به گزارش خبرنگار اهرامروز، احمد محرم‌زاده در جلسه مخاطرات بخش کشاورزی اهر از خسارت ۱۸۴ میلیارد تومانی سرمازدگی، تگرگ و خشکسالی به باغات و اراضی کشاورزی شهرستان اهر خبر داد، گفت: در سال‌زارعی ۱۴۰۰؛ خسارت سرمازدگی، تگرگ و خشکسالی که در ۶ مرحله اتفاق افتاد ۱۸۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارت به باغات و اراضی کشاورزی شهرستان اهر وارد کرده است که فقط در بارش اخیر تگرگ باغداران اهری متحمل خسارت ۱۰۷ میلیارد تومانی شدند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با گلایه از کم‌کاری بیمه محصولات کشاورزی در پرداخت غرامت کشاورزان خسارت‌دیده افزود: بیمه محصولات کشاورزی به دلیل کم‌کاری در عمل به تعهدات خود، موجب کاهش رغبت کشاورزان به بیمه محصولات کشاورزی شده است.

وی، خواستار رسیدگی فوری به مشکلات و موانع تولید در بخش کشاورزی شهرستان اهر شد، یادآور شد: بلایای طبیعی بر بخش کشاورزی سایه افکنده و تولیدات بخش کشاورزی در معرض خطر جدی قرار دارد و لازم است تا وزارت جهاد کشاورزی نسبت به گره‌گشایی از مشکلات کشاورزان برای جلوگیری از اّفت تولیدات اقدام جدی کنند.

محرم‌زاده بابیان این‌که کمبود منابع آب و خشکسالی؛ بخش کشاورزی شهرستان اهر را تهدید می‌کند ابراز داشت: احداث سد کج‌رود برای تأمین منابع آبی جدید جزو نیازهای ضروری شهرستان اهر است، چراکه کم‌آبی بزرگترین تهدید برای بخش کشاورزی است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با گلایه از نبود صنایع تبدیلی محصولات باغی و دام‌پروری در شهرستان اهر اضافه کرد: تولیدات باغی و دامپروری در شهرستان اهر به دلیل نبود صنایع تبدیلی؛ آنطور که باید و شاید فرآوری نمی‌شود و این کمبود باعث دلسرد شدن دامداران و باغداران می‌شود.

وی بیان کرد: شهرستان اهر با وجود داشتن ۷۵۰۰ هکتار باغات؛ تنها ۱۱ دستگاه ضد تگرگ دارد لذا از دستگاه‌های ذی‌ربط انتظار داریم تا برای پیگیری از خسارت‌های آینده تگرگ و سرمازدگی با اختصاص تسهیلات همراه کشاورزان و باغداران باشند.