آخرین عناوین اخبار » شهرستان ها » صفحه نخست » ویژه
کد خبر : 237
دوشنبه - ۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲

منطقه گردشگری و توریستی کلیبر را بیشتر بشناسیم

به گزارش ارسباران‌نیوز، شهرستان کلیبر با ۳۷۰۲ کیلومتر مربع مساحت در ناحیه شمال شرقی استان واقع شده که از سمت جنوب با شهرستان‌های اهر و ورزقان و از سمت غرب با شهرستان جلفا هم مرز است. زبان گفتاری این منطقه ترکی (آذری) است.

آب و هوای این شهرستان معتدل کوهستانی، پیرامون این شهر را جنگل‌های تنک و مراتع پوشانده و بیشتر مواقع سال ابری و مه آلود است و در ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر ماه طبیعت زیبا و دیدنی این شهرستان چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می کند. در این شهرستان هر یک از فصول سال زیبایی خیره کننده‌ای دارد و به دلیل قرار گرفتن در قلب جنگل‌های ارسباران جزء پربرکت ترین و حاصلخیزترین نقاط استان می باشد.

شهرستان کلیبر، در نوشته‌های وقایع نگاران اسلامی تحت عنوان بذ یا بذین شناخته می‌شود، وجود محصولات کشاورزی گوناگون همچون گردو، فندق، تمشک و ذغال اخته، وجود پرندگان کوچک و بزرگ وحشی و حیواناتی مانند خوک وحشی، گرگ، روباه، کل و بز، مارال، خرگوش، انواع مار و غیره و همچنین وجود کلکسیونی از گیاهان دارویی و صنعتی مانند، آویشن، کهلیک اوتی، شیرین بیان، بومادران و … هر گردشگری را جذب خود می‌کند.

همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی و تنوع غنی زیستی، کلیبر یکی از پتانسیل‌های مهم گردشگری منطقه و استان به شمار می‌رود؛ به طوری که در این شهرستان علاوه بر حیات جانوری متعدد آثار تاریخی و باستانی با چشم اندازها و موقعیت‌های جذب گردشگری وجود دارد که از جمله آن‌ها انواع قلعه‌های تاریخی و باستانی در ارتفاعات مختلف منطقه از جمله قلعه بابک، قلعه درسی پارک زیبا و جنگلی پایین قلعه بابک، قلعه بذ، قلعه پیغام، قلعه کردشت، قلعه آوارسین، قلعه مهجور، قیز قالاسی، کلی بر و …. است.

از دیگر آثار تاریخی می توان به حمام کردشت، در روستای کوچک کردشت، قصر یا کانتور وینه در روستای وینه مرکز دهستان منجوان از بخش خداآفرین که طبیعت بسیار زیبا و خاطره انگیز دارد، بقعه شیخ شعیب، روستای دوزال در جنوب ارس، پل‌های خدا آفرین (حسرت کورپوسی)، مسجد جامع کلیبر، قصر آئینه لو، انواع برج های تاریخی کلیبر، امام زاده‌ها، کاروانسرای عباسی، رودخانه ارس، سد بزرگ خداآفرین، روستای تاریخی و قدیمی اشتبین، پارک جنگلی مکیدی و … اشاره کرد.

زیبایی‌های این منطقه از آذربایجان‌شرقی تمام نشدنیست و باید از نزدیک وجب به وجب زیبایی‌های کلیبر را لمس کنی.

گزارش خبری از: مصطفی قربان موحد