به گزارش خبرنگار اهرامروز، امیرحسین بهداد در دیدار با نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با اشاره شیوع بیماری «تب برفکی» در مناطقی از آذربایجان شرقی اظهار داشت: ابتدا از اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا که باعث بسته شدن مرزها شده بود از اینکه واکسن «تب برفکی» وارد کشور نشود ترس داشتیم و اندک واکسنی که داشتیم تا زمان واردات واکسن به کشور را مدیریت کردیم.

وی افزود: خوشبختانه در مدیریت و مقابله با بیماری «تب برفکی» شایع در میان جمعیت دامی آذربایجان شرقی، هیچ‌گونه مشکلی نداشتیم و شیوع این بیماری روند طبیعی خود را هر ساله طی می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از تامین واکسن بیماری آبالانسا، بیماره شایع در جمعیت گوسفندی خبر داد و گفت: در زمینه مقابله با این بیماری ابتدا با کمبود واکسن مواجه بودیم که خوشبختانه با تدابیر ریاست سازمان دامپزشکی کشور، واکسن به حد کافی در آذربایجان شرقی تامین شده است.

بهداد با ذکر این‌که «آنفولانزای فوق حاد پرندگان» به مراتب بیماری خطرناک‌تر از ویروس کروناست، گفت: ابتدا از بابت شیوع «آنفولانزای فوق حاد پرندگان» در استان دغدغه زیادی داشتیم، چراکه این ویروس بسیار خطرناک‌تر از ویروس کرونا است به طوری که مرگ و میر کرونا بین ۱ تا ۳۰ درصد بوده ولی مرگ و میر «آنفولانزای فوق حاد پرندگان» به لحاظ مرتبط بودن بین انسان و حیوان بالای ۶۵ درصد است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه استان آذربایجان شرقی در مقابله با «آنفولانزای فوق حاد پرندگان» عملکرد بسیار خوبی داشت به طوری که رئیس سازمان دامپزشکی کشور، آذربایجان شرقی را به عنوان الگوی موفق در مقابله با این بیماری برای سایر استان‌ها معرفی کردند و به نوعی از لحاظ سرعت عمل و کیفیت مبارزه با بیماری رکورد کشوری را شکست و به عنوان استان برتر معرفی شد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: در زمینه مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اگر مدیریت و مبارزه به درستی و زمان مناسب انجام نگیرد و نسبت به این بیماری‌ها بی‌توجهی شود به مراتب فاجعه‌ای بزرگ‌تر از ویروس کرونا را پدید می‌آورد، ولی متاسفانه منابع مالی دامپزشکی در مقایسه با وظایفی که بر دوش این سازمان گذاشته شده هم‌خوانی ندارد و با این‌که بیماری‌های بزرگ‌تری را مدیریت می‌کنیم ولی از نظر اعتبارات با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم.

بهداد بابیان اینکه دامپزشکی آذربایجان شرقی با وجود شیوع ویروس کرونا حتی لحظه‌ای هم محدود یا تعطیل نشد، گفت: تمامی بخش‌های دولتی با وجود شیوع ویروس کرونا تعطیل یا مشمول محدودیت شده بودند، اما اداره‌کل دامپزشکی آذربایجان شرقی به لحاظ حساسیت کاری که دارد تعطیل یا محدود نشد، چراکه اگر کمی در مدیریت و مبارزه با بیماری‌ها تعلل شود کروناهای مختلفی در جامعه به وجود می‌آید.

وی تاکید کرد: متاسفانه کارکنان دامپزشکی آذربایجان شرقی کمترین حقوق را دریافت می‌کنند ولی در عین حال حساس‌ترین شغل را دارند چراکه دامپزشکی در تامین امنیت غذایی مردم مهم‌ترین نقش را ایفاء می‌کند و کمترین حقوق را می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی ابراز داشت: از نماینده اهر و هریس در مجلس تقاضا داریم تا از کارکنان دامپزشکی استان و افزایش منابع مالی اداره‌کل دامپزشکی آذربایجان شرقی حمایت کنند، گستردگی فعالیت این اداره‌کل و حساسیتی که دارد منابع مالی تخصیص یافته کافی نیست.