به گزارش اهرامروز، کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور دستورالعمل تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را مجدداً برای آگاهی هرچه بیشتر ستادهای تبلیغاتی نامزدها، هواداران و عموم مخاطبان منتشر کرد.

دستور العمل تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری
ردیف مصادیق مجاز در تبلیغات
۱ مطبوعات دولتی یا مطبوعاتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند می توانند در راستای تشویق مردم  به شرکت در انتخابات ، آگهی مبنی بر تشویق به مشارکت انتخاباتی سازمانها، نهادها ، احزاب و گروهها را منعکس نمایند.
۲ پخش تراکت، نصب پوستر و بنر توسط سازمانها ، نهادها ، اقشار،گروهها ، جمعیتها و احزاب قانونی بدون ذکر نام و عکس کاندیداها صرفاً جهت اطلاع رسانی و تشویق مردم برای حضور پرشور در انتخابات در اماکن  مجاز (که از سوی شهرداریها با هماهنگی فرمانداران و بخشداران   مشخص می شود).
۳ استفاده از تلویزیونهای  شهری به منظور جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و بدون تبلیغ له یا علیه  کاندیداها .
۴ اعلام نظر شخصیتها در تایید نامزدها بدون ذکر عنوان و مسئولیت خود ، مشروط به اینکه مدرک کتبی مربوط به امضای آنها (شخصیتها) تسلیم هیات اجرایی انتخابات شده باشد.
۵ مجامع و گروههای هر حوزه انتخابیه می توانند حمایت خود را از نامزد مورد نظر کتباً به وی اعلام  و نامزد مزبور می تواند حمایت اقشار  و گروههای مختلف را در ذیل دو نوع پوستر مجاز و زندگی نامه منتشر نماید.
۶ پوستر و عکس در دو فرم مجاز بوده و اندازه آن محدود نشده است و صرفاً باید کاغذی باشد
– مقصود از استفاده از دو فرم  عکس نیز دو نوع پوستر کاغذی می باشد که به شکل تمام رخ  یا نیم رخ و حتی ایستاده به صورت رنگی یا سیاه و سفید چاپ شده باشد .
– نوشتن مطالب تبلیغاتی در صدر یا ذیل هر دو نوع فرم عکس بلا اشکال است.
۷ استفاده از هرگونه تابلو، بنر، پلاکارد و … در محل ستاد انتخابات (تبلیغاتی) نامزدها.
۸ استفاده از تراکت از طرف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری.

  • مقصود از پلاکارد و تراکت عبارت از هر گونه تبلیغات پارچه ای، کاغذی، مقوایی، فلزی و سیلک است.
۹ انجام سخنرانی ، پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران ایشان در مکانهای مجاز، مشروط به اینکه از بلندگوی ثابت یا سیار در خارج از محیط  سخنرانی، استفاده نکنند.
۱۰ حضور وفعالیت کارمندان خارج ازساعات اداری جهت فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها(به شرط عدم استفاده از امکانات دولتی و عدم استفاده از عناوین شغلی خود ).
۱۱ نامزدهای ریاست جمهوری می توانند با تشکیل یک ستاد اصلی تبلیغات  در مرکز کشور ، مراکز استانها و شهرستانها، دارای ستادهای فرعی متعدد دیگری (اعم از خواهران و برادران) نیز با مسئولیت ستاد تبلیغات اصلی هر استان و شهرستان باشند. (به شرط معرفی کتبی مسئول ستاد تبلیغات اصلی استان و  شهرستان از سوی نامزد یا ستاد تبلیغات مرکزی آنها).

  • ستادهای فرعی باید توسط مسئول ستاد تبلیغات شهرستانی نامزد با ذکر محل استقرار و مسئول مربوطه به فرمانداری شهرستان معرفی گردند.
۱۲ برگزاری هر گونه مراسم و اجتماعات پس از کسب مجوز از  وزارت کشور یا استانداری، بر اساس قانون فعالیت احزاب و گروههای سیاسی .
۱۳ نصب آثار تبلیغاتی مجاز صرفاً در فضاهای مجازی که بدین منظور از سوی شهرداری تدارک دیده شده است. (در شهرستانهایی که شهرداری  چنین فضاهایی را آماده کرده باشد).
۱۴ چاپ زندگینامه و جزوه نامزدها در روزنامه ها و مجلات مربوط به بخش خصوصی در مهلت قانونی تبلیغات.
۱۵ به منظور جلوگیری از هتک حرمت مقدسات،  شایسته است نامزدها جهت تبلیغات از اسماء جلاله،  آیات قرآنی و ادعیه در طراحی و تبلیغات مجاز پوسترها و تراکتهایی که در معابر یا مراسمات توزیع می گردد استفاده ننمایند، زیرا ممکن است اسامی  مذکور در معابر و در زیر پا قرار گیرد.
۱۶ استفاده از فضای مجازی و لوح های فشرده برای تبلیغات مجاز  در ایام قانونی تبلیغات با رعایت  اخلاق  انتخاباتی و نیز قانون نحوه فعالیت در فضای مجازی بلامانع است.
۱۷ پخش و توزیع تراکت، بروشور وعکسهای داوطلبین  خارج از محیط مسجد ، مصلی، مدارس، دانشگاههاو سایر اماکن عمومی و دولتی در مهلت قانونی تبلیغات.
۱۸ فعالیت تبلیغاتی مجامع و گروهها در روزنامه ها  و نشریات غیر دولتی.
۱۹ فعالیت تبلیغاتی نامزدها محدود به زمان است و آغاز آن از تاریخ  اعلام اسامی نامزدها توسط وزارت کشور و پایان آن ساعت ۸ صبح روز ۲۸/۰۲/۹۶  می باشد.
۲۰ حمایت اعضای سازمانهای غیر دولتی از نامزدها فقط با عنوان شخصیت حقیقی نه حقوقی و بدون ذکر نام  سازمانی که در آن عضو هستند.
۲۱ هرگونه فعالیت  سازمانهای  غیر دولتی در چارچوب قوانین و مقررات مرتبط برای جلب و افزایش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری با رویکرد حمایت از اصل انتخابات و بدون معرفی و حمایت از نامزد خاص.
۲۲ نصب پوستر و عکس تبلیغاتی نامزدها بر روی شیشه اماکن صنفی خصوصی، ساختمانها و بدنه خودروهای شخصی با کسب اجازه از مالکین آنها.
۲۳ چاپ اوراق و اقلام تبلیغاتی در چاپخانه ها به شرطی مجاز است که شرایط زیر رعایت شود:
۱-ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزد درخواست کتبی و رسمی خود را به چاپخانه اعلام نمایند.
۲- نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ دراوراق تبلیغاتی درج شود.