به گزارش خبرنگار اهرامروز، دهستان ورگهان با مرکزیت روستای ورگهان در ۶۵ کیلومتری شهر اهر قرار دارد، این روستا با داشتن درختان میوه به‌عنوان قطب سیب و کشاورزی در منطقه ارسباران مطرح است در این گزارش دهیار و عضو شورای اسلامی روستای ورگهان از اقدامات دولت و مشکلات روستائیان می‌گویند.

باسکول ۶۰ تنی به جهت استفاده در میدان دوآب و میوه در روستای ورگهان احداث می‌شود

جعفر ملک‌زاده عضو شورای اسلامی روستای ورگهان در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه دهستان ورگهان با ۳۵۰ خانوار در ۶۵ کیلومتر اهر قرارگرفته است، اظهار داشت: نزدیک به ۵۰ قشلاق و روستا وابسته به دهستان ورگهان بوده و به‌نوعی می‌توان گفت که ورگهان بزرگ‌ترین دهستان شهرستان اهر است.

وی بابیان اینکه دهستان ورگهان قطب کشاورزی و میوه آذربایجان شرقی محسوب می‌شود، افزود: بخشی از میوه‌های مصرفی آذربایجان شرقی در دهستان ورگهان تولید شده و از تولیدکنندگان انواع میوه علی‌الخصوص سیب در استان است و شاید بتوان گفت که ورگهان بین استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی نگین انگشتری است.

عضو شورای اسلامی روستای ورگهان با اشاره به کمبودها و مشکلات روستای ورگهان، گفت: به دلیل مصافت طولانی ورگهان با شهر اهر و صعب‌العبور بودن مسیر دسترسی، مردم این روستا از نبود جایگاه سوخت سی ان جی رنج می‌برند و از طرفی دیگر نیز نبود پایگاه امداد و نجات اورژانس است.

ملک‌زاده اضافه کرد: با وجود این‌که ورگهان تحت حیطه خود ۵۰ روستا و قشلاق دارد ولی از راه ارتباطی مناسب برخوردار نیست.

وی با تأکید بر اینکه درمانگاه فعلی دهستان ورگهان دارای پزشک و داروخانه است، افزود: اخیراً خانواده ملک‌زاده در اقدامی خیرخواهانه قطعه زمینی به ارزش ریالی نزدیکی به ۶۰ میلیون تومان و با مساحت ۲۰۰۰ مترمربع برای احداث درمانگاه جدید اهداء کرده‌اند که خوشبختانه پس از اهدا این قطعه زمین شبکه بهداشت و درمان اهر نسبت به احداث این درمانگاه اقدام کرده که برای اتمام آن نزدیک به یک میلیارد تومان از طرف دانشگاه علوم پزشکی تبریز هزینه می‌شود.

عضو شورای اسلامی روستای ورگهان با اشاره به اینکه دوره چهارم شورای اسلامی و دهیاری روستای ورگهان تاکنون عملکرد مطلوبی داشته است، یادآور شد: حصارکشی قبرستان، مرمت و لایروبی قنات، احداث منبع جدید و لوله‌کشی، پیگیری مرکز ترویج کشاورزی، پیگیری جهت احداث شبکه گازرسانی، آسفالت‌ریزی معابر روستا، احداث کانال و بلوار جدید و میدان در داخل روستا، پیگیری روشنایی معابر روستایی، احداث گاردریل با اعتبار نزدیک به ۴۰ میلیون تومان، شن‌ریزی معابر عمومی و کوچه‌ها و حصارکشی ساختمان دهیاری و زمین فوتبال و احداث خانه علماء در زمینی به مساحت ۱۲۰ مترمربع از جمله عملکرد شورای اسلامی روستای ورگهان است.

ملک‌زاده از احداث باسکول ۶۰ تنی به جهت استفاده در میدان دوآب و میوه در این روستا خبر داد، بیان داشت: تا سال‌های گذشته میوه‌های تولیدی باغداران ورگهانی به کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق مستقیماً سورتینگ می‌شد و با احداث این باسکول شاهد رونق فروش محصولات باغی و کشاورزی خواهیم بود.

وی بابیان این‌که عمده مشکل ساکنین روستای ورگهان نبود آب شرب است، خاطرنشان کرد: نه اینکه آب لوله‌کشی نداشته باشیم، آب لوله‌کشی داریم ولی به وجود انواع املاح در آب، این آب غیرقابل‌شرب است، از مسئولان خواهشمندیم در رابطه با تأمین آب شرب ورگهان توجه داشته باشند.

عضو شورای اسلامی روستای ورگهان با ذکر اینکه استقرار شرکت تعاونی دهیاران در منطقه بخش عمده‌ای مشکلات دهیاران را حل و فصل کرد، تصریح کرد: خوشبختانه با استقرار شرکت تعاونی دهیاران در منطقه نه‌تنها مشکل دهیاران در زمینه پروسه اداری حل شد بلکه وقتی شورا مصوبه‌ای دارد در کمترین زمان به حالت اجرا در می‌آید.

ملک‌زاده ادامه داد: از تلاش‌های دهیار، بخشدار، فرماندار و مسئولان مخابرات به جهت آنتن دهی موبایل و خدمات اینترنت پرسرعت ADSL تشکر می‌کنم، دهستان ورگهان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قطب اقتصادی بودن و مصافت طولانی از مرکز شهرستان و وسعت اش قابلیت بخش شدن را دارد در حالی که ورگهان در نقطه مرزی استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل بوده و تمامی زمینه‌ها برای ارتقاء دهستان ورگهان به بخش را دارد.

اقدامات دولت در توسعه و ارائه خدمات به روستاها مطلوب است

مهدی علیزاده دهیار روستای ورگهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: وضعیت کوچه‌ها و خیابان روستای ورگهان درگذشته حتی در حد مطلوب نیز نبود، اما در دولت تدبیر و امید نه‌تنها اعتبارات روستای ورگهان کم نشده بلکه با افزایش اعتبارات نیز پروژه‌های متعددی اجرا کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه قبل از اینکه دولت یازدهم بر سر بیاید کوچه‌ها و خیابان روستای ورگهان از نظر نبود آسفالت در وضعیت بدی قرار داشت، افزود: نزدیک به ۲ هزار و ۸۵۰ مترمربع در روستای ورگهان آسفالت‌ریزی و لکه‌گیری شده و همچنین ساختمان دهیاری این روستا که بدون دیوار بود با همکاری شورا دیوارکشی کرده‌ایم.

دهیار روستای ورگهان ادامه داد: در راستای رفع نقاط حادثه‌خیز میدانی در وردی روستای ورگهان احداث‌شده است و همچنین ماندن آب‌های سطحی در روستا که باعث نارضایتی اهالی می‌شد ساماندهی کرده‌ایم و به‌منظور زیباسازی ورودی روستا میل پرچم و برای جمع‌آوری زباله‌ها سطل‌های زباله خریداری کرده و در اختیار اهالی روستا قرار داده‌ایم.

علیزاده با تأکید بر اینکه تنها روستایی هستیم که سر وقت عوارض را پرداخت می‌کنیم، گفت: به دلیل ایراداتی که از سوی بهداشت محیط در خصوص ساماندهی جوی‌های آب‌گرفته می‌شد جوی‌های آب را ساماندهی و احداث کردیم و سعی داریم تا پایان شهریورماه تمامی پروژه‌های در حال اجرا را به اتمام رسانده و عملیات آسفالت‌ریزی کلیه کوچه‌ها و خیابان‌های روستای ورگهان را آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه روستای ورگهان مشکلات متعددی دارد و عمده مشکل روستائیان تأمین آب شرب است، گفت: آب به‌اصطلاح لوله‌کشی ورگهان تنها برای ظرف شستن استفاده می‌شود و نمی‌توان از آن آب برای شرب استفاده کرد و متأسفانه مردم این روستا برای تأمین آب شرب به‌ناچار مجبور هستند تا آب شرب خود را از قنات و چشمه‌ها تأمین کنند امیدوارم دولت در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشد.

دهیار روستای ورگهان در ادامه بابیان اینکه عدم فروش میوه‌های تولید شده توسط باغداران ورگهانی زمینه سوءاستفاده دلالان را فراهم می‌کند، تأکید کرد: عدم بازاریابی و فروش میوه به قیمت روز و سوءاستفاده دلالان باغداران روستای ورگهان را تحت‌فشار قرار داده، امیدوارم سازمان جهاد کشاورزی استان با خرید تضمینی میوه تولیدی روستای ورگهان از باغداران حمایت کند.

علیزاده با قدردانی از تلاش‌های اعضای شورای اسلامی ورگهان، بخشدار و فرماندار، خاطرنشان کرد: ورگهان با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در زمینه تولید میوه و گردشگری هنوز عقب‌ماندگی‌هایی دارد و بایستی خانه‌تکانی و اقدامات اساسی در روستای ورگهان صورت گیرد.

وی با ذکر اینکه در دولت تدبیر و امید در روستاها شاهد ارائه خدمات مطلوبی بوده‌ایم، بیان کرد: با وجود تنگناهای مالی دولت ولی اعتبارات روستاهای شهرستان اهر علی‌الخصوص روستای ورگهان افزایش چشمگیری داشته است در حالی که تاکنون عملکرد دولت در روستاها مناسب بوده و امیدواری مرد آینده نیز بهتر از زمان کنونی باشد.

دهیار روستای ورگهان در پایان خاطرنشان کرد: اعضای شورای اسلامی روستای ورگهان، بخشدار بخش مرکزی اهر و فرماندار به روستای ورگهان توجه ویژه‌ای داشتند که از همین‌جا کمال تشکر و قدردانی را دارم.

انتهای پیام/