آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » دولت » شهرستان اهر » صفحه نخست » ویژه
کد خبر : 60940
سه شنبه - ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
مدیر امور آب اهر خبر داد:

وضعیت منابع آب اهر به مرحله بحران وارد می‌شود؛ احتمال بروز بحران در تأمین آب شرب اهری‌ها/ رقابت باغداران غیربومی و غیرمجاز برای سرقت منابع آب در اهر

وضعیت منابع آب اهر به مرحله بحران وارد می‌شود؛ احتمال بروز بحران در تأمین آب شرب اهری‌ها/ رقابت باغداران غیربومی و غیرمجاز برای سرقت منابع آب در اهر

به گزارش خبرنگار اهرامروز، ابراهیم محمدی آیدین‌لو در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان اهر بابیان جنگ آب خواسته یا ناخواسته شروع شده است، اظهار کرد: تنش بین استان اردبیل و آذربایجان‌شرقی برای رهاسازی آب از سد ستارخان شروع شده و چون حق‌آبه بخشی از مشگین‌شهر از سد ستارخان تأمین می‌شود به همین دلیل نمایندگان اردبیل وزیر نیرو را تحت فشار قرار داده بودند.

مدیر امور آب شهرستان اهر ادامه داد: تأمین آب شرب شهرستان اهر با مشکلاتی مواجه شده است به طوری‌که اگر بارندگی فصل پاییز با تأخیر مواجه شود قطعاً در تأمین آب شرب با چالش روبرو می‌شویم.

وی با ذکر این‌که اگر حق‌آبه از سد سبلان به اراضی کشاورزی روستاهای ویجنی، دوشتور و ورگهان تخصیص نمی‌یافت شاهد از بین رفتن دسترنج کشاورزان می‌بودیم، بیان کرد: آب سد سبلان به دلیل اینکه هنوز پایاب آن تکمیل نشده به روستاهای اهر آب تخصیص می‌دهند که اگر روزی آب ندهند مجبوریم سد ستارخان را برای نجات کشاورزی تخلیه کنیم و یا این‌که بخش کشاورزی را در بخش‌های مهم شهرستان کلاً تعطیل نماییم.

محمدی ادامه داد: امروز اگر کل منابع آب سد ستارخان را جهت آبیاری بخش کشاورزی منطقه ورگهان رهاسازی کنیم، یقیناً جوابگو نخواهد بود چراکه تمامی بستر رودخانه‌های اهر تصرف شده و توسعه بخش کشاورزی هیچ تناسبی با منابع آب شهرستان اهر ندارد.

مدیر امور آب شهرستان اهر، تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت شهرستان اهر را وابسته به تنها سد ستارخان عنوان و تصریح کرد: اگر منابع آب محدود سد ستارخان خالی شود نه تنها برای شرب آبی نخواهیم داشت بلکه بخش کشاورزی و صنایع شهرستان اهر نیز نابود می‌شود.

وی اضافه کرد: قانوناً تأمین آب شرب و صنعت اولویت‌دارتر از بخش کشاورزی است در صورتی که وضعیت منابع آب سد ستارخان در حالت بحران قرار گیرد که شرایط به سمت بحران پیش می‌رود اولاً منابع آب سد ستارخان برای شرب خواهد بود لذا از هم‌اکنون برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و هدررفت منابع آبی برنامه‌ریزی کرده و صرفه‌جویی را جزو اولویت‌های اصلی بدانیم.

محمدی با تأکید بر این‌که برخی‌ها برای کشت گوجه و … جهت مصارف شخصی اقدام به سرقت آب می‌کنند و حقوق سایر کشاورزان را با این اقدام پایمال کرده‌اند، ابراز داشت: متأسفانه عده‌ای به خاطر منافع شخصی حقوق دیگران را زیرپا می‌گذارند و در سیستم آبرسانی اخلال ایجاد می‌کنند در حالی که تمامی تلاش‌مان را برای مقابله با برداشت‌های غیرمجاز آب به‌کار گرفته‌ایم.

مدیر امور آب شهرستان اهر بیان کرد: اگر منابع آب سد ستارخان را به کشاورزان واگذار کنیم، سد ستارخان حتی یک‌ماه طول نمی‌کشد که خالی می‌شود، در حالی که امور آب و مدیریت سد ستارخان با حمایت اعضای شورای تأمین شهرستان اهر در برابر فشارها جهت رهاسازی آب ایستاده است.