آخرین عناوین اخبار » سیاسی » گفت‌وگو » ویژه
کد خبر : 126
سه شنبه - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۲

هاشمی: آزادی فکری براساس آگاهی ارزشمند است

به گزارش ارسباران نیوز، آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی در گفتگو با جمعی از اصحاب فرهنگ و رسانه، فرهیختگان هنری، ادبی و رسانه‌ای را سرمایه‌ای ارزشمند برای کشور خواند و با تأکید بر نقش تأثیرگذار آنها در جامعه، گفت: فتح واقعی برای هر نظامی‌این است که مردم به خاطر اطلاع‌رسانی صاحبان تفکر، آگاه شده و برای تعیین سرنوشت جامعه وارد میدان شوند که در عصر حاضر، بهترین راه بروز و ظهور این آگاهی، حضور در انتخابات است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آگاهی را سرمایه انقلاب، نظام و ایران دانست و با بیان این جمله که «آزادی فکری براساس آگاهی ارزشمند است»، گفت: معارف اسلامی‌ بارها تأکید کرده که انسان‌ها آزاد به دنیا آمده‌اند و باید براساس تعقل، اختیار و تکلیف عمل کنند. هاشمی‌رفسنجانی با یادآوری سرنوشت بعضی از پیامبران الهی که رسالتی جز آگاهی مردم نداشتند، گفت: هیچ انسانی نمی‌تواند از حق خود بگذرد و هرکس باید در حدّ وسع و براساس آگاهی، از حق فردی و جمعی خویش دفاع کند.

 

وی با تحلیل شرایط کشورهایی که طی سال‌های اخیر علیه حاکمان مستبد برخاستند و مجدداً به دامان هرج و مرج و استبداد و حتی دخالت استعمارگران برگشتند، گفت: در بعضی از کشورها، ناتو با تمام توان نظامی‌حضور یافت، اما امنیت‌ها بر باد رفت و جنگ‌های داخلی دمار از مردم در آورد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برنامه‌ریزی برای انحراف انقلاب‌های مردمی ‌را هدف استعمارگران دانست و گفت: اگر مردم از دستاوردهای خود حفاظت نکنند، احزاب، گروه‌ها و حتی مسؤولین نمی‌توانند جلوی نقشه‌های دشمنان را بگیرند.

 

هاشمی‌رفسنجانی، تصمیم مردم ایران در سال ۹۲ را برای جلوگیری از انحراف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در مدیریت اجرایی کشور، نمونه‌ای از تأثیرگذاری تصمیم افکار عمومی‌دانست و گفت: در شرایطی که خیلی‌ها نا امید بودند، مردم با فریاد سکوت رأی، اعتدال را برگزیدند و آن شیوه را در انتخابات اخیر ۷ اسفند ادامه دادند و نگذاشتند شیوه نادرست آن سال‌ها ادامه یابد که نتیجه آن به هدر رفتن درآمدهای کشور و ظهور اختلاس‌ها و فسادهای اداری بود.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اطلاع‌رسانی را وظیفه همیشگی اصحاب رسانه در همه شرایط و مقاطع دانست و با اشاره به اهداف و برنامه‌های دولت دکتر روحانی، گفت: دولت با همه محدودیت‌ها، با اتکای به حمایت‌های مردم که معلول تلاش‌های رسانه‌ها برای افزایش آگاهی‌ جامعه است، برای بهتر شدن اوضاع برنامه دارد که اصلاح سیاست خارجی و اتمام پرونده هسته‌ای، نقطه آغاز آن بود.

 

وی وجود تحصیلکرده‌ها و به خصوص حضور تأثیرگذار بانوان در جامعه را امتیاز اصلی نظام اسلامی‌برای تداوم حرکت در مسیر عقل، تدبیر و اعتدال دانست و گفت: مردم آگاه، لشکریان عقل در مبارزه با لشکریانی هستند که می‌بینید چگونه جاهلانه، با تعصب و ترور، امنیت جوامع بشری را تهدید می‌کنند. هاشمی‌رفسنجانی با یادآوری نقش زنان تحصیلکرده در جامعه، به نگاه اسلام در این خصوص اشاره کرد و گفت: زنان آگاه، مادران فرزندانی آگاه هستند و می‌دانیم حضور آنان در عرصه‌های مختلف چه تأثیرات مثبتی در جامعه دارد.

 

وی ارتقا جایگاه زنان را یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی‌دانست و با بیان مصادیقی از ظلم‌های تاریخی در حق زنان، مخصوصاً در موضوع ارث از اعیان و عرصه، گفت: بدون هیچ سند معتبر، به خاطر یک برداشت اشتباه از قرآن، قرن‌ها در حق زنان ظلم می‌شد که موضوع را با رهبری مطرح کردم و ایشان هم پس از طرح موضوع در جلسه فقهی خویش و بررسی همه جانبه آن، به مجلس فرستادند و نمایندگان هم پس از بررسی‌های میدانی، قانونی را تصویب کردند تا این ظلم تاریخی جبران و یا حداقل جلوی گسترش آن گرفته شود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رشد آگاهی مردم ایران را در روستا و نقاط دور افتاده، امتیاز دیگری برای جامعه ایرانی اسلامی‌دانست و گفت: تلاش برای افزایش آگاهی و بیان حقایق، خواسته‌ اصلی نظام و دلسوزان نظام است و تنها کسانی از اطلاع‌رسانی اصحاب انواع رسانه ناراحت می‌شوند که از بیداری و هوشیاری جامعه می‌ترسند. وی بازنگری و اصلاح قانون اساسی را نتیجه افزایش آگاهی مردم دانست و گفت: جوامع براساس دستاوردهای فکری خویش و با توجه به شرایط روز، شیوه‌های زندگی فردی و اجتماعی را با حفظ اصول تغییر می‌دهند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سخنان یکی از حاضرین، با بیان این نکته که «امام خمینی(ره) پس از ۱۰ سال اجازه دستور بازنگری قانون اساسی را صادر کرده بودند»، گفت: شاید همین الان بعضی از اصول قانون اساسی با توجه به تجربه‌ها، نیاز به اصلاح داشته باشند، اما شرایط برای این کار کاملاً مهیا نیست. هاشمی‌رفسنجانی، با بیان اینکه مردم به آینده بهتر و بهبود اوضاع و شرایط کشور امید بسته‌اند، گفت: مردم با حضور همیشگی خود در صحنه‌های مختلف نشان دادند که علی‌رغم همه مشکلات و گرفتاری‌ها به آینده کشور امیدوار هستند.