آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » اقتصادی » شهرستان اهر » صفحه نخست » مذهبی
کد خبر : 51280
یکشنبه - ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اهر در جمع خبرنگاران:

تصرف غیرقانونی موقوفات شهرستان اهر توسط برخی از نهادها/ درآمد موقوفات برای عمل به نیات واقفین هزینه می‌شود

تصرف غیرقانونی موقوفات شهرستان اهر توسط برخی از نهادها/ درآمد موقوفات برای عمل به نیات واقفین هزینه می‌شود

به گزارش خبرنگار اهرامروز، حجت‌الاسلام محمدرضا خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگاران با تبریک دهه وقف با اشاره به اینکه ۲۷ ماه صفر به‌عنوان روز وقف نام‌گذاری شده و هر سال دهه وقف با سالروز رحلت جان‌سوز پیامبر اکرم(ص) مصادف می‌شود، اظهار داشت: وقف در بحث احسان صدقه جاریه به آن گفته می‌شود شاید هر روز صدقه می‌دهیم اما این صدقات ثواب موقتی دارد.

وی افزود: تفاوتی که وقف با سایر احسانات و صدقات دارد این است که وقف به‌عنوان صدقه جاریه و چشمه همیشه جاری شناخته می‌شود و تا قیام قیامت که وقف پابرجاست واقف خیراندیش ثواب اخروی می‌برد به‌طور مثال فردی قرن‌ها پیش وقفی کرده است با آن‌که از دنیا رفته ولی هنوز نامه اعمال وی باز است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اهر، موقوفات را بهترین و مناسب‌ترین پشتوانه اقتصادی دین اسلام ذکر کرد و گفت: تاریخ وقف به‌پیش از دین اسلام باز می‌گردد و حتی در سایر ادیان نیز وجود دارد به‌طوری که در برخی از کشورهای اروپایی دارایی سازمان‌های مردم‌نهاد و دانشگاه‌ها از موقوفات بوده ولی در اسلام وقف رنگ و بوی متفاوتی دارد.

خلیلی بابیان اینکه تسری بخشی و ترویج فرهنگ وقف در جامعه می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی خانوادگی حل کند، ابراز داشت: برخی از واقفان خیراندیش موقوفات خود را با نیّت صرف در امور تحصیل دانش آموزان بی‌بضاعت کرده‌اند تا دانش‌آموزانی که در تأمین هزینه‌های تحصیلی مشکل‌دارند برای آن‌ها صرف شود.

وی اضافه کرد: به‌طور مثال یکی از موقوفات در شهرستان اهر با نیّت کمک به دانش آموزان بی‌بضاعت بوده هرچند این موقوفه درآمد اندکی دارد ولی از دهه وقف سال گذشته تا به امسال بالغ‌بر ۲۰۰ بسته فرهنگی شامل لوازم‌التحریر مورد نیاز یک‌ساله دانش آموزان بی‌بضاعت با همکاری کمیته امداد و آموزش و پرورش اهدا شده است در حالی که تأمین نیاز دانش آموزان نه از بودجه دولتی نه از جیب شخصی مسئولان بود بلکه درآمد موقوفات با نیت کمک به دانش آموزان بوده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اهر با ذکر اینکه برخی از موقوفات واقفان در شهرستان اهر کمک به تأمین دارو و درمان بیماران بی‌بضاعت و نیازمند است، گفت: شاید کم باشد ولی در طی سالجاری ۱۰۰ نفر از بیماران نیازمند که در تأمین هزینه‌های درمان و دارو با مشکل مواجه بودند را تأمین کرده‌ایم.

خلیلی تصریح کرد: در بحث ازدواج جوانان نیز اگر دستگاه‌ها از هزینه‌های اضافی کاسته و در امور ازدواج بکار گیرند بسیاری از مشکلات جوانانی که به دلیل ناتوانی در تأمین هزینه‌های جاری از این امر پسندیده محروم می‌شوند سر و سامان می‌یابند در هر حال اگر بتوانیم فرهنگ وقف را در جامعه نهادینه کرده و به مردم بشناسانیم با این فرهنگ اغلب مشکلات جامعه قابل‌رفع خواهد بود.

 

وی با تأکید بر اینکه هر احسان و صدقه‌ای که در قالب وقف باشد تا سال‌های سال و حتی قرن‌ها ماندگار می‌شود، بیان داشت: وقتی خیری مثلاً زمینی را با نیّت مدرسه‌سازی وقف می‌کند اگر غیر از نیت خیر تغییر کاربری در آن زمین انجام گیرد نیّت آن خیر تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اهر در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که آیا غیر از سازمان اوقاف سازمان دیگری هم بر موقوفات می‌تواند متولی باشد؟ گفت: غیر از سازمان اوقاف و امور خیریه هیچ سازمان و نهادی قانوناً نمی‌تواند در تولیت موقوفات دخالتی داشته باشد.

خلیلی، حفظ موقوفه و درآمدزایی موقوفات را از وظایف ذاتی سازمان اوقاف و امور خیریه برشمرد و افزود: یکی دیگر از وظایف اوقاف و امور خیریه اجرای امینانه نیات واقفین و نظارت بر اجرای امینانه نیات واقفین بوده به‌طوری که برخی از موقوفات با تبلیغ و ترویج دین اسلام، تبلیغ و ترویج قرآن، بحث شعائر اسلام، تعزیه‌داری امام حسین(ع) است که برای عمل به نیات واقفین نیاز به برنامه‌های فرهنگی داریم.

وی با اشاره به اینکه در اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی مشترک با سایر سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌ها تعامل بسیار خوبی داریم، بیان کرد: امیدواریم با حمایت همه‌جانبه مسئولان و راهنمایی و همراهی رسانه‌ها بتوانیم اوقاف و امور خیریه را بیشتر به مردم بشناسانیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اهر در ادامه از سنددار شدن تمامی موقوفات شهرستان اهر در طی سال‌های اخیر خبر داد، گفت: با همکاری اداره ثبت‌اسناد و املاک و بنیاد مسکن شهرستان اهر و همکاران اداره اوقاف توانسته‌ایم به‌منظور جلوگیری از تصرفات غیرقانونی موقوفه‌ها، ۱۰۰ درصد موقوفات شهرستان اهر را سنددار کنیم.

خلیلی اضافه کرد: تمامی مشخصات و اطلاعات موقوفات در سامانه جامع اطلاعاتی موقوفات ثبت‌شده شاید از نگاه عام این‌طور به نظر آید که اداره اوقاف و امور خیریه فعالیت آن‌چنانی ندارد یا به عبارتی بیکار نشسته‌اند اما اگر کسی در کنار همکاران ما باشد به‌وضوح می‌بیند که گاهاً همکاران به‌صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند.

وی با ذکر اینکه هیچ‌یک از مدیران و پرسنل اوقاف و امور خیریه حق ندارد درآمدهای حاصله را از موقوفات در محل‌های غیر از نیات واقفین هزینه کنند، گفت: شاید اسناد مالی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی تنها در یک‌نهاد مورد بررسی قرار گیرد اما اسناد مالی ادارات اوقاف در ۴ نهاد بررسی می‌شود تا صحت و سقم اسناد مالی تأیید شود اما اگر مدیر یا پرسنل اوقاف به‌اشتباه درآمد را در غیر از محل نیات واقفین هزینه کنند بایستی از جیب شخصی خود هزینه را بازگرداند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اهر ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه به لحاظ اینکه زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری است هر سال تمامی اسناد، درآمدها و هزینه کردهای این سازمان را بررسی و به آن نظارت می‌کنند به عبارتی هر سال اسناد مالی ادارات اوقاف ۴ تا ۵ بار مورد بازرسی و نظارت قرار می‌گیرند تا ضمن اینکه تخلفی صورت نگیرد و برنامه‌ها به‌درستی اجرایی شود.

خلیلی بابیان اینکه تمامی برنامه‌های فرهنگی اوقاف و امور خیریه در جهت آشنا کردن مردم با فرهنگ وقف است، ابراز کرد: اگر همه اقشار مردم با فرهنگ وقف آشنایی پیدا کنند با این رویه می‌توان تحول بزرگی در جامعه ایجاد کرد چراکه رسیدن فرهنگ وقف به جایگاه اصلی خود وابستگی‌ها را در اجرای برنامه‌های فرهنگی به بودجه دولتی بی‌نیاز می‌کند.

وی به مزیت‌های موقوفه ربع رشیدی نیز اشاره کرد و افزود: ربع رشیدی که اخیراً با مرکزیت آذربایجان شرقی به ثبت جهانی رسیده در ۶ استان کشور و ۵ کشور خارجی موقوفه دارد و در برخی از استان‌ها موقوفات ربع رشیدی احیاء و صاحب درآمد شده‌اند اما ما در استان هنوز نتوانسته‌ایم در احیای آن موفق شویم ولی هنوز تلاش اداره کل اوقاف برای احیای موقوفه ربع رشیدی ادامه دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اهر در پاسخ به سؤال خبرنگاری دیگری در خصوص اینکه سردخانه اهر از محل درآمدهای موقوفات در اهر احداث می‌شد و نیمه‌تمام مانده بود قرار بود تا به سرمایه‌گذار واگذار شود اکنون واگذاری این سردخانه در چه مرحله‌ای است؟ گفت: در طول یک ماه اخیر با رایزنی که با سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام‌یافته با تمدید مجوز این سردخانه به سرمایه‌گذار واگذار شده است.

خلیلی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه با توجه به احداث برخی از مدارس اهر در زمین‌های موقوفه شیخ شهاب‌الدین اهری که آموزش و پرورش برای آن‌ها اجاره‌بها پرداخت می‌کند اغلب به لحاظ نبود منابع مالی با مشکل مواجه می‌شوند آیا برای رفع مشکلات به وجود آمده اوقاف چه برنامه‌هایی دارد؟ تصریح کرد: ۹۹ درصد موقوفاتی که در زمین‌ها مدارس احداث‌شده با نیت احداث مدرسه نبوده است.

وی تأکید کرد: اوقاف از نظر شرعی برای زمین‌های وقفی که برای احداث مدرسه در اختیار آموزش و پرورش می‌گذارد ملزم است تا اجاره‌نامه تنظیم کند و آموزش و پرورش اجاره‌بهای زمین مدارس وقفی را در بودجه سالانه لحاظ کند و اجاره‌ای که از آموزش و پرورش اهر اخذ می‌شود بسیار ناچیز است و درآمد به‌دست‌آمده را صرف اجرای نیات واقفین می‌کنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اهر با تأکید بر اینکه اکثر واقفان خیراندیش اهری از دنیا رفته‌اند و ما به جهت اینکه دستگاهی آسوده باشد نیات واقفان را تعطیل کنیم، بیان کرد: آیا اگر آموزش و پرورش زمین‌های مدارس را از اشخاص اجاره می‌کرد نباید اجاره‌بهای ان را پرداخت می‌کرد؟ باز با این حال وضعیت آموزش و پرورش را درک کرده و مراعات می‌کنیم شاید در اهر اگر اوقاف از دو نهاد طلب داشته باشد یکی از آن آموزش و پرورش است.

خلیلی افزود: بیشترین موقوفات شهرستان اهر در اختیار شهرداری و آموزش و پرورش است و هر بار که با مدیران شهرداری اهر جلسه‌ای برای رفع مشکلات داشته‌ایم و صورت‌جلسه‌هایی امضاءشده ولی متأسفانه از اجرای مصوباتی که خود آن را امضاء کرده‌اند سر باز زده‌اند در حالی که اوقاف تا به حال برادری خود را ثابت کرده و بنده از روزی که به شهرستان اهر آمده‌ام سعی کردم تا با سایر دستگاه‌ها و نهادها تعامل کنم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در اهر از موقوفات به‌صورت غیرقانونی از سوی اشخاص و دستگاه‌ها تصرف‌شده است؟ خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از نهادها تعدادی از موقوفات شهرستان اهر را به‌صورت غیرقانونی تصرف کرده‌اند و از سال گذشته تا به امروز چندین مورد از تصرفات موقوفات خلعید کرده‌ایم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اهر یادآور شد: توصیه ما به برخی از نهادهایی که غیرقانونی موقوفات شهرستان را تصرف کرده‌اند اگر تعامل نکنند قانونی عمل می‌کنیم به‌طوری که تاکنون نخواسته‌ایم تا از طریق دستگاه قضایی اقدام کنیم چون مبنای خودمان را تعامل قرار داده‌ایم اما اگر تعامل نکنند برای حفظ موقوفات مجبور هستیم تا از طریق مراجع قضایی اقدام کنیم.

انتهای پیام/