به گزارش اهرامروز، محمد حاجی‌آقازاده در همایش راهبران شرکت ملی صنایع مس ایران به ارائه گزارشی از دستاوردهای مس منطقه آذربایجان در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۵ در بسیاری از بخش‌ها از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده جلوتر بودیم و موفق به ثبت رکورد شدیم.

مدیر مس منطقه آذربایجان با اشاره به این‌که گزارش مس منطقه آذربایجان در دو بخش تولید و توسعه تهیه شده است، گفت: افزایش سه‌درصدی در تناژ ماده معدنی ارسالی به سنگ‌شکن و افزایش هفت‌درصدی کل استخراج معدن ازجمله دستاوردهای معدن در بخش تولید در سال گذشته است؛ در حوزه تولید معدنی نیز هشت درصد افزایش در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ داشتیم.

به گفته مدیر مس منطقه آذربایجان اجرای ۱۰۰درصدی حفاری‌های اکتشاف تکمیلی در محدوده دره سونگون و تکمیل مدل بلوکی معدن مس سونگون، ازجمله اقداماتی است که در سال گذشته در این بخش انجام گرفته است.

او در ادامه به عملکرد کارخانه تغلیظ پرداخت و گفت: در سال گذشته ۲۷٫۴ درصد از تولید مس شرکت ملی صنایع مس ایران در مجتمع مس سونگون اتفاق افتاده است. این در حالی است که تنها یک سال از آغاز به کار خط دو تغلیظ می‌گذرد. در حال حاضر آماده‌بکاری کارخانه تغلیظ بالای ۹۳ درصد است. درصورتی‌که بسیاری از کارخانه‌ها در سال اول تولید آماده‌به‌کاری تا این سطح ندارند.

حاجی‌آقازاده افزود: هم‌اکنون، مجتمع مس سونگون ۸۶۱ پرنسل دارد که تناژ مس محتوای تولیدی به ازای هر نفل پرسنل تا پایان سال گذشته، ۸۳٫۲ بوده است.

به گفته مدیر مس منطقه آذربایجان، در بخش توسعه تکمیل فاز دوم توسعه تغلیظ، احداث خط لوله ۱۶ اینچ انتقال آب از سد ستارخان، احداث و توسعه خطوط آب برگشتی و مخازن ذخیره آب، احداث مسیر برای پروژه خط انتقال آب خام از سد حاجیلرچای، احداث خط ۶۳ کیلوولت و پست ۶۳ به ۶٫۶ کیلوولت سد ستارخان- اهر، احداث خط انتقال ۲۰ کیلوولت توسعه سیستم آب برگشتی مجتمع مس سونگون، احداث ایستگاه پمپاژ باطله فاز دو  تغلیظ (TPS) و… برخی از اقدامات انجام شده در سال ۱۳۹۵ است.

حاجی‌آقازاده ادامه داد: پروژه احداث کارخانه تولید مس کاتد که انجام آن براساس روش هیدرومتالورژی یا پیرومتالورژی در دست مطالعه است، پروژه هیپ‌لیچینگ سونگون با هدف تولید ۳۰۰۰ تن مس کاتد در سال، پروژه تجهیز معدن آهک گوره‌درق اهر و احداث کارخانه آهک اهر با هدف تولید ۱۵۰ تن در روز آهک پخته و ۱۰ تن در روز آهک هیدراته، پروژه‌های طرح جامع آب منطقه آذربایجان، پروژه‌های طرح جامع برق منطقه آذربایجان و پروژه گازرسانی به مس سونگون، ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای مس منطقه آذربایجان در سال پیشِ رو هستند.

او در پایان تاکید کرد: رکوردی که در سال ۹۵ داشتیم کاهش مصرف آب خام بود؛ در طراحی اولیه کارخانه تغلیظ مصرف ۰٫۴۱ مترمکعب بر تن آب در نظر گرفته شده بود که ما در سال گذشته توانستیم این میزان را به ۰٫۲۷ برسانیم.