آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » شهرستان اهر » صفحه نخست
کد خبر : 29889
چهارشنبه - ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اهر:

ایده‌های خلاقانه روستائیان در راستای تبریز ۲۰۱۸ در اولویت قرار می‌گیرند/ دولت از طرح‌های بوم گردی حمایت می‌کند/ جرائم حوزه میراث فرهنگی سیاسی و امنیتی است

به گزارش خبرنگار اهرامروز، حسن باقرپور در جلسه مشترک میراث فرهنگی، بخشداری و دهیاران با موضوع ” تبریز ۲۰۱۸ ” و روستاهای هدف گردشگری شهرستان اهر، اظهار کرد: رویداد ” تبریز ۲۰۱۸ ” صرفاً به خود تبریز محدود نمی‌شود بلکه استان آذربایجان شرقی در این رویداد مدنظر است و در این جهت پنج محور گردشگری در استان تعریف‌شده که منطقه ارسباران به مرکزیت شهرستان اهر دومین محور گردشگری تبریز ۲۰۱۸ بوده و این انتخاب نشان‌گر اهمیت ارسباران است.

وی افزود: اگر از ظرفیت‌های تبریز ۲۰۱۸ نتوانیم به‌خوبی استفاده کنیم شاید اگر دوباره تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شود ۵۴ سال به طول می‌انجامد آن‌هم منوط به این‌که شهر دیگری از کشور داوطلب میزبانی از این رویداد بزرگ نباشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اهر ادامه داد: چنانچه اگر نتوانیم از ظرفیت این رویداد استفاده کنیم شاید به تهدید نیز منجر شود و منظور از تهدید این است که آن‌طور که شایسته است نتوانیم داشته‌هایمان را به گردشگران خارجی معرفی کنیم این در حالی است که هر گردشگری که به منطقه سفر می‌کند باید آنچه را داریم معرفی نماییم و قطعاً اگر مناطق گردشگری مورد پسند گردشگر باشد آن منطقه را به‌عنوان نماینده ایران در کشور خود معرفی خواهد کرد.

باقرپور بابیان این‌که کسی که از گردشگران خارجی در راستای رویداد تبریز ۲۰۱۸ میزبانی می‌کند نه‌تنها نماینده روستا، شهرستان و استان خواهد بود بلکه میزبان نماینده کشور تلقی می‌شود، گفت: فرهنگی که مردم آذربایجان دارند هیچ‌گاه اجازه بدرفتاری با میهمان را نمی‌دهد البته هم لازم است تا بهترین رفتار با گردشگران داشته باشیم.

وی ابراز داشت: طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه‌ای که از سوی روستائیان، دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی مطرح می‌شود در راستای تبریز ۲۰۱۸ در اولویت قرار می‌گیرند، پس بنا بر این از مدیران روستایی و روستائیان انتظار داریم تا طرح‌ها و ایده‌های خود را به بخشداری جهت طرح در ستاد شهرستانی رویداد ” تبریز ۲۰۱۸ ” تحویل دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اهر با اشاره به اینکه در معرفی و تبلیغات نقاط گردشگری، تاریخی و فرهنگی ضعف‌هایی داریم، گفت: مناطق گردشگری و دینی بسیاری در شهرستان اهر داریم ولی متأسفانه آن‌طور که بایدوشاید آن‌ها به گردشگران و مسافران معرفی کنیم نکرده‌ایم.

باقرپور تصریح کرد: برخی نقاطی که ما در روستاهای می‌بینیم از نظر ما جذابیت چندانی ندارند اما همان جاذبه‌هایی که ما به آن‌ها بی‌اعتنایی می‌کنیم می‌تواند برای گردشگران ارزشمند و جذابیت داشته باشد، به‌طور مثال در استان فارس یک روستایی با خلاقیتی که به خرج داده روستای خود را به قطب گردشگری که ماه‌ها باید برای اقامت در آن انتظار کشید تبدیل کرده است، سهل نگیریم سنت‌ها، فرهنگ و زندگی ماست که گردشگر را جذب می‌کند.

وی با تأکید بر این‌که به دلیل وجود برخی اختلافات در روستاها، سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری در روستاها نخواهد شد، افزود: در جهت جذب سرمایه‌گذاران به روستاها لازم است تا نگاه‌هایمان را تغییر دهیم در حالی که به‌اندازه‌ای روستائیان می‌توانند در توسعه و رونق روستاها تأثیر داشته باشند کسی نمی‌تواند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اهر از حمایت دولت از طرح‌های بوم گردی خبر داد، اظهار داشت: در بحث بوم گردی، خانه مسافر بیشتر مدنظر است و دولت در راستای حمایت از طرح‌های بوم گردی تسهیلات کم‌بهره پرداخت می‌کند در حالی که بانک‌ها تسهیلاتی کمتر از سود ۱۸ درصد نمی‌دهد ولی برای بوم گردی تسهیلاتی با بهره بانکی ۶ و یا ۷ درصد پرداخت می‌کند.

باقرپور با اشاره به اینکه کمترین امکانات هم می‌تواند در جذب گردشگر بیشترین کارآیی را از خود نشان دهد، گفت: در جذب گردشگر به مناطق روستایی حتماً هم نیاز نداریم که زیرساخت‌هایی با سرمایه میلیاردی ایجاد کنیم بلکه با طراحی ساده محیط و کمترین امکانات هم می‌توان گردشگر جذب کرد.

وی با ذکر اینکه ما در تمامی روستاها آثار تاریخی و فرهنگی داریم، افزود: جرائمی که در حوزه میراث فرهنگی من‌جمله حفاری غیرمجاز اتفاق می‌افتد جرائم سیاسی و امنیتی است در واقع با حفاری‌های غیرمجاز و سرقت آثار تاریخی اگر با دقت نگاه کنیم میراث و هویت یک کشور به سرقت می‌رود.