آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » پیشنهاد سردبیر » شهرستان اهر » شهری » صفحه نخست » ویژه » یادداشت
کد خبر : 4981
سه شنبه - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
اهرامروز گزارش می‌دهد/

چرا نباید اجازه دهیم تا نیروهای پلیس، اورژانس، هلال‌احمر و آتش‌نشانی شب چهارشنبه‌سوری را کنار خانواده‌هایشان باشند؟

چرا نباید اجازه دهیم تا نیروهای پلیس، اورژانس، هلال‌احمر و آتش‌نشانی شب چهارشنبه‌سوری را کنار خانواده‌هایشان باشند؟

به گزارش خبرنگار اهرامروز، علی دایلاری/ چهارشنبه‌سوری یکی از سنت‌های دیرینه ایرانیان در آخر سال محسوب می‌شود و اقشار مختلف مردم به‌خصوص جوانان این آیین سنتی را با استفاده از مواد محترقه خطرناک به کابوس تبدیل کرده‌اند، این در حالی است بسیاری از خانواده‌ها در این روز به‌جای این‌که شبی خاطره‌انگیز را تجربه کنند شاهد روزی تلخ و غم‌انگیز می‌شوند و این نیز بر سایه بی‌توجهی برخی افراد سودجو که با فروش مواد محترقه باعث داغدار شدن خانواده‌ها و یا قطع عضو جوانان می‌شوند.

شب آخرین چهارشنبه سال را هم می‌توان با رعایت نکاتی ساده، ایمن ساخت درحالی‌که بی‌تدبیری و عدم کنترل رفتارهای هیجانی حادثه‌آفرین خواهد بود.
هرچند بلوغ فرهنگی و اجتماعی مردم قانونمند ایران اسلامی در سال‌های اخیر به کاهش چشمگیر خسارات، لطمات جانی و مالی ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال منتج شده است و این امر بیانگر افزایش همدلی و همراهی صمیمانه تمامی اقشار جامعه به‌ویژه جوانان و نوجوانان با نیروی انتظامی و توجه به آموزش‌های ارائه شده از سوی ناجا، سازمان‌های همکار و رسانه‌ها بوده است، اما استفاده از مواد “محترقه” همواره خطر انفجار، ایجاد خسارات جانی و مالی را در پی خواهد داشت، هم چنان‌که آلودگی شدید صوتی ، استرس ، تشنج‌های روحی و نقض حقوق شهروندان ره‌آورد برگزاری غیرمتعارف و غیراصولی این مراسم خواهد بود.

ایستگاه‌های آتش‌نشانی اهر در شب چهارشنبه‌سوری آماده‌باش هستند

رحیم صادقیه اهری مسئول آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر در گفت‌وگو با خبرنگار اهرامروز می‌گوید: با توجه به ممنوعیت قانونی تولید و خرید و فروش مواد محترقه والدین باید با گوشزد کردن خطرات جانی و مالی ناشی از انفجار این مواد و ارائه توصیه‌های ایمنی لازم، فرزندان خود را به پرهیز از دست زدن به این بازی‌های خطرناک ترغیب کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال هزاران نفر از دانش آموزان اهری با امضا طوماری به کمپین نه به مواد محترقه پیوستند، افزود: با همکاری آموزش و پرورش اهر و فرهنگ‌سازی در زمینه مواد محترقه خطرآفرین و حوادث ناشی از آن، دانش آموزان اهری با امضاء طوماری در کمپین نه به مواد محترقه شرکت کردند.

وی بابیان اینکه فردا شب ۲ ایستگاه و ۲۵ آتش‌نشان اهر به‌صورت ۱۰۰ درصد در آماده‌باش کامل قرار دارند تا در صورت بروز حادثه احتمالی اقدامات لازم صورت بگیرد، گفت: بر اساس رسم دیرینه ایرانیان سه‌شنبه آخر سال جشن‌هایی برگزار می‌شود که با توجه به استفاده از مواد محترقه در این جشن‌ها احتمال بروز حوادث نیز وجود دارد که بر این اساس آتش‌نشانان به دلیل احتمال وقوع حوادث شب چهارشنبه‌سوری در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند.

مسئول آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر خاطرنشان کرد: هدف از آماده‌باش آتش‌نشانان ممانعت از برگزاری جشن‌ها نیست و امیدواریم فردا شب مراسم خوبی بدون خسارت و تلفات جانی برگزار شود.

نیروهای امدادی اورژانس اهر با فرارسیدن چهارشنبه آخر سال به حالت آماده‌باش درآمده‌اند

مرتضی حسین زاده رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شهرستان اهر در گفت‌وگو با خبرنگار اهرامروز، از آماده‌باش نیروهای امدادی اورژانس برای امدادرسانی به مصدومان احتمالی چهارشنبه آخر سال در این شهرستان خبر داد، اظهار داشت: در طول سال‌های گذشته در چهارشنبه آخر سال به دلیل نبود مواد محترقه خطرناک هیچ‌گونه دغدغه‌ای نداشتیم ولی متأسفانه اکنون حوادث مختلف جانی و مالی که در این روز رخ می‌دهد نگران‌کننده است.

وی با اشاره به این‌که آمبولانس‌های فوریت‌های پزشکی اورژانس در نقاط پرتردد شهر اهر مستقر می‌شوند، افزود: در حال حاضر ۲ دستگاه آمبولانس در شهر اهر داریم و برای امدادرسانی به مصدومان احتمالی ۲ دستگاه دیگر از پایگاه‌های امدادی جاده‌ای و یک دستگاه خودروی گشتی اورژانس در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند.

حسین زاده از شهروندان درخواست کرد با رعایت کردن نکات ایمنی و عدم استفاده از مواد محترقه از وقوع هرگونه حادثه ناگوار در آستانه سال جدید جلوگیری کرده و در صورت بروز هرگونه حادثه ضمن حفظ خونسردی، مراتب را به فوریت‌های پزشکی اهر با شماره‌گیری ۱۱۵ اطلاع دهند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شهرستان اهر در پایان با تأکید بر اینکه امیدواریم چهارشنبه‌سوری امسال بدون حادثه و تلفات سپری شود، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها در این شب باید در کنار یکدیگر باشند، اگر آن‌ها فکر کنند با منع کردن فرزندان خود از حضور در این مراسم کار خوبی کرده‌اند مطمئن باشند کار اشتباهی کرده‌اند. حضور کانون گرم خانواده‌ها تا حد زیادی از بروز حوادث جلوگیری می‌کند.

آیین سنتی چهارشنبه‌سوری بایستی به‌صورت خانواده‌ای و محله محور باشد

سرهنگ یونس منفرد فرمانده انتظامی شهرستان اهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: چهارشنبه آخر سال ریشه در سنت‌های ایرانی دارد اما متأسفانه چهارشنبه‌سوری همانند سال‌های برگزار نمی‌شود ولی در این سال‌ها چهارشنبه‌سوری به کابوس زندگی مردم تبدیل‌شده و شاهد انواع حوادث ناگوار بر اثر بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری برخی جوانان هستیم.

وی با اشاره به اینکه حفظ سنت‌های دیرینه چهارشنبه‌سوری یا همان چهارشنبه آخر سال نیازمند فرهنگ‌سازی است، افزود: فرهنگ‌سازی در این زمینه علاوه بر این‌که یکی از وظیفه‌های ادارات و نهادهای فرهنگی بوده و از طرفی نیز وظیفه رسانه‌ها است.

فرمانده انتظامی شهرستان اهر ادامه داد: دغدغه اصلی نیروی انتظامی تأمین امنیت مردم در چهارشنبه آخر سال بوده و در این راستا پلیس در کنار سایر ارگان‌های امدادی از قبیل اورژانس، هلال‌احمر، آتش‌نشانی قرار می‌گیرد تا حادثه‌ای برای شهروندان رخ ندهد، متأسفانه رفتارهای ناهمگون برخی جوانان و نوجوانان در چهارشنبه‌سوری موجب پیش آمدن برخی حوادث جانی می‌شود و نیاز داریم تا خانواده‌ها پلیس را در این خصوص یاری کنند.

پلیس به‌هیچ‌وجه مخالف شادی مردم در چهارشنبه آخر سال نیست

سرهنگ منفرد بابیان اینکه پلیس به‌هیچ‌وجه مخالف شادی مردم در چهارشنبه آخر سال نیست و ما وظیفه اصلی داریم تا مختل‌کنندگان نظم عمومی برخورد کنیم، گفت: برخی‌ها به چه قیمت حاضر هستند شادی کنند، سلب آرامش مردم را نمی‌توان شادی نامید و سهل‌انگاری عده‌ای از جوانان باعث وقوع حوادث تلخ و ناگوار برای خانواده‌ها می‌شود و از طرفی خواستار برگزاری مراسم آیین سنتی چهارشنبه‌سوری در چهارچوب قوانین هستیم.

وی با تأکید بر اینکه آیین سنتی چهارشنبه‌سوری بایستی به‌صورت خانواده‌ای و محله محور باشد، اضافه کرد: خانواده‌ها ضمن این‌که به‌صورت خانواده‌ای در این آیین سنتی حضور می‌یابند بایستی به کمپین نه به مواد محترقه بپیوندند.

این مقام انتظامی بیان داشت: پلیس با شرکت‌کنندگان در آیین چهارشنبه‌سوری کاری ندارد و بلکه هدف با مختل‌کنندگان و اجتماعات مخرب برخورد می‌کند و در کنار هر یک از خودروهای آتش‌نشانی اهر یک نفر نیروی پلیس عهده‌دار مأموریت‌ها خواهد بود.

سرهنگ منفرد در ادامه یکی دیگر از اولویت‌های پلیس را در روزهای پایانی سال برخورد با تهیه و توزیع‌کنندگان مواد محترقه عنوان کرد و اظهار داشت: عده‌ای با تهیه و توزیع مواد محترقه غیرمجاز و خطرآفرین در بین جوانان توزیع می‌کنند و در این راستا کشفیات قابل‌توجهی چون ۹۶ هزار عدد مواد محترقه غیرمجاز به ارزش ۵۰ میلیون تومان در شهرستان اهر کشف و امحاء شد.

حوادث ترقه بیشتر متوجه گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ است

فرمانده انتظامی شهرستان اهر با اشاره به اینکه گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال از اقشار جوانان بیشترین صدمات و حوادث را در چهارشنبه آخر سال متحمل می‌شوند، اظهار کرد: والدین در تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر حتماً فرزندان خود را همراهی کنند و ناظر رفتار فرزندان باشند و واقعیت این است که ترقه بی‌خطر وجود ندارد در استفاده از مواد محترقه دست و چشم بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وی بابیان اینکه اگر چهارشنبه‌سوری به‌صورت خانواده محور و محله محور باشد پلیس کنار آن‌هاست، بیان کرد: اگر خدای‌ناکرده این روز حادثه‌ای رخ داد مردم با شماره ۱۱۰ تماس حاصل کنند تا عوامل امدادی در صحنه حضور یابند.

این مقام انتظامی با اشاره به رعایت نکات ایمنی در چهارشنبه آخر سال، اظهار داشت: در شادی‌ها فرزندان دلبندمان را همراهی کنیم تا همیشه نظاره‌گر گل خنده‌هایشان باشیم، قطع عضو ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است، با احتیاط و رعایت نکات ایمنی زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنیم، از نگهداری مواد محترقه دست‌ساز و خطرناک توسط فرزندان خودداری کرده و نظارت بر موضوع را والدین جدی بگیرند.

انتهای پیام/