به گزارش اهرامروز ، زهرا ناصران: حافظ باباپور در گفتگوی تفضیلی با خبرنگار مهر با اشاره به زلزله ششم شهریور امسال در روستای ایوق شهرستان سراب، اظهار کرد: این حادثه به هشتصد و ۵۳ واحد خسارت وارد کرده و آواربرداری در این حادثه بالغ بر دویست و ۳۲ مورد انجام شده و یکصد و ۵۳ واحد پیکنی و همچنین فنداسیون یکصد و سه واحد انجام شده و ۲۳ واحد اسکلت و سقف پنج واحد اتمام و سفیدکاری یک واحد در عرض ۲۰ روز اتفاق افتاده است.

حادثه زلزله به ۸۵۳ واحد مسکونی خسارت وارد کرده است

وی همچنین در ادامه با اشاره به اقدامات اداره کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی، افزود: بعد از ۳۵ روز از وقوع حادثه زلزله در روستا حضور پیدا کردیم و ۱۴ روز اول آن مربوط به آواربرداری بود و دویست و ۳۰ واحدمسکونی و هزار واحد دامی و انباری آواربرداری شد و ساخت یک واحد مسکونی در کمتر از ۲۰ روز اولین واحد به بهره برداری رسید.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با بیان اینکه هشتصد و ۵۳ واحد مسکونی در زلزله سراب صد در صد تخریب شده بود، گفت: همکاری بانک ها با بنیاد مسکن در روستای ایوق شربیان شهرستان سراب خوب بود و برای دویست و ۲۹ واحد تشکیل پرونده شد و یکصد و ۸۹ واحد نیز با این بانک معرفی و یکصد و ۸۶  واحد نیز عقد قرار شد.

باباپور همچنین در ادامه از ورود دو بانک برای تسهیل مراحل اعطای تسهیلات به روستای ایوق شهرستان سراب خبر داد و افزود: با ورود بانک مسکن در این روستا دیگر نیازی برای حضور مردم در بانکها به منظور تشکیل پرونده و عقد قرارداد نبود و همچنین بانک ملت دومین بانک عامل همکاری خوبی برای اعطای تسهیلات به مردم داشت.

نصب بالغ بر ۲۰ دستگاه کانکس برای چادرنشینان زلزله روستای ایوق شهرستان سراب

وی از نصب بالغ بر ۲۰ دستگاه کانکس برای چادرنشینان زلزله روستای ایوق شهرستان سراب خبر داد و گفت: نصب این تعداد کانکس به منظور سرمای زودرس امسال در شهرستان سراب بود و با این اقدام مردم زندگی خود را از چادر به کانکس بردند.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با اعلام این خبر افزود: قبل از آغاز فصل سرما و زمستان واحدهای مسکونی به بهره برداری می رسد و نصب چادرها تنها به خاطر سرمای شدید حدود یک هفته گذشته بود.

باباپور همچنین در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۶ تا ۲۰ خانوار در چادر زندگی می کنند، بیان کرد: حداکثر تلاش ما به اتمام رساندن ۲۰ واحد در روستای ایوق سراب است که از این تعداد تنها یک واحد به اتمام رسیده و مابقی واحدها تا یک ماه دیگر به بهره برداری می رسد.

اهدای ۱۰۰ تن میلگرد رایگان از سوی مقام معظم رهبری به سیل زده های چنار

وی با بیان اینکه در روستای ایوق شهرستان سراب مثل روستاهای سیل زده کارهای عملیاتی در حال انجام است، اظهار کرد: برای هر واحد یکصد و ۲۰ سیمان و مناطق سیل زده یکصد تن میلگرد رایگان از سوی مقام معظم رهبری جهت بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده اهدا شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی همچنین در ادامه با اشاره به تسهیلات اعطایی بانهای عامل برای روستای زلزله زده ایوق، اظهار کرد: برای ساخت و ساز روستاییان زلزله زده و سیل زده ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات با بهره چهاردرصدی توسط بانکهای عامل اعطا شده و ۶۰ میلیون ریال وام بلاعوض و یکصد و ۲۰ کیسه سیمان و پروانه رایگان و ۲۰ میلیون ریال تسهیلات معیشیتی بلاعوض اهدا شده است.

باباپور با بیان اینکه بنیاد مسکن یکی از متولیان بخش روستا و توسعه روستایی است، اظهار کرد: این اداره کل در زمینه اجرای طرح های هادی و آسفالت مشارکتی در پنج شهرستان و ۱۱ روستا اقداماتی انجام داده و  اعتبار این اقدامات بالغ بر ۳۲ میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: در سطح استان برای ۲۰ شهرستان با یک هزار و ۲۶۷ روستا، حدود پنج هزار و ۵۰۰ جلد سند اعطا شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی همچنین با بیان اینکه در زمینه صدور سند شهری متولی شهرهای ۲۵ هزار نفر استان هستیم، اظهار کرد: اعطای دو هزار و ۵۰۰ سند شهری، افتتاح کتابخانه ها عمومی آذرشهر، بازسازی ۱۳ واحد در روستای چنار و یک واحد در روستای ایوق را از اقدامات چشمگیر بنیاد مسکن آذربایجان شرقی برشمرد.

هزینه اعتبار بالغ بر ۱۷۰ میلیارد ریال برای افتتاح پروژه در سطح آذربایجان شرقی

باباپور همچنین در ادامه از هزینه اعتبار بالغ بر ۱۷۰ میلیارد ریال برای افتتاح پروژه در سطح استان خبر داد.

وی با اشاره به آمار کلی فعالیت ۳۹ ساله بنیاد مسکن آذربایجان شرقی، اظهار کرد: این اداره کل در زمینه تهیه طرح های هادی در روستاهای استان مکلف بود که اجرای این طرح در روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی همچنین در ادامه با بیان اینکه در سطح استان یک یکهزار و ۹۵۰ روستا وجود دارد، افزود: اجرای طرح هادی در هفتصد و ۱۱ روستا انجام و صدور سند بالغ بر دویست و سه هزار جلد سند روستایی و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بالغ بر ۲۱ هزار جلد سند صادر و پروانه ۲۱ هزار صادر شده است.

باباپور با اشاره به آمار آسفالت معابر روستایی استان، گفت: حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع معابر روستایی استان تا قبل از سال۹۴ آسفالت شده بود، اما در طول سه سال گذشته بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ متر مربع زیر آسفالت رفته و این آمار معادل کل سنوات قبل است.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه بنیاد مسکن متولی آسفالت معابر روستایی است، بیان کرد: حدود یک میلیون و ۸۰۰ متر مربع معابر روستایی استان آسفالت شده و یا با سهمیه امسال آسفالت خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی از اجرای طرح ویژه بهسازی مسکن روستایهای استان خبر داد و افزود: دویست و ۸۳ هزار مسکن در سطح روستا وجود دارد و یکصد و ۴۷ هزار واحد از تسهیلات رایگان و سهل الوصول استفاده کردند و ۵۱ و نیم درصد مساکن روستایی استان مقاوم هستند که امیدواریم در سالهای آینده شاهد تداوم افزایش این آمار باشیم.

باباپور با بیان اینکه سهمیه استان ما هر سال ۱۲ هزار واحد است، اظهار کرد: امسال به علت مشکلات بانکی نزدیک به شش هزار واحد ۵۰ درصد سهیمه استان برای واحدهای مسک روستایی اختصاص پیدا کرده است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به احداث مسکن ارزان قیمت درسطح استان، بیان داشت: بنیاد مسکن آذربایجان شرقی در سطح استان ۱۶ هزار و ۶۵۴ واحد ارزان قیمت احداث کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی از احداث مسکن توسط انجمن خیرین ساز در سطح استان خبر داد و افزود: در سطح استان بالغ بر یک هزار و پنج واحد مسکن احداث و در اختیار افراد واجد شرایط قرار گرفته است.

سال ۹۵ سال خوشی برای اعتبارات عمرانی نبود

باباپور با اشاره به اختصاص اعتبار برای اجرای طرح هادی روستایی، ابراز داشت:  خوشبختانه امسال وضعیت تخصیص بودجه بهتر از سال گذشته است، سال ۹۵ سال خوشی برای اعتبارات عمرانی برای اداره کل بنیاد مسکن و سایر دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی نبود.

کل اعتبارات عمرانی امسال ۵۰۰ میلیارد ریال و از این مبلغ ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبارات استانی است و استان آذربایجان شرقی جزو معدود استانی هایی است که ۷۰ درصد اعتبارات عمرانی تخصص شده است.