آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » دولت » شهرستان اهر » صفحه نخست
کد خبر : 60435
یکشنبه - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴
فرماندار اهر در جلسه مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز مطرح کرد:

افزایش ۴ برابری تخریب و تصرف اراضی ملی و مراتع در اهر/ صدور مجوز حصارکشی تخلف است/ حریم شهر اهر با ساخت‌وسازهای غیرمجاز از بین می‌رود

افزایش ۴ برابری تخریب و تصرف اراضی ملی و مراتع در اهر/ صدور مجوز حصارکشی تخلف است/ حریم شهر اهر با ساخت‌وسازهای غیرمجاز از بین می‌رود

به گزارش خبرنگار اهرامروز، رسول خدابخش در جلسه کنترل و مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهرستان اهر با اشاره به این‌که شهرداری اهر باید پلیس ساختمان را جهت کنترل ساخت‌وسازها فعال کند، اظهار کرد: عمده ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر اتفاق می‌افتد و در حریم شهر اهر عملاً ساخت‌وسازهایی توسط افراد سودجو صورت می‌گیرد.

فرماندار شهرستان اهر افزود: ساخت‌وسازهای غیرمجاز عمدتاً انگشت شمار نیست بلکه در سطح غیرقابل باور انجام می‌شود و افراد سودجو عمدتاً با ساخت و ساز غیرمجاز؛ نه تنها حق و حقوق شهرداری را پرداخت کرده و نه اقدامی برای حل و فصل و احقاق حق و حقوق شهرداری اهر انجام می‌گیرد و از طرفی این حجم از تخلفات در ساخت‌وسازها قابل قبول نیست.

وی با ذکر این‌که تأکید داریم اراضی با کاربری فضای سبز حفظ شود، گفت: یکسری املاک داریم که تماماً قول‌نامه‌ای هستند و سندی برای این املاک صادر نمی‌شود از این‌رو برای حل و فصل این جریانات زمان صرف کردیم و نهایتاً دیدیم که شهرداری اهر برای آن‌ها مجوز حصارکشی صادر کرده؛ هرچند مجوز حصارکشی از ریشه تخلف است.

خدابخش تصریح کرد: حصارکشی مفهوم و معنی دیگری ندارد ولی در بررسی‌ها مشخص شد که با مجوز حصارکشی؛ ساختمان‌سازی کرده‌اند. در ریشه‌یابی مشاهده شد که زمینی به صورت قول‌نامه‌ای بدون آن‌که حق و حقوق شهرداری اهر پرداخت شود از زمین اصلی تفکیک شده است.

فرماندار شهرستان اهر از تشکیل کمیته احراز مالکیت در این شهرستان خبر داد، یادآور شد: این کمیته متشکل از فرماندار، رئیس دادگستری، شهردار، راه و شهرسازی و ثبت اسناد و املاک است و هدف این بوده تا مالکیت اراضی و املاک مشخص شده و نظارت بر ساخت‌وسازها باشد و در عین حال از صدور مجوز حصارکشی جلوگیری کنیم.

وی ابراز داشت: ساخت‌وسازهای غیرمجاز در ورودی شهر اهر از سمت جاده کلیبر که تا چند ماه قبل شروع شده بود با ورود جدی به قضیه از ساخت‌وسازها ممانعت شد تا تعیین تکلیف شود.

خدابخش بابیان این‌که اگر قوانین و ضوابط در ساخت‌وسازها رعایت شود نیازی نیست تا شهرداری اهر حق و حقوق خود در خوف مطالبه کند، بیان داشت: واقعاً حریم شهر اهر با این حجم از ساخت‌وسازها از بین می‌رود؛ چرا باید به ساخت‌وسازها چراغ سبز نشان داده شود و بگویند بسازید نهایتاً در کمیسیون ماده ۱۰۰ حل و فصل می‌شود، در حالی که باید از حریم شهر اهر به شدت و با جدیت مراقبت کنیم.

فرماندار شهرستان اهر با تأکید بر این‌که تخلفات ساختمانی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز یک شبه خلق نمی‌شود، گفت: اگر پلیس ساختمان فعال نشود نمی‌توان با ساخت‌وسازهای غیرمجاز مقابله کرد.

وی از افزایش ۴ برابری تخریب و تصرف اراضی ملی و مرتعی در شهرستان اهر خبر داد و افزود: امسال برای ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی و مرتعی که مورد تصرف و تخریب قرار گرفته؛ پرونده تشکیل یافته که در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش ۴ برابری دارد. چراکه اراضی ملی و مراتع که در حال تخریب و تصرف است اگر اقدام نشود نمی‌توان به آینده امیدوار بود.

خدابخش با اشاره به این‌که بدون تعارف در مقابل تخلفات ساختمانی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز می‌ایستیم، اضافه کرد: تغییر کاربری‌های غیرمجاز در حریم شهر، حذف پارکینگ از ساختمان‌ها و سایر تخلفات ساختمانی از جمله معضلاتی است که با آن در شهر اهر مواجه هستیم.

فرماندار شهرستان اهر از درخواست انشعاب برای ۳۰۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در مناطق حاشیه‌ای و حریم شهر اهر خبر داد، خاطرنشان کرد: متأسفانه بیشترین انشعابات غیرمجاز در مناطق حاشیه‌ای شهر بوده و گاهاً به دلیل غیرمجاز بودن ساخت و ساز که انشعاب واگذار نمی‌شود؛ اشخاص اقدام به تأمین غیرمجاز انشعاب می‌کنند.