به گزارش اهرامروز، غلامرضا شریفی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه مؤدیان مالیاتی می‌توانند با سامانه دریافت اظهار‌نامه الکترونیکی بدون نیاز به مراجعه حضوری اظهار‌نامه مالیاتی خود را ارسال کنند، اظهار داشت: به‌دلیل اتخاذ سیاست‌های مشتری‌مدارانه و مؤدی‌مدارانه امکان قسط‌بندی مالیات نیز فراهم شده تا رضایت ارباب رجوع اخذ شود.

وی با تاکید بر اینکه حق و حقوق دولتی باید با رضایت مؤدیان وصول شود، افزود: تا خردادماه سال جاری که آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی بود، بیش از ۱۶۰ هزار اظهار‌نامه از اشخاص حقیقی به صورت الکترونیکی اخذ شده است که همچنان ارائه اظهارنامه اینترنتی به صورت شبانه روزی ادامه دارد و امکان قسط بندی مالیات نیز فراهم شد است.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی سهم درآمدهای مالیاتی مستقیم و غیرمستقیم آذربایجان شرقی از مالیات کل کشور ۲ درصد است، گفت: این استان از نظر وصول مالیات پیشبینی شده در رتبه دوازدهم کشور قرار داد.

شریفی ۱۸ هزار میلیارد ریال را سهم آذربایجان شرقی در درآمد مالیاتی سال گذشته کشور عنوان کرد و ابراز داشت: با وصول حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال مالیات مستقیم و غیرمستقیم از استان، بیش از ۹۰ درصد درآمد مالیاتی استان تحقق یافته است.

وی افزود: ۵۲ درصد این مالیات در سال گذشته از محل درآمدهای مستقیم و ۴۸ درصد از محل درآمدهای غیرمستقیم کسب شده است که ۲۰ درصد مالیات‌های مستقیم آذربایجان‌شرقی را حقوق بگیران پرداخت می‌کنند.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی از افزایش ۹ درصدی سهمیه مالیاتی آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: مالیات استان با افزایش ۹ درصدی از ۱۸ هزار میلیارد ریال به ۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده همانند سال گذشته معادل ۹ درصد است، که در این رقم ۵درصد مالیات، ۳ درصد عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و یک درصد به بخش سلامت اختصاص دارد، اضافه کرد: سال گذشته ۳۰۵ میلیارد تومان از محل عوارض ارزش‌افزوده به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و بخش سلامت واریز شده است که با این اقدام می توان به جرات ادعا کرد که دورترین نقطه استان نیز از خدمات ارزش‌افزوده بهره‌مند می‌شوند.

شریفی در پاسخ به سوالی مبنی بر فرار مالیاتی پزشکان، تصریح کرد: جامعه پزشکی جزو مؤدیان خوش حساب مالیاتی هستند چراکه برای صدور و تمدید جواز مطب نیاز به گواهی مالیاتی بوده و از ویزیت و عمل جراحی از آنان مالیات دریافت می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر پرداخت مالیات شرکت مس سونگون هم توضیح داد و گفت: عمده فعالیت شرکت مس‌ سونگون در استان کرمان صورت می گیرد و تمام فعالیت‌های این مجتمع در آذربایجان شرقی هم مرتبط با صادرات است که معاف از مالیات بوده و مالیات پرداخت نمی‌شود.

مدیر کل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی افزود: تنها درآمد حاصله از مس سونگون بابت عوارض پرداختی زیست محیطی است که رقم مصوب را از استان کرمان به آذربایجان شرقی پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام/