آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » اقتصادی » شهرستان اهر » صفحه نخست
کد خبر : 61908
جمعه - ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
مدیر مجتمع مس سونگون:

۴ میلیارد دلار از مس سونگون صادرات انجام خواهد شد که ۱.۵ برابر کل صادرات استان است/ ۲۵ درصد منابع مالی مس سونگون برای اولین‌بار در تاریخ به آذربایجان‌شرقی منتقل شد

۴ میلیارد دلار از مس سونگون صادرات انجام خواهد شد که ۱.۵ برابر کل صادرات استان است/ ۲۵ درصد منابع مالی مس سونگون برای اولین‌بار در تاریخ به آذربایجان‌شرقی منتقل شد

به گزارش خبرنگار اهرامروز، معبود عباس زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص وضعیت مس سونگون اظهار کرد: تنها تمایز تفکر مدیریتی حاکم و شرکت مس ایران توسعه است و اگر بتوانیم توسعه‌ی همه جانبه را ایجاد کنیم، تمایز خود را مشخص کرده‌ایم که همه‌ی ما شبانه روزی بر آن تاکید می‌کنیم.

وی ادامه داد: سه وجه در توسعه داریم؛ گفتمان توسعه که عملکرد بازیگران و کنشگران چه بوده و سونگون نسبت به آنها چه دیدگاهی دارد؟ وضعیت فعلی ما چگونه است؟ اهمیت آنها در توسعه چه قدر است؟ تمام آیتم‌ها را احیا کردیم چراکه این بازیگران و کنشگران اگر باهم نباشند رفتار یکسانی نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه تمامی کنش‌گران و بازیگران اقتصادی استان موافق سونگون هستند و پیشران حل مسائل شده‌اند، افزود: اکنون اعضای هیأت مدیره سونگون در تمامی بنگاه‌های اقتصادی و نهادهای حاکمیت حضور جدی دارند.

عباس زاده خاطرنشان کرد: مس جمهوری اسلامی ایران با ۷ درصد اکتشاف رتبه شش مس جهان را تا سال گذشته به خود اختصاص داده بود و اکنون رتبه پنجم جهان را دارد در حالیکه که کشورهای دیگر در دوره‌ی دوم اکتشاف خود هستند؛ بنابراین معادن مس ما می‌توانند جایگزین نفت شوند اما وضعیت تولید خوب نیست و اکنون رتبه‌ی ۱۹ را داریم.

وی گفت: چند پارامتر را بررسی کردیم اولین پارامتر در توسعه‌ی معدن وجود ذخایر است، دومین مورد فناوری است و مورد بعدی نیز نیروی انسانی بوده و مشکل مالی پارامتر بعدی است؛ حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در طبقات اداری مس ذخیره است؛ بنابراین تنها پارامتری که مانده تفکر است.

وی اضافه کرد: در زنجیره ارزش‌ها اجازه‌ی توسعه ندادند چراکه دست مافیای صنعت است و اجازه ندادیم پیشرفت کند و تمرکز و کانون تصمیم گیران حکومتی در آن افزایش یافته است و اجازه دخالت نمی‌دهند.

مدیر مجتمع مس سونگون خاطرنشان کرد: بالای ۹۹.۹ درصد پرسنل مس سونگون همه متخصص و متعهد هستند اما اتفاقات پشت پرده و تصمیم‌گیری‌ها مهم است.

وی افزود: در نظر داریم تا پایان سال ۱۴۰۶ یک میلیون تن کاتد در جمهوری اسلامی ایران تولید شود و اکنون به ۳۰۰ هزار تن نزدیک است و ۱.۶ میلیارد دلار رقم صادرات ما است که در مقایسه با کشورهای ضعیف بسیار کم است اما چشم‌انداز ملی ما تا سه میلیون تن است.

وی گفت: بزرگترین محرک سونگون، کاتد مس است اکنون تولید کاتد نداریم و قرار است از یک میلیون تن تولید کاتد، ۴۰۰ هزار تن آن در سونگون اتفاق بیافتد که سایر محرکه‌های تولید را با خود همگن همگرا می‌کند.

عباس زاده گفت: سال‌های گذشته کنسانتره برای تولید کاتد نداشتیم و طراح معدن باید به ذخیره‌های آتی و توسعه‌ی معدن توجه کند و تا ۶۰ میلیون تن بار دهد.

وی اظهار کرد: ۳۲۶ الی ۴۰۰ ماشین نیاز داریم که بار هم باید به کنسانتره تبدیل شود، بار ورودی مصوب در یک فاز معدن ۲۱ میلیون تن است که ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌شود و فاز دو کاتد مس سونگون اکنون آماده شده و به پیمانکاران داده می‌شود.

وی متذکر شد: ۴ میلیارد دلار از مس سونگون صادرات انجام خواهد شد که ۱.۵ برابر کل صادرات استان است و درآمد ما ۱۱۰ میلیارد تومان با کنسانتره افزایش می‌یابد و سعی داریم پایین دست صنایع مس در شهرک تخصصی مس راه انداخته شود که اکنون رتبه اشتغال سونگون در استان ۱.۲ است.

مدیر مجتمع مس سونگون گفت: سعی می‌کردیم کل مالیات عملکرد سونگون به استان بازگردد که اکنون اتفاق افتاده است و ۲۵ درصد از عملکرد کل مس است.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان هدف سرمایه‌گذاری در مس سونگون است، گفت:مس سونگون به مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز اهمیت می‌دهد اما بزرگترین آسیب را در کشور میبیند چراکه شفاف سازی نشده و تضاد منافع داریم.

وی خاطرنشان کرد: هزار و صد میلیارد تومان برای بزرگراه خاروانا-ورزقان هزینه شده است درحالیکه ۷۸۰ میلیارد تومان آن را دولت پرداخته کرده است و بقیه توسط سونگون بوده است.

عباس زاده گفت: بزرگراه ورزقان-نوردوز ۸۰ کیلومتر است که حدوداً ۲۵۰۰ میلیارد تومان در آن هزینه شده است که تمام شهرستان در این مسیر توسعه می‌یابد.

وی افزود: فاضلاب ورزقان را سونگون راه انداخته و ۲۰۰ میلیارد تومان در آن هزینه کرده‌ایم و ۴۰ میلیارد تومان برای آب شرب روستاها هزینه شده است و ۷۵ میلیارد تومان نیز برای سایت اطفای حریق سرمایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه قطعه پنج بزرگراه ورزقان نوردوز آغاز شده است و تمام همت خود را به کار می‌بندیم تا سریع تمام شود، گفت: ۴۰۰ مگاوات برای توسعه‌ی سونگون برق لازم داریم که استان ما نمی‌تواند تامین کند چراکه استان ما در توسعه‌ی برق ضعیف است اما حوزه‌ی برق نیروگاه خورشیدی برطرف شده و ۳۶ مگاوات در نیروگاه گازی و ۵۵ مگاوات در نیروگاه بادی سرمایه‌گذاری می‌کنیم اما قراردادی هم نداریم که شائبه هم ایجاد شود.

مدیر مجتمع مس سونگون با تاکید بر اینکه نمایندگان استان همه باهم در پیشر فت مس سونگون متعهد هستند، یادآور شد: هدف ما توسعه‌ی استان است و برای مجموعه‌ی مس سونگون اهمیت دارد که من را چگونه قضاوت می‌کنند چراکه توسعه‌ی صنعت مس و استان برای ما مهم است.

وی همچنین یادآور شد: مصوبات ریاست جمهوری ۱۴ بند بود که ۱۳ بند آن کامل اجرا شده و ۲۸۰۰ الی ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالی ناشی از مصوبات است که یکی از بندهای مصوبات طراحی ساختارهای هلدینگی شرکت ملی صنایع مس ایران است که سه شرکت مجتمع شود.

وی گفت: کل مالیات‌های ارزش افزوده و عملکرد به استان بازگردد که مجوز آن گرفته شده است و به اندازه میزان سهم سونگون از درآمد حساب‌های بانکی ملی به استان بازگردد.

عباس زاده تاکید کرد: شرکت ملی صنایع مس مصوبه دارد با انتقال و ارزشیابی دارایی‌ها جهت تشکیل شرکت مس آذربایجان موافقت می‌شود به شرطی که هیچگونه بار مالیاتی نداشته باشد؛ بنابراین از وزیر درخواست کردیم مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شود و نمایندگان بگویند معاف از مالیات هستیم تمام همت ما این است که چون مطالبه عمومی است محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: درجه آزادی توسعه‌ی سونگون ۳۰ درجه است و پیوست محیط زیستی داریم و اسفند امسال کاتد به استان بازمی‌گردد.

عباس زاده در خصوص کارگران از کار بی کار شده طی اعتراضات چند ماه گذشته به خبرنگار بازار گفت: اتفاقات دیده شده در اعتصابات کارگران دور از شأن مردم این شهرستان بوده و در پی این رخداد ، ۷۱ نفر کارگر از کارگران معدن مس سونگون از کار بر کنار شده بودند که طی مساعدت های به انجام رسیده از سوی شورای تامین شهرستان طی چهار ماه تمام گره های قانونی باز شد و در همین خصوص ۵۴ کارگر به کار خود بازگردانده شده اند.

وی افزود: از باقی نفرات از کار بی کار شده در پی اعتراضات نیز طی عبور از چندین مرحله و پس از اخذ تعهد تا به اواخر ماه جاری با همان حقوق و مزایا به کار خود باز خواهند گشت.