به گزارش اهرامروز به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محمدعلی آل‌هاشم صبح امروز در مراسم افتتاح پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز اظهار داشت: باید ذهن و روح جامعه با توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تقویت شود چرا که در آینده نیاز به این فرهنگ خواهیم داشت.

وی با تاکید به نقش حفظ کتاب و کتابخوانی بیان داشت: تمام ادیان آسمانی از طریق کتاب جاودانه مانده‌اند و هیچ تمدنی خالی از کتاب و کتابت نبوده است و همه فرهنگ‌ها با کتاب آغاز شده و رشد می‌یابند.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به اینکه اسلام بیشترین بهره را از کتاب برده است، ادامه داد: مصداق آن این است که پیامبر با دستور خواندن رسالت خود را آغاز کرد و خداوند باری تعالی به قلم سوگند یاد کرده همچنین معجزه خاتم نبوت را یک کتاب قرار داده است.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی افزود: بیش از ۴۰۰ مورد در خصوص کتاب،کتابت و مکتوب در قرآن آمده است و به خواندن کتاب دعوت شده‌ایم.

امام جمعه تبریز اذعان داشت:خواندن و مطالعه در صدر اسلام به قدری بود که در پایان جنگ بدر وقتی مشرکان زیادی اسیر شدند، اعلام شد که هر یک از مشرکان به ۱۰ نفر از مسلمانان سواد خواندن و نوشتن بیاموزد آزاد خواهد شد.

وی با تاکید به اینکه انسان همانطور که نباید هر غذایی بخورد، نباید هر کتابی نیز بخواند، ادامه داد: یک نویسنده مسیحی ۲۰۰ بار نهج‌البلاغه را برای شناخت شخصیت حضرت علی(ع) خوانده بود و ادعا می‌کرد هر بار موضوع جدیدی یاد گرفته است.

آل‌هاشم ابراز کرد: هدف خلقت خواندن برای رسیدن آفرینش به هدف است و با توجه به اینکه کتاب غذای روح انسان بوده و اگر کتاب در جهت مطلوب باشد، دل آرام می‌شود،در مقابل اگر کتاب مسموم  ولی ظاهری زیبا داشته باشد، دل و دین را فاسد خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: در دریای معرفت گوهرهای نابی وجود دارد که چیره‌دستان می‌توانند به آن دست یابند.

وی با بیان اینکه کتاب پدیده شکوهمندی بوده که فرهنگ‌ها از طریق آن ماندگار شده‌اند، تصریح کرد: این نوشته‌ها هستند که باقی می‌ماند در حالیکه گفته‌ها از بین می‌رود، از این رو باید کتاب را جزو یکی از جلوه‌های مهم فرهنگی دانسته و باید آن را از گران‌سنگ‌ترین پدیده‌ها و میراث فرهنگی بدانیم.

آل‌هاشم ادامه داد: شکوه اهمیت کتاب و نوشته را باید از قلم جستجو کنیم زیرا کتاب در پیشرفت‌های دانش بشری نقش فعال داشته است.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه در زمینه نگرش فرهنگی کتاب گام‌های بلندی برداشته شده و اصلاً با کتاب و کتابخوانی بیگانه نیستم، گفت: تمام ادیان آسمانی و مردان بزرگ تاریخ از طریق کتاب جاودانه مانده‌اند و این گویایی اهمیت عنصر کتاب در پویایی جامعه است و البته روابط و تعامل جامعه بشری در پرتو همین کتاب‌ها ماندگار مانده و خواهد ماند.

وی با ابراز تاسف از اینکه طبق آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرانه مطالعه در کشور بسیار پایین آمده است، اذعان داشت: در زمینه کتابخوانی مطالعه جدی صورت نگرفته و دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد و همچنان درصد کتابخوانی در جامعه ما کاهش یافته است که باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم تا بتوان فرهنگ کتابخوانی را ترویج بخشید.

آل‌هاشم ادامه داد: با برگزاری مسابقات، خلاصه‌نویسی کتاب‌ها باید وارد میدان شد و کتاب‌خوانی بررسی شود تا بتوان جوانان و نوجوانان را به سمت فرهنگ کتابخوانی ترغیب و علاقه‌مند ساخت که برپایی نمایشگاه‌های کتاب می‌تواند گرایش‌ها را افزایش دهد.

وی افزود: با اینکه عوامل تاثیرگذاری بر کتاب و کتابخوانی، گسترش فضای مجازی می‌تواند باشد ولی دیده‌ایم که در برخی کشورها با توجه به افزایش تکنولوزژ ولی انتشار کتاب همچنان در آن کشور زیاد بوده است.

آل‌هاشم خاطرنشان کرد: فرزندان را به کتاب خواندن ترغیب کنیم و بهترین راه مدد گرفتن از کتاب آسمانی است که از باارزش‌ترین شاهکارهای ادبی جهان است،قرآن بزرگترین و شریف‌ترین کتاب آسمانی است و سربلندیم که این کتاب نور،برکت و شفا متعلق به ماست.

انتهای پیام/