به گزارش خبرنگار اهرامروز، رحیم مهردادی در نشست خبری با اصحاب رسانه و فعالان رسانه‌ای منطقه ارسباران در شهرستان اهر بابیان این‌که مخالف اشتغال، تولید، فعالیت‌های صنعتی و یا معدن‌کاری نیستیم، اظهار داشت: بنده با این اعتقاد که جنگل و مراتع؛ ناموس ماست قبول مسئولیت کرده‌ام و اگر لازم باشد برای حفظ آبرو و تاموس‌مان هزینه هم می‌دهیم هرچند در طول ۱۴ ماه گذشته اعتقاد و باور قلبی‌ام را اثبات کرده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی از تخریب ۳۰ هکتار از جنگل‌های ارسباران در پی استخراج‌های معدن سونگون خبر داد، افزود: از مجموع تخریب‌های سونگون در جنگل‌های ارسباران، ۱۹ هکتار از مناطق جنگلی و ۱۱ هکتار از اراضی مرتعی منطقه ارسباران بود که با دستور استاندار کمیته حقیقت یاب تشکیل و پس از بررسی‌های انجام یافته؛ تخریب‌های سونگون در جنگل‌های ارسباران محرز و توقف عملیات صادر شد.

وی اضافه کرد: همکاران ما در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی و اداره شهرستان ورزقان با بررسی‌های میدانی و تهیه مستندات، قطع ۲۳ هزار و ۵۰۰ اصله درخت جنگلی از جنگل‌های ارسباران توسط معدن مس سونگون را گزارش دادند و سپس با بررسی تصاویر هوایی، بهمن‌ماه اثبات کردیم که جنگل‌های ارسباران مورد تعرض و تخریب قرار گرفته است.

مهردادی با ذکر این‌که ابتدا می‌گفتند که گزارش اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی در رابطه با قطع هزاران اصله درخت و تخریب جنگل‌های ارسباران؛ کذب است، گفت: اما با بازدید میدانی اعضای کمیته حقیقت یاب، موضوع تخریب جنگل‌های ارسباران برای همه مشخص شد و ضمن احترام به توسعه استان و فعالیت‌های اقتصادی؛ تا زمانی که در مسئولیت هستم از ادامه فعالیت معدن سونگون در مناطق جنگلی ارسباران ممانعت می‌کنم چراکه جنگل‌ها و مراتع ناموس ماست و وظیفه داریم تا از ناموس‌مان حفاظت و حراست کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: شش ماه برای اثبات گزارشات مبنی‌بر تخریب جنگل‌های ارسباران از سوی مجتمع مس سونگون؛ زمان صرف کردیم و جلسات مختلفی داشتیم و نهایتاً با حمایت‌های فعالان رسانه‌ای و محیط زیست استان و منطقه ارسباران، فشاری به اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی در رابطه با از سرگیری ادامه فعالیت‌های معدنی در مناطق جنگلی وارد نمی‌شود.

وی با ذکر این‌که از زمانی که مطلع تخریب جنگل‌های ارسباران از سوی معدن مس سونگون شدیم، توقف عملیات استخراج و تخریب‌ها را گرفتیم، گفت: ۶ معدن در منطقه ارسباران که برای فعالیت‌های معدنی نیاز به تخریب جنگل‌های ارسباران را داشتند به صراحت مخالفت کردیم و حتی برای ۳ معدن نیز که به جنگل‌های ارسباران وارد شده بودند اعلام جُرم کرده‌ایم.

مهردادی در پاسخ به سؤال خبرنگار اهرامروز در رابطه با این‌که سرنوشت احداث پایگاه اطفای حریق در منطقه ارسباران چه شد؟ گفت: در حال حاضر احداث پایگاه اطفای حریق جنگل‌های ارسباران با حداقل امکانات به اعتبار نزدیک به ۱۹ میلیارد تومان نیازمند است و برای تحقق این مطالبه از نمایندگان منطقه قره‌داغ درخواست کرده‌ایم تا پیگیری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: از سال گذشته احداث پایگاه دومنظوره اطفای حریق جنگل‌های ارسباران و امداد و نجات کوهستان در استانداری آذربایجان‌شرقی مصوب شده است، اما زمان اجرای این مصوبه از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت مس؛ گفتند باید منابع طبیعی اجازه دهد تا برای استخراج مواد معدنی وارد جنگل‌های ارسباران شویم تا ما پایگاه اطفای حریق را احداث کنیم.

وی تأکید کرد: اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی؛ پایگاه اطفای حریق در مقابل قطع درختان و تخریب جنگل‌های ارسباران را نمی‌خواهد از این‌رو چون قرار نبود تا امتیاز بدهیم بی‌خیال شدیم اما مدیریت ارشد استان احداث پایگاه اطفای حریق جنگل‌های ارسباران را از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت مس پیگیری می‌کنند. البته تحت هیچ شرایطی به هیچ ارگان و نهاد و اشخاص اجازه تخریب جنگل‌های ارسباران داده نمی‌شود.

 

انتهای پیام