آخرین عناوین اخبار » پیشنهاد سردبیر » شهرستان اهر » صفحه نخست » ویژه
کد خبر : 59252
شنبه - ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی خبر داد؛

علت آتش‌سوزی در جنگل‌های قره‌داغ در دست بررسی است/ نیاز منطقه ارسباران به پایگاه دائمی اطفای هوایی حریق جنگل‌ها/ ایجاد مرکز پایش تحقیقات آفات و بیماری‌های جنگل‌های ارسباران را پیگیری می‌کنیم

علت آتش‌سوزی در جنگل‌های قره‌داغ در دست بررسی است/ نیاز منطقه ارسباران به پایگاه دائمی اطفای هوایی حریق جنگل‌ها/ ایجاد مرکز پایش تحقیقات آفات و بیماری‌های جنگل‌های ارسباران را پیگیری می‌کنیم

به گزارش خبرنگار اهرامروز، رحیم مهردادی در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح علل آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران اظهار داشت: ابتدا لازم می‌دانم از تمامی کسانی که در اطفای حریق جنگل‌های ارسباران در خداآفرین به کمک ما آمدند قدردانی کنم و همیتی که شکل گرفت از بروز فاجعه‌ای بزرگ جلوگیری شد و اگر سهل‌انگاری می‌شد دامنه آتش‌سوزی گسترش می‌یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: با پیگیری‌های مسئولان استانی و نماینده کلیبر توانستیم ۲ فروند بالگرد که یکی متعلق به سپاه جهت اطفای حریق و بالگرد هلال‌احمر برای هلی‌برد نیروهای امدادی به مناطق دچار آتش‌سوزی تأمین و در محل بحران مستقر کنیم.

وی با اشاره به این‌که صعب‌العبور بودن مناطق درگیر آتش‌سوزی در ارسباران به قدری بود که ۲۰ کیلومتر بایستی دور می‌زدیم، گفت: نیروهای امدادی در اطفای حریق، مسیری که رفته بودند را نمی‌توانستند از آن مسیر برگردند و به خاطر صعب‌العبور بودن نیاز به هلی‌برد نیروها داشتیم.

مهردادی بیان داشت: در آتش‌سوزی‌ها عمدتاً چه آتش‌سوزی عمدی یا غیرعمدی؛ انسان عامل آتش‌سوزی است و اینکه بگوییم برای جلوگیری از آتش‌سوزی دوباره جنگل‌های ارسباران کسی به جنگل نرود را نمی‌توانیم مانع شویم ولی به بهره‌برداران جنگل توصیه می‌کنیم در هنگام اطراق به توصیه‌ها توجه داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با ذکر این‌که عمدی یا غیرعمدی بودن علت آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران در دست بررسی است، گفت: در هر صورت جنگل‌های ارسباران از وجود خطای انسانی آسیب می‌بینند.

وی ادامه داد: روزی که آتش‌سوزی اتفاق افتاد، تنها در یک منطقه نبود بلکه ما سه مورد آتش‌سوزی هم‌زمان را شاهد بودیم که یک منطقه، یک نفر عامل احتمالی با دستور قضایی بازداشت شد و هم‌چنین دادگستری استان به دنبال عوامل آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران است.

مهردادی تصریح کرد: ما برای اینکه از ظرفیت نیروهای بسیج و جوامع محلی برای همکاری در اعلام حریق و کمک به اطفای آتش‌سوزی استفاده کنیم با سازمان بسیج قراردادی تحت عنوان «دیده‌بان حریق در جنگل‌های ارسباران» را انعقاد کردیم و در آتش‌سوزی اخیر جوامع محلی و نیروهای بسیج به کمک آمدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی بابیان این‌که نیروها و امکانات بسیج در اطفای حریق جنگل‌های ارسباران خوش درخشیدند، گفت: اگر می‌گوییم «جنگل‌های ارسباران قلب تپنده آذربایجان هستند»؛ بسیج با نیروها و امکانات‌اش قلب آتش در جنگل‌های ارسباران را شکافتند.

وی از انتخاب مردم بومی ارسباران به عنوان قرق‌بان در شهرستان‌های قره‌‌داغ خبر داد و گفت: از افراد بومی شهرستان‌های اهر، کلیبر، خداآفرین، جلفا، ورزقان و هوراند انتخاب و به عنوان قرق‌بان سازمان‌دهی کرده‌ایم.

مهردادی با تأکید بر این‌که وسعت اسمی جنگل‌های ارسباران ۱۶۴۰۰۰ هکتار است، گفت: جنگل‌های ارسباران در ۵۸۰۰۰۰ هکتار پراکنده است و بعضاً این پراکندگی در شرایط بحرانی همچون آتش‌سوزی‌ها کار را دشوار می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی، پایگاه دائمی اطفای حریق هوایی در جنگل‌های ارسباران را مطالبه‌ی استان در سطح ملی عنوان کرد، و افزود: ایجاد پایگاه دائمی اطفای حریق در جنگل‌های ارسباران مهم‌ترین مطالبه‌ی ما در سطح ملی است که استاندار آذربایجان‌شرقی، دستگاه قضایی، نمایندگان مجلس و سایر عوامل دخیل بایستی برای تحقق این مطالبه همکاری و پیگیری کنند.

وی، ایجاد مرکز پایش تحقیقات آفات و بیماری‌های جنگل‌های ارسباران را از دیگر نیازمندی‌های منطقه‌ی ارسباران ذکر کرد و گفت: احیای طرح صیانت از جنگل‌های ارسباران مطالبه‌ی ما نیز است و با دستور استاندار آذربایجان‌شرقی کمیته‌ای در این رابطه تشکیل یافته است.

انتهای پیام/