به گزارش اهرامروز،  شورا های شهر یکی از مهمترین ارکان مردم سالاری و از بهترین مکانیسم های ممکن برای ایفای نقش مردم در مدیریت و عمران شهرها هستند.

 اما از آنجا که شرایط افراد برای نامزد شدن در انتخابات این نهاد، آسان و هزینه های رقابت در آن پایین است، خیل عظیمی از افراد مایل اند به عنوان کاندیدای انتخاباتی در آن شرکت کنند و این خود یکی از آسیب هایی است که می تواند کارآمدیِ این نهاد سیاسی اجتماعی را تهدید کند؛ بنابراین اگر شما هم یکی از کسانی هستید که در گوشه ای از ذهن تان قصد شرکت در انتخابات شورا را دارید، باید قبل از هر اقدامی به سه نکته بسیار مهم که در ادامه بیان می شود توجه کنید:

*۱️⃣ برای سنجیدن میزان محبوبیت خود با سرنوشت جامعه بازی نکنید*

به طور طبیعی همه ی ما در شهر و دیار خود اقوام، دوستان و آشنایان زیادی داریم، بهره مندی از این امکان، می تواند ما را وسوسه کند تا در انتخابات شوراها شرکت کنیم، به عنوان یک شهروند از شما تقاضا می کنم اگر وقت کافی نداشته و برنامه ی خاصی برای مسایل شهری ندارید و تنها هدف تان از عضویت در شورا این است که میزان محبوبیت اجتماعی تان بسنجید، هرگز در این انتخابات شرکت نکنید؛ زیرا حتی اگر با رأی چشمگیر دوستان و آشنایان تان انتخاب شوید به زودی ناکارآمدی شما مشخص شده و همه ی سرمایه ی اجتماعی خود را به یکباره از دست می دهید!

*۲️⃣ عضویت در شورا شغل نیست!*

حضور در شورای شهر قبل از آنکه یک شغل همراه با درآمد باشد، یک مسئولیت اجتماعی بسیار سنگین است. شوراهای شهر و روستا یکی از نهاد های مؤثر در پیشبرد برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و فرهنگی هر شهر هستند، لذا تصمیماتی که در این شورا گرفته می شود هر چند حرف آخر را در این زمینه ها نمی زند، اما می تواند تأثیرات جدی و طولانی مدتی بر سرنوشت شهروندان داشته باشد و در صورتی که نابجا باشد، نقطه تاریکی در پیشینه ی کاری تصمیم گیرندگان محسوب شده و می تواند تا مدت ها سبب بدنامی آنها شود! مراجعه به آثار مخرب بعضی از تصمیمات شوراهای ادوار گذشته به خوبی ادعای فوق را ثابت می کند! شک نکنید افرادی از شوراهای ادوار پیشین وجود دارند که آرزو می کنند ای کاش هرگز عضو شورا نمی شدند!

*۳️⃣ آیا مهارت های لازم را برای عضویت در شورا دارید؟!*

عضویت در شورا نیاز به مهارت هایی از جمله مهارت کار تیمی و مشورت پذیری و جامع نگری و دوری از بخشی نگری و… دارد که اگر تاکنون کسب نکرده اید ممکن است نتوانید به عنوان یک عضو موفق، انجام وظیفه کنید و حتی لطمات جبران ناپذیری به کل مجموعه شورا وارد نمایید چون هر یک از اعضا که مهارتی در این موارد نداشته باشند، تأثیر مخربی برکل مجموعه و تصمیمات خواهند گذاشت.

🔺 در پایان از همه کسانی که می خواهند به عنوان عضوی از شورای شهر در مدیریت شهر مشارکت کنند، تقاضا دارم تا زمانی که مهارت ها و قابلیت های لازم را برای این کار کسب نکرده اند، وارد این حیطه نشوند زیرا حق الناس بزرگی را متوجه خود کرده و ممکن است وجهه ی خود را نیز از دست بدهند.
با احترام مرتضی عبدی