به گزارش خبرنگار اهرامروز، زاهد محمودی در بازدید از کتابخانه‌های عمومی شهر اهر که به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی صورت گرفت، اظهار کرد: طبق برنامه‌هایی که انجام‌شده بود قرار بود کتابداران و نویسندگان در فرمانداری اهر حضور یابند ولی بنده این دیدار را قبول ندارم چراکه ما باید با حضور در کتابخانه‌ها این هفته را به کتابداران و نویسندگان تبریک بگوییم.

فرماندار شهرستان اهر با اشاره به اینکه امکانات و داشته‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی اهر متناسب با نیازمندی‌های شهرستان نیست، افزود: شهری که بالای یک‌صد هزار نفر جمعیت دارد ولی از نظر امکانات و تجهیزات کتابخانه‌ای با کمبودهایی مواجه است بلکه این کمبودها و نارسایی‌ها برای مسئولین نقطه‌ضعف به‌حساب می‌آید.

وی ادامه داد: شهرستان اهر به‌عنوان مرکز منطقه ارسباران، مهد فرهنگ، هنر و ادب محسوب می‌شود و این‌که مهد می‌گوییم حرف گزاف نیست بلکه پیشینه و صبغه شهرستان نشان‌دهنده آن است.

محمودی بابیان اینکه شهرستان اهر از لحاظ کتابخانه‌های روستایی فقیر مانده و به‌نوعی می‌توان گفت این نیز از محرومیت شهرستان حساب می‌شود، گفت: نه اینکه مسئول باشیم بلکه در قبال توسعه فضای کتابخانه‌ای همه وظیفه اجتماعی و عمومی داریم.

فرماندار شهرستان اهر در ادامه با انتقاد از عدم پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری اهر، تصریح کرد: موقعی که قانون‌گذار مشخص کرده که شهرداری‌ها باید از درآمد خود نیم درصد به کتابخانه‌ها اختصاص دهند یعنی نیاز است تا برای توسعه و اداره کتابخانه‌ها این بودجه پرداخت شود اینکه چرا پرداخت نمی‌کنند باید پاسخ دهند.

وی با تأکید بر اینکه پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری اهر حوزه کتاب و کتابخانه‌ای را متحول می‌کند، گفت: نهاد کتابخانه‌ها در شهرستان‌ها مظلوم واقع‌شده‌اند و متأسفانه اعتبارات ولتی به نهاد کتابخانه‌ها تخصیص نمی‌یابد و دلیل این تخصیص نیافتن‌ها این است که کتابخانه‌ها نهاد عمومی غیردولتی هستند به‌طوری که دولت در تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها اعتبار تخصیص می‌دهد.

محمودی کتاب را یکی از ملزومات اصلی انسان ذکر کرد، ابراز داشت: انسان از کودکی تا زمان پیری به کتاب و کتاب‌خوانی نیاز دارد و به‌نوعی کتاب غذای روح و جسم آدمی است ولی متأسفانه آن‌طور که باید و شاید به اهمیت کتاب توجه چندانی نمی‌شود.