به گزارش خبرنگار اهرامروز، معصومه فریبرزی جزو عکاسان خبری پیشرو و موفق در شهرستان اهر و منطقه ارسباران است که از اوایل سال ۹۱ با انتشار گزارش تصویری در خبرگزاری مهر و دوهفته‌نامه گویا کار خود در عرصه‌ی عکاسی خبری به‌صورت رسمی آغاز کرده است.

معصومه فریبرزی هم‌اکنون کارمند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کلیبر و عکاس خبرگزاری مهر در منطقه ارسباران است به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار که عکاس خبری نیز جزو این قشر محسوب می‌شود با وی به گفت‌وگوی تفصیلی نشسته‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید؛

اهرامروز: لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

بنده معصومه فریبرزی کارشناس ارتباط تصویری، عضو انجمن عکاسان ایران، عضو هیئت مؤسس و هیئت‌مدیره انجمن هنر عکاسی شهرستان اهر هستم.

اهرامروز: چطور شد که به عرصه عکاسی خبری وارد شدید و از چه زمانی فعالیت رسمی خود را آغاز کردید؟

از کودکی به هنر علاقه داشتم و با تشویق‌های مادرم در کلاس‌های نقاشی استاد اصغر فریدنیا شرکت می‌کردم. عکاسی را در خانواده با عکس‌های برادر بزرگ‌ترم لمس کرده بودم و بعدها در دانشگاه طی واحدهای عکاسی که اساتیدی بسیار خبره داشتیم تجربه کردم.در سال ۸۹ با کسب جایزه در یکی از جشنواره‌ها به عکاسی علاقه‌مندتر شدم و فعالیت‌های خود را ادامه دادم. طی زلزله ۹۱ فعالیت رسمی خود را با دوهفته‌نامه گویا و خبرگزاری مهر جمهوری اسلامی به‌عنوان عکاس آغاز کردم.

اهرامروز: در حال حاضر با کدام رسانه همکاری می‌کنید؟

در حال حاضر عکاس خبرگزاری مهر در منطقه ارسباران هستم که متأسفانه به دلیل رفت و آمد روزانه به شهرستان کلیبر فعالیت‌های خبریم به حداقل رسیده است.

اهرامروز: لطفاً مهم‌ترین مشکل حرفه عکاسی خبری را بیان کنید؟

به نظر من حمایت نکردن بسیاری از نهادها و ارگان‌ها در حین عکاسی بخصوص در َشهرستان‌ها مشکل بسیاری از عکاسان خبری است. مضافاً اینکه بسیاری از نهادها عکاسی خبری را جزو فعالیت‌های خبرنگاران محسوب نمی‌کنند و این واقعاً دردناک است که َشغلی به این خطیری را که جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود را کم‌ارزش پندارند.

اهرامروز: آیا از حرفه عکاسی خبری رضایت دارید؟

عکاسان خبری اکثراً به خاطره علاقه وارد این حرفه می‌شوند و حق‌الزحمه بسیار پایینی دارند و این علاقه هست که باعث می‌شود وارد محیط‌های مختلف شوند که شاید با روحیات آنان متفاوت باشد.

اهرامروز: به نظر جنابعالی عکس خبری باید چه معیارهایی داشته باشد؟

به نظرِ من با عکس خبری می‌توان دنیا را تکان داد. عکاس خبری باید بیان‌کننده واقعیت باشد و هر لحظه آماده تهیه‌ی عکس و خبر باشد.

اهرامروز: اگر بخواهید با مسئولان در خصوص حرفه خودتان سخن بگویید کدام موارد را مطرح می‌کنید؟

از مسئولان تقاضا دارم به مقام خبرنگاران و عکاسان خبری که واقعاً در شهرستان‌های کوچک مظلوم هستند اهمیت بیشتری دهند.

اهرامروز: لطفاً از سختی‌های عکاسی خبری برایمان بگویید؟

عکاسان خبری و مستند با عکس‌هایشان در اتفاقاتی مانند زلزله در شهرستان اهر تأثیری شگفت داشتند و موجب امدادرسانی هرچه سریع‌تر و بهتر شدند، بعد از مدتی که از زلزله اهر گذشت با شرایط سختی که وجود داشت از وضعیت زلزله‌زده‌ها، ساخت و سازها عکس می‌گرفتم و برای رسانه‌ها و مطبوعات می‌فرستادم. بعد از مدتی هم نمایشگاهی از عکس‌هایم در تهران گذاشتم و کمک‌های بسیاری برای مردم اهر جمع‌آوری شد. بعد از آن‌هم خیلی از مردم و مطبوعات و خیریه‌ها من را به‌عنوان رابطی برای کمک به مردم این منطقه می‌شناختند چه از لحاظ ارتباط زبانی با آن‌ها و چه کمک‌هایی که می‌خواستند برای زلزله‌زده‌ها بفرستند.

اهرامروز: سخن آخر؟

ثبت لحظه‌های ناب، هدف هر عکاسی است، لحظه‌هایی که تا مدت‌ها تأثیرگذار خواهند بود.

انتهای پیام/