به گزارش اهرامروز، حجت‌الاسلام محمدعلی نظری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان اهر با اشاره به این‌که رحمت و مغفرت خداوند متعال در ماه مبارک رجب شامل حال انسان‌ها می‌شود، اظهار داشت: در ماه رجب، روزه گرفتن ثواب دارد و برای سلامتی نیز مؤثر بوده و این ماه جزو ماه‌های حرام است.

رئیس دادگستری شهرستان اهر، مجازات وقوع جرایمی همچون قتل در ماه رجب را مضاعف‌تر دانست، افزود: همچنین در ماه رجب؛ مجازات تصادفات منجر به فوت نسبت به سایر ماه‌ها، یک سوم مضاعف‌تر است.

وی بابیان این‌که سند تحول دستگاه قضایی جزو مطالبات مقام معظم رهبری در این دوره مدیریت است، گفت: سند تحول دستگاه قضایی مورد تأیید مقام معظم رهبری بوده و در تنظیم این سند تحول قضایی به اصول قانون اساسی، چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی نظام، نظرات کارکنان قوه قضائیه و صاحب نظران حوزه و دانشگاه لحاظ شده است.

نظری با ذکر این‌که رسیدگی به شکایات مردمی بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی جزو وظایف دستگاه قضایی است، بیان کرد: متأسفانه میزان پرونده شکایات در شهرستان اهر روند افزایشی دارد و با کمال تأسف آمار ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی شهرستان رشد ۳۰ درصدی دارد.

رئیس دادگستری شهرستان اهر با ابراز نگرانی از افزایش دعاوی حقوقی، مسائل خانواده، سرقت و نزاع‌های دسته‌جمعی در این شهرستان گفت: دلیل بالا بودن آمار نزاع دسته‌جمعی و فردی، مواد مخدر، دعاوی خانوادگی و سایر جرایم در شهرستان اهر چیست؟ چرا نباید به حق و حقوق خودمان و دیگران ارزش قائل نباشیم. چرا باید با تحریک دیگران؛ حق و حقوق دیگران را تصاحب کنیم!

وی، احیای حقوق عامه‌ را جزو محورهای اصلی سند تحول قضایی ذکر کرد و یادآور شد: هر جایی که حقوق عامه تضییع و مورد تجاوز قرار گیرد، دادستان شخصاً وارد می‌شود و از طرفی گزارش تضییع حقوق عامه در جامعه از سوی مردم مورد انتظار دستگاه قضایی است.

رئیس دادگستری شهرستان اهر با تأکید بر این‌که دستگاه قضایی در برابر نقض قوانین می‌ایستد، خاطرنشان کرد: اگر مدیر یا مسئولی حتی در واحدهای تولیدی و صنعتی به وظیفه خود عمل نکند که نتیجه آن منجر به تضییع حقوق مردم شود، دستگاه قضایی با ورود به موضوع از حقوق جامعه دفاع می‌کند.