به گزارش ارسباران نیوز، آیت‌الله جواد حاجی‌زاده در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اهر ضمن دعوت به تقوای الهی اظهار داشت: امیدوارم ان‌شاءالله  در لحظات مختلف زندگی و عمرمان خدا محور و تکلیف مدار بوده و اوامر الهی را به‌جا آورده و از محرمات و نواهی اجتناب نمائیم.

وی در رابطه با بحث اخلاقی خطبه اول با اشاره به حکمت ۹۴ نهج‌البلاغه یادآور شد: از امیرالمؤمنین علی(ع) سؤال گردید خیر چیست؟ وَ سُئِلَ عَنِ الْخَیْرِ مَا هُوَ  اینکه می گوئیم خیرات و برکات، معنایش چیست؟ فَقَالَ لَیْسَ الْخَیْرُ أَنْ یَکْثُرَ مَالُکَ وَ وَلَدُکَ   حضرت فرمود: خیر این نیست که ثروت و اولادت زیاد بوده باشد که متأسفانه در جامعه بعضاً این‌ها را خیر می‌دانند وَ لَکِنَّ الْخَیْرَ أَنْ یَکْثُرَ عِلْمُکَ خیر این است که علمت زیاد بوده باشد، جوانان عزیز، برادران، خواهران، دانش آموزان، دانشجویان و اساتید گرامی توجه نمایند که چقدر علم مخصوصاً علم توحید در نزد خدا دارای ارزش و اهمیت است وَ أَنْ یَعْظُمَ حِلْمُکَ و نیز حلم و بردباریت بیشتر بوده باشد  وَ أَنْ تُبَاهِیَ النَّاسَ بِعِبَادَهِ رَبِّکَ و اگر بخواهی به مردم مباهات نمائی، با مال و ثروت مباهات و افتخار ننمائی و به عبادت خود افتخار بکنی. البته این بدان معنا نیست که خدای‌ناکرده انسان عبادت و نماز و روزه خود را به رخ مردم بکشد و یا در درونش عُجب تولید شود بلکه بندگی خود را افتخار بداند  فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ اگر اعمال حسنه‌ای انجام دادی، باید حمد و ثنای خدا را بجا آوری وَ إِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللَّهَ  و خدای‌ناکرده اگر عمل زشت و قبیحی انجام دادی، باید به درگاه خداوند استغفار نمائی. ذیل این فرمایش مهم است و به بحثمان مرتبط است. می فرماید: وَ لَا خَیْرَ فِى الدُّنْیَا إِلَّا لِرَجُلَیْنِ  در دنیا خیری نیست مگر برای دو طایفه و یا دو انسان رَجُلٍ أَذْنَبَ ذُنُوباً فَهُوَ یَتَدَارَکُهَا بِالتَّوْبَهِ یکی شخصی است که گناهی را که انجام داده، با توبه تدارک می‌نماید، این شخص خود را شناخته و از گناه برگشته است و نافرمانی و عصیان خود را در محضر ربوبی با توبه و استغفار تدارک می‌نماید  وَ رَجُلٍ یُسَارِعُ فِى الْخَیْرَاتِ و یکی هم کسی است که در خیرات و کارهای خیر و باقیات‌صالحات و خدمت به مردم و دستگیری از مستمندان و مستضعفان و کارهای ارزشی مسارعت نماید، همان‌طور که ابناء روزگار که انسان‌های دنیوی هستند و در گنج اندوزی و ثروت‌اندوزی شب و روز نمی‌شناسند، انسان باید در کارهای خیر مسابقه بدهد و از دیگران سبقت بگیرد.

حاجی‌زاده در ادامه بحث مقامات و جایگاه والای انسانی خاطرنشان کرد: در هفته‌های گذشته در رابطه با استغفار و توبه بحث گردید و در هفته گذشته اهمیت و تعریف تقوا بیان گردید و این هفته راجع به درجات تقوا مطالبی محضر عزیزان تقدیم می‌گردد و انشاء الله در هفته بعدی به‌شرط توفیق راجع به آثار تقوا بحث خواهیم کرد. طوری که ایمان دارای درجات است و همه دارای ایمان یکسان نیستند، تقوا نیز همان‌طور دارای درجات متفاوتی است و بر مبنای روایتی از رئیس مذهب جعفری حضرت امام جعفر صادق(ع) تقوا دارای سه درجه و مرتبه است که اولین آن عبارت است از ترس انسان از جهنم و ترس از عقوبات سنگین الهی است، چراکه انسان تحمل آتشی را که بازیچه دنیوی است، ندارد و عقوبت الهی و آتش جهنم قابل‌مقایسه با این مسائل نیست و انسان به خاطر ترس از آتش جهنم محرمات الهی را انجام نداده و واجبات الهی را انجام می‌دهد و احساس مسئولیت و بندگی می‌نماید و همواره مراقبت می‌نماید و می‌توان گفت که حداقل درجه تقوا این است که انسان واجبات الهی را بجا آورده و از محرمات الهی اجتناب نماید. درجه بالاتر از این تقوا یا درجه دوم تقوا این است که انسان نه‌فقط از محرمات اجتناب نموده و واجبات را می‌آورد، بلکه از شبهات نیز احتیاط کرده و بلافاصله توبه نموده و از خودش مراقبت می‌نماید و با انجام مستحبات و ترک مکروهات و توقف در شبهات همواره مراقب اعمال خود می‌باشد که این تقوا، تقوای خاص و تقوای مرحله اول تقوای عام می‌باشد که نوع متقی‌ها در مرحله اول جدی بوده، اما مرحله دوم ممکن است برای بعضی‌ها ممکن نبوده باشد و یا نتوانند خود را به این حد برسانند. در تقوای نوع سوم ضمن بجا آوردن واجبات و ترک محرمات، همواره و پیوسته خشیهالله را در دل خود دارد و هر آن چیزی را که غیر خدایی بوده و صبغه اللهی نیست، ترک نموده و حتی از مالی که به‌عنوان مباح اندوخته، به مقدار نیاز استفاده می‌نماید و اگر لحظه‌ای از ذکر الهی غافل و به چیز دیگری مشغول شود، استغفار می‌نماید که این بالاترین و کامل‌ترین درجه تقواست و این نوع تقوا مخصوص اولیای الهی و بزرگان بوده و ما نمی‌توانیم به این حد برسیم و به همین خاطر است که خداوند سبحان می فرماید: إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست. البته همه درجات تقوا خوب هستند منتهی اعلی و اکمل درجه سوم تقواست، لذا عزیزان، برادران و خواهران گرامی مخصوصاً جوانان برومند و بزرگوار باید تلاش نمائیم هر روزمان نسبت به‌روز قبل مخصوصاً  در رابطه با مسائل تقوایی بهتر بوده باشد.

امام جمعه شهرستان اهر در خطبه دوم نماز جمعه با ذکر اینکه بهترین زاد و توشه برای عالم قبر و قیامت توبه، تقوا و استغفار است، تأکید نمود: عزیزان، برادران و خواهران گرامی، حریم خانواده را حفظ نمایید که امروز از جمله مسائلی که جامعه را با چالش و آسیب و خطر و مشکل روبرو نموده است، مسئله خانواده است و کافی است که در رابطه با مسائل خانواده به متون دینی، قرآن و دستورات ائمه معصومین(ع) توجه نمائیم که برای ما دارای دستورالعمل‌های بسیاری در این زمینه هستند. امروز دشمنان قسم‌خورده ما مصمم هستند به‌نوعی با ما و دین ما و نظام ما برخورد نمایند و در این رابطه بر روی مسئله خانواده متمرکز هستند و تلاش می‌نمایند در ایران اسلامی خانواده‌ها را به لجن بکشند. رابرت مرداک یهودی که مدیریت یکی از شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان را بر عهده دارد، در صحبت‌هایش چنین می‌گوید: براى نابودى ایران، باید در خصوص کلمه مقدسى به نام خانواده هزینه کرد و من قصد دارم موضوع مادر را در دستور کار خود قرار دهم. در ایران، مادر خانواده، همه‏چیز را مدیریت مى‏کند و اگر مادر را به لجن بکشیم، تمام این جامعه به لجن کشیده خواهد شد. این‌ها چون از راه‌های دیگری نمی‌توانند در مقابله با نظام اسلامی کاری انجام بدهند و از سایر راه‌ها خسته شده‌اند، در اتاق‌های فکر خود برای به دست گرفتن فرهنگ دینی ما چنین نقشه‌های شومی را می‌کشند، ببینید این‌ها چه فکر می‌کنند و ما چه فکر می‌کنیم. عزیزان، برادران و خواهران دقت و حساسیت لازم است، باید بدانیم مدیریت صحیح دینی لازم داریم تا دشمنان اسلام نتوانند به اهداف شوم خود در مورد خانواده‌های ما و ضربه زدن به‌نظام اسلامی نائل گردند. از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم به همه‌مان توفیقی مرحمت فرماید تا بتوانیم به دین خود عمل نمائیم که همه این‌ها در دین تعبیه شده‌اند و خدای‌ناکرده طوری نباشد که دین در حاشیه قرار گیرد و ما زندگی خود را به‌دلخواه خودمان ترسیم نمائیم.

وی ضمن تبریک و تهنیت سالروز ولادت پر میمنت قهرمان کربلا حضرت زینب کبری(س) در پنجم جمادی‌الاول سال پنجم هجری قمری (معروف و مشهور این است) و روز پرستار و بهورز تصریح کرد: با ولادت این بزرگوار چشمان محبین اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) روشن گردید که این روز در نظام جمهوری اسلامی به‌عنوان روز پرستار و بهورز نام‌گذاری گردیده است و من در اینجا از زحمات این عزیزان که در راه خدمت به بیماران در سراسر کشور مخصوصاً منطقه خودمان زحمات بسیاری را متحمل می‌شوند، تقدیر و تشکر می‌نمایم. حضرت زینب(س)، قهرمان کربلا، صاحب عزت و عظمت بوده و برای همه اعم از برادران و خواهران تابلوی زندگی است  و همان‌طور که دیشب به مناسبت ولادت این بزرگوار در همین محل صحبت کردم، مقام معظم رهبری در رابطه با حضرت زینب کبری می‌فرمایند: این عظمتی که حضرت زینب دارد، نه به خاطر این است که دختر امیرالمؤمنین علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا(ع) است، بلکه به خاطر موقعیت‌شناسی و بصیرت حضرت زینب(س) در قبل از قیام امام حسین(ع)، حین قیام و بعد از قیام و انتخاب صحیح و ولایتمداری این بزرگوار است که پروانه‌وار حول امام حسین(ع) بود و عزت و عظمت کسب نمود. می فرماید این خصوصیات در هر کس بوده باشد، صاحب عزت و عظمت خواهد شد، البته اینکه دختر گرامی امیرالمؤمنین هستند، فضیلت دیگری است و الحمدالله جماعت ما محب اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) مخصوصاً زینب کبری(س) هستند، شخصیتی که در تمام بلایا و مصائب خدا محور و تسلیم پروردگار متعال بود و فرمود: ما رأیتُ الا جمیلاً این بزرگوار همه‌چیز را با این دید می‌نگریست و با بلاها و مصیبت‌های زیادی در رابطه با جد و پدرش و امام حسن و امام حسین و فاطمه زهرا روبرو شد اما در مقابل شماتت ابن زیاد ملعون این جمله بر زبان مبارکشان جاری گشت و فرمود: ما رأیتُ الا جمیلاً. حضرت زینب ایثارگر و تسلیم حق سبحانه  تعالی بود و همان‌طور که در تاریخ ثبت گردیده، در مسیر کوفه و شام خوراک و نان خود را بین کودکان تقسیم می‌کرد و خودش میل نمی‌نمود. حضرت زینب(س) از باقیمانده کربلا و اطفال شهداء به نحو احسن پرستاری کرد و انصافاً شبیه آقا امیرالمؤمنین علی(ع) بود و همه کارها و سخنان و خطبه‌هایش هم همین‌طور بود و وقتی خطبه می‌خواند، مردم فکر می‌کردند که آقا امیرالمؤمنین خطبه می‌خواند. امروز سالروز ولادت این بانوی قهرمان دشت پربلای کربلاست و امیدوارم ان‌شاءالله در زندگی چشممان به غرب و دیگران نبوده باشد و همیشه چشممان به زینب کبری و فاطمه زهرا و شخصیت‌های برجسته دینی بوده باشد و در این صورت است که زندگی‌مان عظمت پیدا خواهد کرد، ولی اگر خدای‌ناکرده از این‌ها عقب بمانیم زندگی‌مان منحط خواهد شد.

خطیب نماز جمعه شهرستان اهر ضمن تبریک ایام‌الله دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی یادآور شد: این انقلاب برای ما عزت و عظمت بخشیده و در عرصه‌های مختلف دارای دستاوردهای مختلفی است و امروز تکلیف ما اطاعت از ولایت است همان‌طور که حضرت زینب دارای اطاعت از ولایت بود و این نکته را در این روزها در چند جا بیان نموده‌ام: اگر بخواهیم به دستاوردهای خود توسعه داده و آن‌ها را در مقابل اجانب و دشمنان اسلام حفظ نمائیم، راهی جز عمل به تکلیف نداریم و این تکلیف اطاعت از ولایت و ولی امر مسلمین است که باید همگی اعم از دولت و ملت حول محور رهبری گرد آییم و به دستورات، اوامر و فرمایشاتی که برای رفاه دنیا و آخرت ما صادر می‌فرمایند، عمل نمائیم تا انقلاب و دستاوردهای انقلاب حفظ شود و بیشتر از این توسعه یابد. الحمدالله در عرض این سی و هشت سال این‌طور بوده و جماعت ولایتمدارمان سختی‌ها و پستی و بلندی روزگار را تحمل کرده و دفاع مقدس را پشت سر گذاشته‌اند و در مقابل تحریم‌ها بودند و همین‌الان که جمهوری اسلامی از جهات مختلف مخصوصاً از طرف رئیس‌جمهور جدید دیوانه آمریکا که پایبند هیچ‌چیز نیست، تهدید می‌شود، مردانه ایستاده‌اند. ترامپ دیوانه فردی است که خود جامعه آمریکا او را قبول ندارد و بعضی‌ها هم احساس حقارت می‌کنند به خاطر اینکه وی آمریکا را برای همیشه به نابودی و فروپاشی خواهد کشید. مردم آمریکا به خاطر اینکه چنین فردی رئیس‌جمهور آن‌ها شده، احساس شرم و حقارت می‌نمایند، علی ایحال این‌ها از یک جنس هستند و برای ما فرقی نمی‌کند و جمهوری اسلامی و ملت ما راه خودش را یافته و ادامه می‌دهند و هیچ‌گونه خوف و نگرانی از این‌ها نداشته و این‌ها را عددی بشمار نمی‌آورند. الحمدالله جمهوری اسلامی مقتدر بوده و می‌بینید دشمنان ایران و اسلام چقدر هراسان هستند و این هراس و خوف تنها به خاطر موشک‌های جمهوری اسلامی نیست،  بلکه این‌ها از ولایت و اراده امت اسلامی هراسانند که البته به حول و قوه الهی تجهیزات نظامی ما در سطح بسیار اعلی قرار دارد و ان‌شاءالله به حول و قوه الهی با این فرهنگ ولایی دنیا را فتح کرده و تحویل امام زمان(عج) خواهیم داد. همان‌طور که در هفته گذشته نیز عرض کردم، یکی از رموز بقای نظام اسلامی از دیدگاه حضرت امام (ره) حفظ انقلاب درونی است که باید روحیه انقلابی خود را حفظ نمائیم که امروز مقام معظم رهبری تحت عنوان روحیه انقلابی گری مطرح می‌فرمایند و حضرت امام می‌فرمایند: این انقلاب روحی را حفظ بکنید اگر آن روحیه از دست رفت، پیروزی هم از دستمان می‌رود. دومین رمز بقای نظام اسلامی حفظ انگیزه الهی است که این انقلاب را برای خدا شروع کرده‌ایم و باید این انگیزه حفظ شود و واقعاً جای تأسف است که گاهی بعضی انگیزه‌های سیاسی در کشور پیدا می‌شود که انسان را نگران می‌کند و بعضی‌ها برای خود تلاش می‌کنند نه برای دین خدا و مردم که این بسیار نگران‌کننده است و باید اخلاص و انگیزه الهی همیشه حفظ شود. سومین رمز، اتحاد، وحدت کلمه و بحث ولایتمداری عملی است که الحمدالله ملت ما در صحنه هستند و ان‌شاءالله در روز بیست‌ودوم بهمن با مشت‌های گره‌کرده اعم از زن و مرد، پیر و جوان، همه آحاد جامعه در این راه‌پیمایی حضور خواهند یافت و بنده از تک‌تک آحاد جامعه شهر و منطقه‌مان برای حضور در این راه‌پیمایی عظیم و دشمن‌شکن دعوت می‌نمایم که بیست‌ودو بهمن روز مظهر اقتدار ملی است و در این روزها و بیست‌ودو بهمن‌ماه‌هاست که ابهت پوشالی آمریکا و هم‌پیمانانش شکسته شده و از بین رفته است.

وی به وقایع دهه فجر از جمله ملحق شدن نیروهای ارتش و همافران به مردم و دیدار این عزیزان با نظم خاص با حضرت امام و روز حفاظت و اطلاعات سپاه پاسداران و بیست و یک بهمن روز شکست حکومت‌نظامی و هیمنه رژیم ستم شاهی و مناسبت‌های دیگر اشاره کرد و ضمن گرامیداشت این مناسبت‌ها، توضیح درباره آن‌ها را به علت ضیق وقت به آینده موکول کرد.

خطیب نماز جمعه با اشاره به حادثه پلاسکو تصریح کرد: حضرت آقا در رابطه با این موضوع دو پیام بیان نمودند که حاکی از اهمیت موضوع دارد و در رابطه با جان‌نثاران آتش‌نشان فرمودند: این‌ها شهیدان راه خدمت دشوار و انجام‌وظیفه‌ی پرخطرند و هرگز فراموش نخواهند شد.

حاجی‌زاده در رابطه با نقشه استکبار در جهت حذف علماء مبارز شیعه در منطقه توسط ایادی سرسپرده و حکام مرتجع عربی، بیان نمود: اولین جنایت را آل سعود انجام داد و آیت‌الله شیخ نمر(ره) را با مظلومیت به شهادت رساند و ماجرای بعدی آیت‌الله شیخ  زکراکی بود و همین‌الان هم در بحرین آیت‌الله شیخ عیسی قاسم با این مسئله روبروست، اما بعد از آن اتفاق اول، نیروهای مقاومت، مسلمانان و جهان تشیع مقاومت و ایستادگی کرده‌اند که باید در مقابل نقشه‌های استکبار جهانی و مرتجعین عربی امت اسلامی مخصوصاً جهان تشیع غیرت نشان دهند و اجازه ندهند این اتفاقات تکرار شود.

انتهای پیام/