ترافیک شهری، غولی عظیم است هم برای شهروندان و هم برای مدیران و مسولین اداره شهر؛ حال آن که با اتخاذ تدابیری کارآمد و بهره گیری از روش های متناسب با وضعیت جغرافیایی و اجتماعی آن شهر، می توان این غول را به زانو درآورد؛ طوری که در صورت اجرای موارد ذکر شده، پس از مدتی، هزینه ها در حد قابل توجهی تقلیل پیدا می کند و در عین حال، عوارضی همچون آلودگی همه جانبه محیط زیست و بروز حادثه های ناگوار نیز، از عرصه رفت و آمدهای شهری حذف می شود.

استفاده از حمل و نقل ریلی، یکی از موثرترین و کارآمدترین روش های حمل و نقل است که تمامی فاکتورهای قابل قبول برای تامین نیازهای روزانه شهروندان را داراست؛ و از همه مهم تر، در زمینه سلامت محیط زیست، حرف اول را می زند.

تبریز، شهری با حدود دومیلیون نفرجمعیت، با چالش ترافیکی روبروست و این امر، سال ها پیش، مسوولین را بر آن داشته تا برای احداث خط مترو در تبریز برنامه ریزی کنند. آغاز به کار احداث مترو، متاسفانه با حرکت بطئی و آهسته همراه شد و تا کنون که تقریبا دو دهه از شروع کار می گذرد، هنوز هم مترو، آخرین ایستگاه خود نرسیده است.

در این میان اما، شهرداری تبریز طی دو سال اخیر، همت خود را برای تسریع عملیات اجرایی این وسیله حمل و نقل به کار بسته و از تمامی راه های قانونی اداری بهره جسته تا بلکه بتواند هرچه سریعتر، مترو را به سیستم حمل و نقل شهری پیوست دهد. نتیجه این تلاش ها قابل توجه بود؛ فاز اول خط یک مترو، از پایانه ائل گلی تا ایستگاه هفتم به بهره برداری رسید و شهروندان را در رسیدن به بخشی از مقصد خود یاری نمود.

با این حال، شاید مهم ترین بخش خط یک مترو، فاز دوم آن باشد؛ چرا که ایستگاه یازدهم واقع در میدان ساعت، یکی از شلوغ ترین و پر ترددترین قسمت شهر است و روزانه چندصدهزار نفر از شهروندان و حتی مسافران و گردشگران، در محدوده این میدان در حال رفت و آمد هستند. گره ترافیکی این قسمت از شهر، گاه به قدری ناگشودنی می شود که مسیرهای منتهی به میدان را نیز، درگیر می کند و حتی شهروندانی را که مقصدشان غیر از میدان ساعت است، دقایق طولانی در سنگینی ترافیک مشغول می کند؛ همین امر کافی است تا شهرداری تبریز عمده توان فنی و مالی خود را برای گشودن این گره به کار بندد و فاز دوم خط یک مترو را، تا ایستگاه یازدهم در میدان ساعت، برساند.
همچنین در کنار آن، برنامه هایی پیش بینی شده است؛ ایجاد پارک سوار در محدوده میدان ساعت، آن هم وقتی که قرار است طرح های بزرگ ومهم گردشگری و فرهنگی در این مکان احداث شود، کارآیی مترو را چندبرابر خواهدکرد؛ به واسطه ایجاد پارک سوار، مسافران قطار شهری، می توانند به راحتی پس از پیاده شدن از مترو، با استفاده از دیگر گزینه های حمل و نقل عمومی، یعنی تاکسی و اتوبوس، به مقصد برسند.

شنبه، سوم مهرماه سال جاری، فاز دوم خط اول مترو، راه اندازی شد؛ اگر بخواهیم کامل تر بگوییم، رسیدن قطار شهری به ایستگاه یازدهم، توسط مسوولین و مدیران استانی وشهری، به عنوان یک موفقیت قابل توجه، گرامی داشته شد تا بدین وسیله، شهروندان نیز در جریان پیشرفت های این پروژه عظیم قرار گیرند و دلسرد نشوند از این که با وجود سال های متمادی، هنوز پیشرفت محسوسی در روند پروژه مشاهده نمی شود.
مسلما پس از انجام تست های سرد و گرم ورفع نواقص جزئی در تجهیزات فنی و اطمینان از عدم بروز مشکلات احتمالی، شهروندان خواهندتوانست به راحتی و در کمال آسودگی و اطمینان، از این وسیله کارآمد حمل و نقل استفاده کنند.

طبق وعده ای که در این روز داده شد، فاصله دوری تا مسافرگیری مترو نداریم و به زودی، شاهد حرکت قطار شهری در ایستگاه میدان ساعت خواهیم بود.