آخرین عناوین اخبار » پیشنهاد سردبیر » شهرستان اهر » صفحه نخست » فرهنگ و هنر
کد خبر : 26165
چهارشنبه - ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی مطرح کرد

فعالیت‌های فرهنگی باید عرصه عمومی گسترش یابد

فعالیت‌های فرهنگی باید عرصه عمومی گسترش یابد

به گزارش اهرامروز، محمد محمدپور در نشست با اعضای دبیرخانه دومین همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام با اشاره به این‌که برای فعالیت در ادبیات آذربایجان بستر و ضرورت‌های بالایی وجود دارد، اظهار کرد: ملزم هستیم در حوزه ادبیات فولکلوریک و شفاهی ورود کنیم و نگذاریم این‌ها که بنا به اقتضا و ضرورت‌های تاریخی به وجود آمده‌اند و ذخایر فرهنگی ما هستند، از بین بروند.

وی تصریح کرد:‌ برجسته شدن و مطرح‌شدن ادبیات شفاهی و تبیین اهمیت آن در قالب همایش و جشنواره و برنامه‌های متعدد ضرورت است و حتماً باید به این ضرورت‌ها عمل کنیم.

محمدپور افزود‌: ضرورت‌های فرهنگی جامعه ما در حوزه‌های گسترده‌ای وجود دارد اما منابع دولتی محدود است و همه باید به این فکر کنیم که این‌همه ضرورت و حجم برنامه‌ها را با کدام بستر، منابع و مکانیزم ها و سازوکارها پیش ببریم که تعطیل نشوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی بابیان این‌که به ضرورت‌ها از منظر نیاز فرهنگی نگاه می‌کنیم، گفت: حجم عظیمی از کارها در سطح استان وجود دارد که با منابع محدود دولتی نمی‌توان انجام داد، بلکه باید مکانیزم و بستر و روشی تعریف و پایه‌ریزی شود که اگر نیازی احساس شد، برای استمرار آن و برای راه افتادن یک حرکت و جریان فرهنگی خط و ربط های پایدار و پرقوتی ایجاد شود.

محمدپور تصریح کرد:‌ پیوند دادن نیازها و ضرورت‌هایی که به‌حق هم باید انجام بگیرند، به منابع ناپایدار، روش و روال نادرستی است.

وی با تأکید بر این‌که‌ نباید برگزاری برنامه‌های فرهنگی به منابع محدود دولتی متکی باشند، افزود: ‌افراد متمکنی هستند که اگر باور کنند انجام برنامه‌ای به آینده جامعه و خود آن‌ها و فرزندانشان ضرورت دارد، حتماً کمک می‌کنند. ورود عامه مردم به برنامه‌ها منابع پایدار به‌حساب می‌آید و مشارکت عمومی شکل می‌گیرد چراکه در انجام چنین ضرورتی، عامه مردم اتفاق‌نظر پیدا می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی همچنین گفت:‌ فعالیت فرهنگی نباید محدود و محصور در بین نخبگان باشد، بلکه باید در عرصه عمومی گسترش یابد. باید استعدادهای مختلف ادبی و هنری را حتی در مناطق دور افتاده و روستاها شناسایی کنیم. بستری فراهم شود که این استعدادها بروز یابند.

محمدپور افزود:‌ احساس نیاز جامعه برای مسائل و ضرورت‌های فرهنگی باید تقویت شود و همگانی گردد. به عبارتی مسائل فرهنگ و هنر باید به نیاز همگانی در جامعه تبدیل شود و همه مشارکت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری همایش نظیره سرایان در اهر را حرکتی ارزشمند عنوان کرد و گفت: ‌وقتی یک جمع فرهنگی به این نتیجه رسیده‌اند که چنین برنامه‌ای را در اهر برگزار کنند،‌ این امیدوارکننده است. ارزش و اعتبار این کار در آن است که یک جمع فرهنگی برای برگزاری آن احساس نیاز کرده‌اند. اساساً باید خاستگاه برنامه‌های فرهنگی خود جمع فرهنگی و خود مردم باشد.

محمدپور افزود:‌ از برگزاری این همایش در اهر حمایت می‌کنیم و لازم است برای برگزاری آن در دوره‌های بعد سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام بگیرد.

گفتنی است؛‌ در این نشست محرمی معاون هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، زارعی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر، پیری زاده مسئول هماهنگی و انباز، دوستی و خضوعی دبیران اجرایی و علمی دومین همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام حضور داشتند.

دومین همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام روز پنج‌شنبه ۹ آذرماه در اهر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/