به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمد اسدی گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: به دنبال اهدافی چون ارزش‌افزوده بیشتر و ارزش ارثی بالاتر، این مدیریت برنامه تلقیح مصنوعی بز بخصوص نژاد سانن را در اولویت کاری خویش قرار داده و آماده ارائه خدمات به بهره‌برداران منطقه و حتی شهرهای هم‌جوار می‌باشد.

وی گفت: بز نژاد سانن از کشور فرانسه می‌باشد و دارای پتانسیل شیری می‌باشد، ویژگی‌های برجسته این نژاد سازگاری بالا با رژیم‌های خوراکی گوناگون و اقلیم‌های متفاوت از جمله مناطق کوهستانی و دشت می‌باشد.

مهندس اسدی ادامه داد: بزهای سانن از نظر بدنی اصطلاحاً توپٌر و مستحکم هستند که قابلیت بالایی در تولید شیر دارند، این حیوانات با روش‌های گوناگون پرورش از جمله سیستم بسته صنعتی، به‌راحتی سازگار می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر افزود: سطح بدن این بزها پوشیده از موهای کوتاه ابریشم مانند است و بدن به‌طور یکنواخت سفید است، سینه‌ای عمیق، پهن و کشیده به این نژاد ظرفیت سینه‌ای عظیمی بخشیده است و شانه‌های پهن و با اتصالات خوب همراه با جدوگاهِ بسته و گوشتی از دیگر برتری‌های آناتومیک بزهای سانن است.

وی گفت: پاهای قدرتمند و در عین حال ظریف، شیوه راه رفتن این حیوان را دلپذیر کرده است، اتصالات پستانی بسیار مناسب است و در بخش بالای پستان پهن‌شده است. لازم به ذکر است از دهه هفتاد میلادی این نژاد به‌شدت توسعه پیدا کرده است و امروزه نژاد سانن کاراترین نژاد بز شیری در دنیا محسوب می‌شود.

انتهای پیام/