آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » اقتصادی » دولت » شهرستان اهر » صفحه نخست
کد خبر : 61306
شنبه - ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
رئیس شورای اسلامی شهرستان اهر:

تعلل مسئولان در اجرای دستور رئیس‌جمهور مبنی‌بر پرداخت یک درصد از درآمد معادن/ فعالیت‌های معدنی به زیرساخت‌های روستایی آسیب می‌رساند

تعلل مسئولان در اجرای دستور رئیس‌جمهور مبنی‌بر پرداخت یک درصد از درآمد معادن/ فعالیت‌های معدنی به زیرساخت‌های روستایی آسیب می‌رساند

به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت‌الله رئیسی در سفرهای اخیر خود به موضوعی اشاره کرده‌اند که شاید سال‌هاست مسئولان مربوطه نسبت به آن بی‌تفاوت بوده‌اند یا به عبارتی نخواستند این قوانین اجرایی شود.

🔹 سهم روستاهای شهرستان اهر از معادن مس، طلا و سنگ آهن منطقه از جمله مزرعه، انجرد، آهک هیدراته، زگلیک، سنگ آهن جوبند، دوشتور و برخی معادن دیگر که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند اگر پرداخت کنند قطعاً روستاهای اهر متحول شده و مهاجرت معکوس به روستاها را نه در شعار بلکه در عمل خواهیم دید.

🔹 پیرو دستور رئیس‌جمهور مبنی‌بر پرداخت یک درصد از درآمد معادن برای توسعه زیرساخت‌های روستاهای جوار معادن؛ هنوز مسئولان معادن نسبت به اجرای قانون و دستور صریح رئیس‌جمهور سکوت کرده‌اند.

🔹 البته نماینده اهر و هریس پیگیر یک درصد روستائیان از درآمد معادن هستند که امیدواریم با ورود جدی سایر مسولین به این موضوع حق حقوق مردم منطقه پایمال نگردد.

🔹 روستاهای شهرستان اهر از نظر زیرساخت و ابتدایی‌ترین خدمات دولت محروم هستند، شکی نیست و آن‌چه که می‌تواند قصورات گذشته را در قبال روستائیان جبران کند فقط اجرای قوانین و عدالت است.

🔹 متأسفانه فعالیت‌های معدنی به زیرساخت روستاهای هم‌جوار معادن آسیب می‌رساند و طبق قانون ششم توسعه؛ معادن با پرداخت یک درصد از درآمد از طریق شورای معادن استان بایستی حق و حقوق روستائیان را بپردازند.

🔹 سهم روستاهای شهرستان اهر از ذخایر غنی معادن و نعمات خدادادی، فقط گرد و خاک، آلودگی‌های زیست محیطی و منابع است، در حالی که روستاهایی همچون انجرد و زندآباد از راه ارتباطی مناسب و خدمات زیربنایی به دلیل فعالیت‌های معدنی محروم مانده‌اند.

🔹 معادن جزو سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند، باید نفع معادن به روستاهای اهر نیز برسد چراکه روستائیان صدها سال است که مشغول به کشاورزی و دامداری هستند اما در محدوده روستاهایی که معادن بهره‌برداری می‌شود نه تنها نفعی نمی‌برند بلکه زندگی، خاک و منابع آن‌ها نیز از بین می‌رود.

🔹 راه ارتباطی روستاهای مزرعه، یخفروزان و قلندر نیز از فعالیت‌های معدنی آسیب‌دیده است که بایستی جبران شود.

ذهنیتی که بر روستائیان غالب شده این است که فکر می‌کنند معدن‌کاری منجر به خاتمه زندگی و آسایش آن‌ها می‌شود و از طرفی اجبار روستائیان به مهاجرت و یا عدم پرداخت حقوق قانونی از سوی هر شخص یا ارگانی محکوم به شکست است.

🔹 روستاهای هم‌جوار معادن نیازمند توجه هستند، اگر دستور رئیس‌جمهور را اجرایی نمی‌کنیم می‌توانیم مستقیماً اعلام کنیم. ولی بی‌تفاوتی نسبت به اظهارات آیت‌الله رئیسی زمینه شائبه و بدبینی مردم نسبت به دولت مردمی می‌شود. لذا انتظارات روستائیان از دولت سیزدهم توجه به روستاها و برقراری عدالت است