آخرین عناوین اخبار » بین الملل » سیاسی » ویژه
کد خبر : 117
سه شنبه - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۲

ایرانیان خارج از کشور بهترین پل‌ها برای گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها هستند

به گزارش ارسباران نیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که شب گذشته در دومین مقصد سفر خود به چند کشور آسیایی و اقیانوسیه وارد سنگاپور شد، صبح امروز (سه شنبه) با حضور در جمع ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی در این کشور در صبحانه ای کاری با آنها گفت وگو کرد.

ظریف در ابتدای سخنان خود ضمن قدردانی از حاضران در این نشست، گفت: ایرانیان خارج از کشور همچون هموطنان در داخل بزرگترین سرمایه هستند و اگر حضور، جدیت و پایمردی، هوشیاری و بردباری مردم ایران نبود و مقاومت دلیرانه این مردم در مقابل همه فشارها نبود، امروز نمی توانستیم در جامعه جهانی در برابر قدرتهای بزرگ مذاکره و بر حقوقمان ایستادگی کرده و در عین حال تعامل کنیم.

وی ادامه داد: شاید در یکی از معدود زمانها در تاریخ معاصر روابط بین الملل یک معضل جهانی را بدون درگیری و بر سر میز مذاکره حل کردیم.

ظریف عنوان کرد: اینکه باعث شده ایران در سالهای گذشته به عنوان استثنا عمل کند، به خاطر مردم آن است. اینکه ایران را تواتمند کرده که در جهان دو قطبی بتواند در برابر جنگ تحمیلی که هر دو قطب از طرف مقابل حمایت می کردند مقارمت کرده و از شش قطعنامه تحمیلی شورای امنیت بدون حتی یک لحظه اجرای آن عبور و صنعت هسته ای را به نتیجه برساند و در شرایط دشوار فشار و محاصره همه جانبه اقتصادی مقام علمی خود را در دنیا بالا ببرد و به عنوان چند کشور اول دنیا در همه حوزه ها حضور یابد و آنکه ایران را یک کشور استثنایی می کند، همه به خاطر این مردم بزرگ است.

رئیس دستگاه دیپلماسیی به حضور مردم در پای صندوق های رای در انتخابات مجلس و خبرگان اشاره کرد و افزود: مردم ایران یک بار دیگر با حضور و مشارکت خود در انتخابات مجلس و خبرگان همه محاسباتی که از خارج فکر می کردند انتخابات سردی برگزار شود، را بر هم زد.

ظریف ایرانیان خارج از کشور را سرمایه برشمرد و گفت: ایرانیان بهترین پلهای گفتگوی فرهنگ ها و معرف فرهنگ ایرانی – اسلامی هستند.

به گفته وزیر خارجه حضور جوامع ایرانی در خارج از کشور زمینه تبادل علمی تجاری و فرهنگی را فراهم می کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تصمیم گیری در خصوص تاسیس سفارت و کنسولگری ایران در سنگاپور بر عهده دولت است، ابراز امیدواری کرد بهبود شرایط اقتصادی و افزایش تبادلات با سنگاپور، بتواند به حضور جدی تر در این کشور منجر شود.

وی با اشاره به حضور مدیران کل کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه که او را در این سفر همراهی می کنند، اظهار داشت: دبیرخانه ایرانیان خارج از کشور به وزارت خارجه بازگشته و وزارت خارجه پیگیری مسائل ایرانیان خارج از کشور را به عنوان سرمایه در دستور کار دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: مدیران کل کنسولی و امور ایرانیان در پایان دیدار در جمع ایرانیان خواهند بود تا به مسائل و مشکلات احتمالی آنان رسیدگی کنند

ظریف همچنین گفت: همه باید یکدل و یک زبان برای ساختن ایرانی بهتر تلاش کنیم.

وزیر خارجه عنوان کرد: امروز با گشایش پدید آمده در سیاست خارجی در مرحله پسابرجام، فضای مناسب برای گسترش روابط خارجی در خدمت منافع کشور فراهم شده و استفاده از این فرصت نیازمند یک عزم ملی و دوری از بداخلاقی های رایج و ملاحظات روزمره سیاسی و جناحی است.

ظریف همه موفقیت های جمهوری اسلامی و سیاست خارجی ایران را مرهون فرصت شناسی و انتخاب های درست ملت ایران در لحظات حساس تاریخی برشمرد و افزود: اگر این انتخاب های درست نبود امکان هیچ موفقیتی برای ما فراهم نمی شد.

به گزارش فارس، در ابتدای این مراسم جواد انصاری سفیر غیرمقیم ایران در سنگاپور ضمن خیرمقدم به وزیر امور خارجه، روابط ایران و آسیا را دیرینه خواند و به اشتراکات ایران با کشورهای آسیایی اشاره کرد.

وی با اشاره به ایرانیان مقیم سنگاپور، گفت: ایرانیان در سنگاپور عموما چه به لحاظ رتبه و منزلت اجتماعی و چه علمی گلچینی از ایرانیان در خارج از کشور هستند.

سفیر غیرمقیم ایران عنوان کرد که به دلیل اینکه کنسولگری در سنگاپور وجود ندارد نمی توان آمار دقیقی از ایرانیان مقیم سنگاپور ارائه کرد.

وی افزود: نیمی از ایرانیان در سنگاپور دانشجو هستند که حداقل ٩۵ درصد آنها بورسیه تحصیلی دارند.

پس از آن جعفرزاده نماینده ایرانیان مقیم ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه ابراز امیدواری کرد که به زودی سفارت و کنسولگری ایران در سنگاپور افتتاح شود.

در ادامه مراسم نیز نماینده دانشجویان ایرانی در سنگاپور از به سرانجام رساندن برجام توسط ظریف قدردانی و نسبت به رفع مشکلات ایرانیان مقیم از جمله ایجاد سرکنسولگری و سفارت ابراز امیدواری کرد.

وزیر خارجه پس از این مراسم به منظور دیدار با وزیر خارجه سنگاپور راهی محل وزارت خارجه این کشور شد.

انتهای پیام/