آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » استانها » شهرستان اهر » صفحه نخست » علم و فناوری
کد خبر : 13787
جمعه - ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
آغاز فصل جدید همکاری‌های علمی و فناوری ایران و اتریش؛

استاندار: قرارداد همکاری با مؤسسه فناوری اتریش، نقطه عطفی در توسعه صنعت استان است

استاندار: قرارداد همکاری با مؤسسه فناوری اتریش، نقطه عطفی در توسعه صنعت استان است

به گزارش اهرامروز به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، دکتر اسماعیل جبارزاده در مراسم رونمایی از قرارداد همکاری مشترک بین مؤسسه فناوری اتریش (AIT) و منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی در حوزه قطعه‌سازی خودرو، اظهار کرد: خوشحالیم که همکاری‌های فناوری ما با کشور اتریش آغاز می‌شود و امیدوارم به‌زودی شاهد به بار نشستن این قرارداد باشیم.

وی با اشاره به اینکه مردم ایران خاطرات خوبی از کشور اتریش در ذهن دارند، افزود: در طول تاریخ همواره شاهد روابط خوب ایران و اتریش بوده‌ایم و در چند سال گذشته نیز کشور اتریش به‌دلیل میزبانی مذاکرات مربوط به برجام مورد توجه مردم ایران بوده است.

جبارزاده خاطرنشان کرد: در راستای توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی، قرارداد همکاری با مؤسسه فناوری اتریش نیز می‌تواند پلی برای ارتباط صنعتگران، تولیدکنندگان و محققان ما با مراکز تحقیقاتی اروپا باشد.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: این قرارداد در راستای اتصال صنایع استان به ویژه صنعت قطعه‌سازی که از ظرفیت‌های استان است به فناوری پیشرفته اروپایی است و می‌تواند نقطه عطفی در تحقق صنعت دانش‌بنیان در استان باشد.

وی، وصل کردن تولیدکنندگان به بازارهای جهانی را یکی از اهداف مناطق ویژه علم و فناوری عنوان کرد و گفت: حل مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی تنها با تزریق پول و امکانات میسر نیست و لازمه بقا و امکان رقابت در بازارهای امروز توجه به فناوری، نوآوری و تولید دانش‌بنیان است.

وی با بیان اینکه امکانات وجود دارد، اما مهم این است که شبکه‌ای ایجاد شود تا امکانات جزیره‌ای و ظرفیت‌های جدا از هم در کنار هم قرار گرفته و هم‌افزایی ایجاد کنند، افزود: این قرارداد می‌تواند این امکان را برای استان آذربایجان شرقی در جهت هم‌افزایی امکانات و توانمندی‌های صنایع و مراکز تحقیقاتی ایجاد کند.

جبارزاده گفت: انتظار داریم بخش خصوصی، صنایع، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی پای کار باشند تا بر اساس تجربیات مؤسسه فناوری اتریش، راه جدیدی را برای صنایع استان ترسیم کنیم و از همه مدیران دولتی و اقتصادی استان هم می‌خواهم که این پروژه را جدی تلقی کنند و با همه توان برای تحقق اهداف تعریف شده بکوشند.

وی افزود: انجمن قطعه‌سازی استان و واحدهای متعدد قطعه‌سازی نیز که توانمندی خود را در دوران تحریم نشان دادند و در شرایط سخت توانستند خود را سر پا نگه دارند، باید از این فرصت و فضای بازی که در عرصه فناوری به وجود خواهد آمد حداکثر استفاده را بکنند.

جبارزاده اضافه کرد: امیدوارم با به بار نشستن این قرارداد، واحدهای قطعه‌سازی استان در صدر تولیدکنندگان با نوآوری‌های جدید قرار گیرند و مدیریت استان نیز در این راستا در کنار آنها خواهد بود.

منطقه ویژه ربع رشیدی پیشروترین منطقه فناوری کشور است

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) نیز در این مراسم با اشاره به تشکیل پنج منطقه ویژه علم وفناوری در کشور گفت: منطقه ویژه ربع رشیدی پیشروترین منطقه فناوری کشور است.

مصطفی کاظمی اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی از زمان تأسیس این منطقه با درایت استاندار خبره خود توانسته است اقدامات قابل توجهی را در حوزه فناوری انجام دهد و پشتیبانی‌ها و پیگیری‌های مستمر ایشان و مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی از مهم‌ترین عوامل حرکت روبه جلوی این منطقه بوده است.

وی با تأکید بر نقش منطقه‌ای آذربایجان شرقی در بازارهای بین‌المللی خاطرنشان کرد: به غیر از بحث‌های حاکمتی برخی از دلایل از جمله ظرفیت‌های علمی و صنعتی این استان، امکان جذب سرمایه، زمینه مساعد برای توسعه بازار و دسترسی و همجواری با شبکه‌های بین‌المللی باعث شد تا ما تبریز را به عنوان منطقه پایلوت برای روابط بین‌الملل در نظر بگیریم.

کاظمی ادامه داد: باتوجه به شاخصه‌های مطرح شده انتظار داریم با همکاری بخش خصوصی، هم‌افزایی و همراهی بیشتری در این رابطه شکل بگیرد تا در آینده شاهد به بار نشستن این حرکت بزرگ فناورانه در کشور باشیم.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سابقه همکاری‌های فی‌مابین ایران و اتریش گفت: بعد از برجام ما بر آن شدیم تا نحوه همکاری‌های بین المللی فناورانه با کشورهای مختلف را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و در بخش شبکه‌سازی نیز به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم با مؤسسه فناوری اتریش (AIT) همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

وی با اشاره به استقبال بی‌نظیر این مؤسسه از همکاری‌های مشترک،‌ گفت: بعد از شروع این همکاری‌ها خوشبختانه شاهد بودیم که طرف اتریشی نیز حاضر به سرمایه‌گذاری در این پروژه مشترک شد و این اقدام قابل تقدیر است.

کاظمی به افزایش همکاری‌های فناورانه بعد از امضای برجام نیز اشاره کرد و گفت: پس از امضای برجام شاهد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های متعدد در بخش‌های علمی و فناوری بین ایران و کشورهای مختلف دنیا هستیم اما این قرار داد حرکت جدیدی است و امیدواریم خروجی قابل قبولی نیز داشته باشد.

عضو مؤسسه فناوری اتریش (AIT) هم با اشاره به همکاری‌های فناورانه کشورش با ایران، گفت: ما در این همکاری‌ها تلاش می‌کنیم با شناخت دقیق از فرهنگ و اقتصاد ایران برنامه‌های خود را اجرایی کنیم.

ماریانا هالسبرگر اظهار کرد: دانش، تکنولوژی و تجربه سه مؤلفه اصلی در پروژه مشترک ما با ایران است و ما تلاش خواهیم کرد تا در طول اجرای این پروژه اطلاعات، دانش و تجربه خود را با طرف ایرانی به اشتراک بگذاریم.

وی با اشاره به بازدید های خود از مجموعه‌های مختلف صنعتی در تبریز، گفت: امیدواریم همکاری تنگاتنگی شکل بگیرد تا در آینده نیز این همکاری‌ها ادامه داشته باشد.

گفتنی است با هماهنگی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و در راستای توسعه همکاری‌های بین‌المللی، قرارداد همکاری مشترک بین مؤسسه فناوری اتریش (AIT)، منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی و انجمن مدیریت تکنولوژی ایران در حوزه قطعه‌سازی خودرو استان آذربایجان شرقی منعقد شده است.