به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمودی در هفتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر با اشاره به اینکه مردم اهر خواستار تبیین و اطلاع‌رسانی آخرین وضعیت منابع آبی هستند، اظهار کرد: در خصوص مدیریت منابع آبی شهرستان اهر مردم، دولت و رسانه‌ها وظایفی دارند و مهم‌ترین وظایف رسانه‌ها اطلاع‌رسانی وضعیت موجود و وظیفه مردم صرفه‌جویی در مصرف آب است.

وی ادامه داد: کاهش بارندگی‌ها موجب شده تا ذخیره‌سازی آب در سد ستارخان شهرستان اهر به حداقل برسد در حالی که سد ستارخان آب شرب بخش کشاورزی، جمعیت یک‌صد هزارنفری شهر اهر و ۷۰ روستا را تأمین می‌کند اما در این شرایط مدیریت منابع آبی و لحاظ صرفه‌جویی در مصرف آن ضروری است.

فرماندار شهرستان اهر بابیان اینکه اولویت نخست تأمین آب شرب مردم شهرستان اهر است، افزود: بخش اعظمی از اقتصاد شهرستان و معیشت مردم وابسته به آب است و در عین حال که باید منابع آبی موجود را مدیریت کنیم بایستی در صدد آن باشیم که بخش کشاورزی شهرستان اهر نیز دچار آسیب نشود.

محمودی بر لزوم جلوگیری از توسعه باغات غیرمجاز در شهرستان اهر تأکید کرد، گفت: حتماً باید کشت‌هایی که در اراضی زراعی شهرستان اهر انجام می‌گیرد متناسب با منابع آبی موجود باشد و علاوه بر آن می‌بایست از باغاتی که به‌صورت غیرمجاز توسعه می‌یابد جلوگیری شود.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر با تأکید بر اینکه برای مدیریت منابع آبی شهرستان فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف آب و صرفه‌جویی حداقلی لازم و ضروری است، بیان کرد: در این شرایط اصلاح الگوی کشت بسیار مهم و حائز اهمیت است به‌طوری که جهاد کشاورزی که متولی این کار است باید از کشت محصولات کشاورزی که به آب زیادی نیاز دارد جلوگیری کند و در عین حال محصولاتی که آب مصرف برای کشت می‌خواهد را توصیه کند.

وی اضافه کرد: خدای‌ناکرده اگر روزی سد ستارخان نتوانست آب مورد نیاز را تأمین کند امور آب شهرستان اهر بایستی چاه‌های رزرو شده را که در اختیار دارد و یا در اختیار کشاورزان است احصاء و در جهت تأمین آب شرب به آب و فاضلاب شهری تحویل دهد.

فرماندار شهرستان اهر در پایان با اشاره به اینکه وضعیت منابع آب شهرستان اهر اکنون در حالت پیش بحران قرار دارد، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط با توجه به شرایط منابع آبی به جد از توسعه باغات غیرمجاز جلوگیری کنند.

انتهای پیام/