آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » دولت » شهرستان اهر » صفحه نخست
کد خبر : 60941
سه شنبه - ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری از سد ستارخان مطرح کرد:

نابودی یکپارچگی باغات اهر در سایه ورود تجار غیربومی به خرید و فروش اراضی باغی/ رشد ۳ برابری خرد شدن باغات روستای دیزبین/ کدام یک از روستاهای اهر لقب بَدمصرفی آب را گرفته‌اند؟

نابودی یکپارچگی باغات اهر در سایه ورود تجار غیربومی به خرید و فروش اراضی باغی/ رشد ۳ برابری خرد شدن باغات روستای دیزبین/ کدام یک از روستاهای اهر لقب بَدمصرفی آب را گرفته‌اند؟

به گزارش خبرنگار اهرامروز، مرتضی فریان در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان اهر اظهار داشت: آب بخش کشاورزی پایاب سد ستارخان ۸۵ کیلومتر مسافت طی می‌کند تا منابع آب به کشاورزان تحویل شود، این در حالی است که در سال‌جاری در ۱۰۰ نقطه آب به کشاورزان تحویل می‌دهیم.

رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری از سد ستارخان از تخصیص آب به ۱۲۵۰ هکتار از باغات مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار قطره‌ای در این شهرستان خبر داد و افزود: باغات مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار در محدوده ۸ روستای شهرستان اهر واقع شده‌اند.

وی با ذکر این‌که خرد شده اراضی کشاورزی روستای دیزبین بیش از ۳ برابر افزایش یافته است، گفت: در حالی که هدف تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و کشت متناسب در روستای دیزبین به کل از بین رفته است.

فریان، هزینه‌های بانکی و جاری و ترغیب باغداران جهت فروش به طبقه مرفه و غالباً بازنشستگان را از عوامل از بین رفتن یکپارچگی اراضی باغی شهرستان اهر برشمرد و بیان کرد: طی سه سال گذشته طبقه تجار شهرهای همجوار برای حفظ ارزش پول خود که زمینه‌ساز تشکیل مافیای خرد کردن اراضی باغی در اهر شد مشغول به خرید و فروش باغات شهرستان اهر شده‌اند.

رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری از سد ستارخان از صدور دستورات قضایی برای مقابله سرقت منابع آب با تخریب خط انتقال آب سد ستارخان خبر داد و یادآور شد: متأسفانه آب صدای مدافع ندارد تا با راه‌اندازی پویشی شاهد تشکیل تشکل مردمی “من صدای آب هستم” در شهرستان اهر باشیم.

وی با اشاره به روستاهایی که در مصرف منابع آب لقب بَدمصرفی آب را در شهرستان اهر گرفته‌اند گفت: روستاهای نقاره‌کوب، مرده‌کتان و گرنگاه به ترتیب جایگاه روستاهای بدمصرفی منابع آب را در شهرستان اهر به خود اختصاص داده‌اند و روستای دیزج تلخاج نسبتاً مصرف مطلوبی از منابع آب شهرستان اهر دارد.

فریان بر لزوم شروع اصلاحات مصرف آب بخش کشاورزی در روستاهای شهرستان اهر تأکید کرد و افزود: بر اساس‌ ارزیابی‌های کارشناسی آب به اندازه کافی به بخش کشاورزی تخصیص می‌یابد ولی باز می‌گویند کفاف نداد، اگر کفاف نمی‌دهد باید از منابع دیگری تأمین شود نه اینکه چون آب تخصیص یافته رضایت عده‌ای را جلب نکرد به منابع آب سد ستارخان فشار بیاوریم.