود ۳۰۰۰ عضو دارد را در دستور کار ارتقای سطح مهارت قرار داده‌ایم چراکه این انجمن پتانسیل قوی دارد که باید از این ظرفیت‌ها به نفع شهرستان بهره‌برداری کنیم. که درسال گذشته ۴ دوره مهارتی به منظور ارتقا دانش فنی و افزایش  ضریب ایمنی درحین کار را در قالب قرارداد آموزشی – مالی برای کارگران ساختمانی برگزارگردید.

وی درادامه از اجرای طرح قرارگاه مهارت آموزی نیروهای مسلح (پرسنل وظیفه ) درستادفرماندهی نیروی انتظامی و سپاه ناحیه شهرستان، اجرای طرح سواد وزندگی برای سوادآموزان مرکز یادگیری شهید صدر با همکاری آموزش و پرورش، اجرای دوره های مهارتی برای پیمانکاران گاز خانگی و تجاری و همچنین اجرای دوره های مهارتی فن ورز شبکه هوایی و ایمنی در شبکه های توزیع برق برای شاغلین و پیمانکاران فعال درشرکت های توزیع برق خبرداد

وی درادامه از ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به ۴۵۰ نفر از مهارت‌آموزان طی ۳ ماهه نخست سال‌جاری در شهرستان اهر خبر داد، بیان داشت: ارتقا جایگاه مرکز آموزش فنی وحرفه ای اهر در بین مراکز استان دردستورکارمرکز قراردارد.

آتمیانلو همچنین از احداث نیروگاه خورشیدی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای اهر خبر داد، گفت: پروژه نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید برق روزانه ۵ کیلوات برای اولین بار درشمال استان درمرکز آموزش فنی و حرفه ای اهرافتتاح خواهد شد.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای اهر بر لزوم ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی تولید برق در ادارات و نهادهای این شهرستان تأکید کرد، افزود: مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان اهر آمادگی دارد تا در خصوص ایجاد نیروگاه خورشیدی مشاوره های لازم ارائه دهد.

وی از ایجاد کارگاه آموزشی آسانسور برای نخستین‌بار در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای اهر خبر داد، یادآور شد: برنامه‌های توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای را در شهرستان اهر با جدیت ادامه می‌دهیم و همان‌طور که قول داده بودم فنی و حرفه‌ای اهر را احیاء می‌کنیم.

خبر از: علی دایلاری اصل