حسین حاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار اهرامروز، با اشاره به اینکه جوامع محلی، مدیران، نیروهای مسلح و نیروهای امدادی اطفای حریق در منطقه آتش سوزی جنگل‌های ارسباران در محدوده خداآفرین حضور فعال دارند، اظهار داشت: سر منشا آتش‌سوزی دوباره فعال شده و باید ریشه‌ای با این حریق مقابله کنیم.

وی با بیان اینکه نسبت به سال‌های گذشته، مقابله با آتش سوزی، نیروهای امدادی و مدیریتی استان انسجام بیشتری دارند، گفت: یک فروند بالگرد در منطقه برای هلی‌برن نیروها و پایش آسمانی حضور دارد که بالگرد بسکت‌دار هم از امروز وارد منطقه می‌شود تا به اطفای حریق هوایی در مناطق صعب‌العبور اقدام کند.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس افزود: در سال‌های گذشته اعزام بالگرد و… برای اطفای حریق بیش از یک هفته زمان می‌برد و زمان طلایی اطفا را از دست می‌دادیم و آتش بیشتر گسترش می‌یافت اما امسال خود وزارت کشور پیگیر اعزام بالگرد و اطفای به‌موقع است.

بیشتر بخوانیدگسترش دوباره آتش سوزی جنگل‌های ارسباران پس از مهار/تقاضای ارسال بالگرد برای مهار حریق
وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم اطفای آتش‌سوزی‌ها در کمترین زمان و با کمترین خسارت به نتیجه برسد چراکه این جنگل‌ها اهمیت ویژه‌ای برای مردم منطقه و حتی کشور دارد.

حاتمی در پاسخ به اینکه این آتش سوزی‌ها عمدی است یا غیرعمدی است؟ خاطر نشان کرد: این موضوع نیاز به تحقیق و بررسی دقیق دارد اما اینکه خطای انسانی در آتش سوزی دخیل است، به نظر من بیش از ۹۰ درصد این درست است و خطای انسانی در ایجاد آتش سوزی نقش دارد.

وی از دستگاه‌های متولی خواست تا جوامع محلی را برای مقابله و پیشگیری از آتش سوزی آموزش دهند، ابراز داشت: جنگل نشینان باید مراقبت از جنگل را آموزش داده و آشتی دهیم تا در زمان نیاز همکاری بیشتری داشته باشند، ضمن اینکه اکنون هم پیشگام اطفای حریق هستند اما آموزش اهمیت زیادی دارد.

انتهای پیام