به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت‌الله جواد حاجی‌زاده در دیدار با کتابداران و نویسندگان شهرستان اهر که به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی در بیت امام جمعه اهر برگزار شد، اظهار کرد: تبلیغ هفته کتاب و کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه ضرورت دارد و امیدواریم با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌ها بتوانیم فرهنگ کتاب‌خوانی را در جامعه گسترش دهیم.

وی ادامه داد: انتخاب شعار آینده‌ای روشن با خانواده‌ای کتاب‌خوان به‌نوعی اهتمام است تا خانواده‌ها را به سمت‌وسوی کتاب و کتاب‌خوانی سوق دهیم و شعار هفته کتاب امسال در نوع خود بهترین شعاری است که انتخاب کرده‌اند و یقین داریم که روزی خواهد رسید تا اعضای خانواده‌ها با کتاب سر و کار زیادی خواهند داشت.

امام جمعه اهر بابیان اینکه کتاب وسیله‌ای است که علم را به دیگر انسان‌ها منتقل می‌کند، گفت: رسالت و وظیفه‌ای که در زمینه کتاب، کتاب‌خوانی و سوق دادن جوان‌ها، دانشجویان و طلبه‌ها به سمت کتاب را به‌خوبی انجام دهیم البته که گفته شد فضا فرهنگی استاندارد در اهر وجود ندارد پس بنا بر این باید بخشی از فعالیت‌ها و تمرکزمان را بر روی استانداردسازی فضای فیزیکی کتابخانه‌ها و فرهنگی معطوف کنیم.

حاجی‌زاده ایجاد کتابخانه‌های محله‌ای و تخصصی را از نیازهای اساسی شهرستان اهر عنوان کرد، افزود: در کنار ایجاد فضای استاندارد و مناسب کتابخانه و فضای فرهنگی لازم است تا به ایجاد کتابخانه‌های محله‌ای و کتابخانه تخصصی نیز توجه شود.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین موارد مورد توجه این است که در کنار ایجاد فضای کتابخانه باید به تشویق و ترغیب جوانان به کتاب‌خوانی بیشتر توجه داشته باشیم، ابراز داشت: باید به دنبال راهکارهایی باشیم که کتاب را بیشتر از گذشته تبلیغ کنیم در حالی که فضای مجازی فرصت کتاب‌خوانی را از مردم به‌ویژه جوانان گرفته است.

امام جمعه اهر با ذکر اینکه اگر وضعیت مطالعه به روال کنونی پیش رود شاید در آینده جامعه با بحران بی‌سوادی روبرو شود، گفت: کاهش سرانه مطالعه زنگ خطر بحران بی‌سوادی و کاهش توان علمی کشور را به صدا در می‌آورد چون کتاب و کتاب‌خوانی است که جامعه‌ای را به جامعه فرهیخته، صاحب دانش و معلومات تبدیل می‌کند.

آیت‌الله حاجی‌زاده ایجاد ذوق و شوق کتاب‌خوانی در بین جوانان را از مهم‌ترین مسائل جامعه کنونی ذکر کرد، بیان داشت: آرامشی که در مطالعه کتاب می‌توان یافت در سایر موضوعات و بخش‌ها این آرامش وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه با توزیع کتاب‌های رمان با محتوای مناسب در بین جوانان، این قشر را به کتاب‌خوانی تشویق کنیم، اضافه کرد: اساسی‌ترین کاری که در قبال ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی می‌توان انجام داد ایجاد انگیزه بوده و این امر به‌منزله استارت کتاب‌خوانی است.

امام جمعه اهر در پایان با ابراز تأسف از اینکه تعطیلات پی‌درپی مراکز علمی و مدارس و دانشگاه‌ها منجر به کاهش بار علمی کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه مراکز علمی توجهی به تعطیلات ندارند گاهاً شنیده‌ایم که استاد هم در روز تعطیل و هم بعد از تعطیل درس و دانشگاه را به حال خود رها می‌کند و با این اوصاف انتظار نداشته باشیم و حتی نبود وجدان کاری و اتلاف وقت هم به کشور زیان‌بار است