به گزارش خبرنگار اهرامروز، رسول خدابخش در جلسه مخاطرات بخش کشاورزی اهر با اشاره به این‌که کشاورزی توام با تخصص و توجه به زنجیره تولید می‌تواند از ریسک این بخش بکاهد، اظهار کرد: شهرستان اهر با داشتن جایگاه سوم قطب تولید سیب در آذربایجان شرقی، هنوز صنایع تبدیلی ندارد و غفلت از ایجاد صنایع تبدیلی جزو حلقه‌های مفقوده است.

فرماندار شهرستان اهر ادامه داد: سطح باغات شهرستان اهر ۷۵۰۰ هکتار بوده و عمده تولیدات باغی این شهرستان «سیب» است و سعی داریم تا واحد راکد صنایع تبدیلی را به چرخه تولید بازگردانیم.

وی با ذکر اینکه برای صادرات محصولات کشاورزی هیچ برنامه‌ی مشخصی وجود ندارد، گفت: متاسفانه در شهرستان اهر تنها به توسعه باغات توجه شده و با وجود ۷۵۰۰ هکتار باغات و تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی سردرختی از بازاریابی، فروش و صادرات غفلت شده است.

خدابخش با انتقاد از توسعه باغات غیرمجاز در شهرستان اهر بیان کرد: در شرایطی که کم‌آبی بخش کشاورزی شهرستان اهر را تهدید می‌کند و از طرفی باغات به صورت غیرمجاز توسعه می‌یابند، از این‌رو برای مسئولان واسطه می‌فرستند تا با تخصیص آب به باغات غیرمجاز موافقت کنند.

فرماندار شهرستان اهر بابیان اینکه میزان بارندگی در سال آبی در شهرستان اهر ۲۰۷٫۷ میلی‌متر است؛ تصریح کرد: متاسفانه بارندگی‌ها امسال ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است و باید برای مدیریت بحران کم‌آبی برنامه‌ریزی داشته باشیم و با توجه به این موضوع بایستی جهاد کشاورزی برای توسعه کشاورزی هوشمند و حفظ اشتغال و تولید در بخش کشاورزی شهرستان اهر داشته باشد.

وی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه شهرستان اهر در تعیین آب‌بهای بخش کشاورزی هیچ‌گونه اختیاراتی ندارد، گفت: آب‌بهای بخش کشاورزی با معیار برداشت محصول در هر هکتار تعیین می‌شود و بارها این موضوع را پیگیر شده‌ایم اما چون به وزارت نیرو ارتباط دارد نتوانستیم نتیجه مثبتی بگیریم.