آخرین عناوین اخبار » دولت » صفحه نخست
کد خبر : 60981
جمعه - ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
رئیس سازمان مدیریت بحران:

۶۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران خسارات خشکسالی و تغییر اقلیم در کشور اختصاص یافت

به گزارش خبرنگار اهرامروز، اسماعیل نجار در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده شهرستان کلیبر با اشاره به خسارات سیل دو روز گذشته سیل در این شهرستان، اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۱ حوادث غیرمترقبه، سطح سیل، حادثه «محلی» است.

وی با بیان اینکه از اولین ساعات حادثه همکاران ما در محل حادثه حضور یافته و با سایر نهادها کمک کرده و امدارسانی کردند، افزود: در سراسر کشور با توجه به تغییر اقلیم، اینگونه سیل ها را زیاد شاهدیم اما برخی جاها به دلیل بی توجهی مردم خسارت جانی هم داشتیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، از برآورد خسارات سیل، در مورد زیرساخت‌ها و منازل مسکونی در سیل کلیبر خبر داد و خاطرنشان کرد: خسارت به منازل مسکونی به دو دسته تقسیم می شوند، یکی منازلی که در خارج از بسترهای رودخانه آسیب دیدند، دیگری، منازلی که در بستر رودخانه و مسیل سیل بودند.

وی با اشاره به اینکه در سیل روستای چنار که خسارت جانی هم داشتیم، ۱۶۵ خانه به خارج از بستر رودخانه منتقل شد، ابراز داشت: در روستاهای کلیبر هم با تسهیلات ارزان قیمت، این اقدام با فوریت پیگیری می‌شود تا منازل موجود در بسترهای رودخانه و مسیل‌های سیل، به سرعت به نقاط امن منتقل شده و خسارات سیل در آینده به حداقل برسد.

نجار، در پاسخ به سئوالی مبنی بر خسارت سیل و خشکسالی به باغات و کشاورزی کشور، گفت: پرداخت خسارت در ۲-۳ مورد براساس اختیارات قانونی ممکن است، یکی در بیمه محصولات کشاورزی که دولت ۳۵۰۰ میلیارد تومان با تبصره ۱۳ قانون برنامه در اختیار صندوق توسعه بیمه کشاورزی قرار داده و همچنین براساس بند «خ» ماده ۳۳ برنامه ششم هم برای تسهیلات اعطایی استمهال انجام می دهیم.

وی با انتقاد از اینکه متاسفانه قانون برای پرداخت خسارت پیشبینی کافی ندارد، اضافه کرد: از نمایندگان مجلس می خواهیم تا در برنامه هفتم توسعه، حکمی را قرار دهند تا بتوانیم در حوادث غیرمترقبه جبران خسارت کرده و کمک کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران، با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی و حوادث گوناگون تغییر اقلیم در کشور، تاکنون ۶۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار جبران خسارات اختصاص یافته است، افزود: ۲۰۰۰ میلیارد برای اجرای بند «خ»، ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد امکانات لازم برای کشاورزی، ۵۰۰ میلیارد در اختیار وزارت نیرو، ۱۰۰۰ میلیارد در اختیار وزارت کشاورزی و ۳۰۰۰ میلیارد هم برای تسهیلات اختصاص دادیم تا بتوانیم به مردم کمک لازم در مواقع بحران داشته باشیم.