آخرین عناوین اخبار » شهرستان اهر » صفحه نخست » فرهنگ و هنر » گفت‌وگو
کد خبر : 14139
سه شنبه - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۹
پرویز گلی زاده در گفت‌وگوی تفصیلی با اهرامروز:

عکاسی خبری یکی از خطیرترین شغل‌های جامعه محسوب می‌شود/ گام‌های مؤثری در ارتقاء عکاسی هنری و خبری برداشته‌شده است

عکاسی خبری یکی از خطیرترین شغل‌های جامعه محسوب می‌شود/ گام‌های مؤثری در ارتقاء عکاسی هنری و خبری برداشته‌شده است

به گزارش اهرامروز، پرویز گلی زاده یکی دیگر از عکاسان خبری شهرستان اهر است که البته فعالیت وی همانند سایر عکاسان تنها به اهر محدود نیست بلکه از سایر شهرستان‌های منطقه ارسباران و حتی تبریز نیز پوشش می‌دهد، ولی از طرفی دیگر در تأسیس انجمن هنر عکاسی شهرستان اهر نقش داشته و اکنون در سمت مدیرعاملی این انجمن فعالیت می‌کند، به مناسبت روز خبرنگار با وی به گفت‌وگویی نشسته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

اهرامروز: لطفاً خودتان را معرفی کنید و بگویید که چطور شد به عرصه عکاسی خبری وارد شدید و از چه زمانی فعالیت رسمی خود را آغاز کردید؟

اینجانب پرویز گلی زاده هستم، از سال ۷۸ به‌صورت تجربی و آماتور با دوربین آنالوگ عکاسی می‌کردم و از سال ۸۵ توسط یکی از دوستانم بنام آقای جواد برزگر با نشریه دوهفته‌نامه گویا آشنا شدم و اولین فعالیت خبری‌ام را با این نشریه آغاز کردم ،آن موقع زیاد با روند کار آشنایی نداشتم و بیشتر ثبت‌هایم از اصول عکاسی فاصله داشتند و به‌صورت تجربی عکاسی می‌کردم ؛ اما چون علاقه‌ی زیادی به عکاسی خبری داشتم با جان و دل فعالیت داشتم  و در اکثر برنامه‌ها حضور پیدا می‌کردم  و بعد از هر مراسمی، تصاویر را بر روی سی دی رایت می‌کردم و می‌رساندم دست آقای خضوعی تا برای درج در نشریه انتخاب کنند، آن زمان نه تلگرام بود  و نه عکاسی با موبایل جایگاه خود را در میان مردم باز نکرده بود.

در سال ۹۱ که زلزله تلخ ارسباران اتفاق افتاد در اولین لحظات با نیروهای امدادی برای کمک  به روستاها رفتم  و از این اتفاق ناگوار و وضعیت زلزله‌زدگان عکاسی کردم. که امیدوارم دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی در منطقه نباشیم و همیشه از خوشی‌ها و شادی‌های هم‌وطنانم عکاسی کنم در هنگام زلزله با خانم معصومه فریبرزی آشنا شدم که به‌عنوان اولین عکاس خبرگزاری در منطقه فعالیت داشتند و توانستند با انتشار تصاویر تأثیرگذاری از زندگی زلزله‌زدگان در برف و سرما کمک‌های مردمی بسیاری را برای زلزله‌زدگان جذب کنند، با کمک و راهنمایی ایشان حقیر فعالیت خود را از سال ۹۲ با خبرگزاری فارس آغاز کردم و توانستم با تهیه و  انتشار مجموعه‌های تأثیرگذاری از منطقه در خبرگزاری فارس در حد توانم وظیفه و دین خودم را نسبت به زادگاهم ادا کنم ، ولی هنوز بر این باور هستم که راه بسیاری در پیش رو دارم تا بتوانم برای این مرز و بوم خدمتی انجام داده باشم.

اهرامروز: شما به‌عنوان عضو هئیت مؤسس و مدیرعامل انجمن هنر عکاسی شهرستان، نقش این انجمن را در تربیت و پرورش عکاسان هنری و خبری چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انجمن هنر عکاسی شهرستان اهر یکی از پویاترین و هدفمندترین انجمن‌های استان می‌باشد و از بدو تأسیس با لطف و عنایت خداوند و همت هیات مدیره و حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی توانسته‌ایم بیش از ۸۵ نفر عضو جذب کنیم که در حدود ۵۰ نفر به‌صورت مستمر فعالیت دارند، تاکنون توانسته‌ایم با برگزاری دوره‌های آموزشی و اردوهای عکاسی گام مثبتی در ارتقاء سطح کمی و کیفی عکاسی هنری و خبری شهرستان و منطقه برداریم و امید دارم انجمن هنر عکاسی شهرستان اهر زادگاه و پرورشگاه استعدادهای ناب عکاسی در کشور خواهد بود.

اهرامروز: در حال حاضر با کدام رسانه همکاری می‌کنید؟

در حال حاضر با دوهفته‌نامه گویا و خبرگزاری فارس فعالیت و همکاری دارم.

اهرامروز: لطفاً مهم‌ترین مشکل حرفه عکاسی خبری را بیان کنید؟

عکاسی خبری یکی از خطیرترین شغل‌های جامعه محسوب می‌شود، اما متأسفانه هیچ حمایت خاصی از سوی مسئولین و نهادهای ذی‌ربط به عکاسان خبری صورت نمی‌گیرد و بعضاً به‌صورت ناعادلانه با این قشر زحمت‌کش برخورد می‌شود.

اهرامروز: آیا از حرفه عکاسی خبری رضایت دارید؟

هر فردی اگر عاشق شغل و حرفه‌اش  باشد ، هیچ‌وقت از آن شغل و حرفه ناراضی نخواهد بود ، من عاشقانه این حرفه را دوست دارم چون از بهترین و زیباترین هنرهاست که هر روزش شیرین‌تر از دیروز است.

اهرامروز: لطفاً از سختی‌های عکاسی خبری برایمان بگویید؟

همان‌گونه که عرض کردم عکاسی خبری یکی از خطیرترین شغل‌ها محسوب می‌شود و باید هرلحظه عکاس خبری خود را برای یک اتفاق آماده کند، اتفاقی که شاید به قیمت از دست دادن جان او ختم شود، ولی با این وجود هر عشقی شیرینی و تلخی خود را دارد و کسی که به این حرفه عشق بورزد و عاشقانه پیش برود همیشه موفق و سربلند خواهد بود ، تنها سختی و دردی که می‌تواند یک عکاس خبری را زجر دهد این است که لحظه‌هایی را ثبت کند که درد یک انسان را به تصویر بکشد اما نتواند کاری برای التیام آن درد انجام دهد.

اهرامروز: سخن آخر؟

سخن آخر این‌که هرکسی پیش خدا و وجدان خود پاسخگو هست و اگر ذره‌ای اعتقاد داشته باشد باید در هر شغل و حرفه‌ای که هست انصاف و عدالت را رعایت کند تا فردا پیش خدا و وجدان خود سربلند باشد. من همیشه سعی کردم بدون هیچ سوءنیتی از یک پروژه عکاسی کنم و تمام تلاشم این هست که شادی و زیبایی‌های منطقه‌ام را عکاسی کنم و آرزو دارم همیشه شادی، زیبایی و سربلندی  سرزمینم را نظاره‌گر باشم انشااله.

انتهای پیام/