به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمودی در اولین جلسه کمیته هماهنگی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شهرستان اهر از عدم حضور برخی از رؤسای ادارات در این جلسه گلایه کرد، اظهار داشت: ایجاد فرصت‌های شغلی در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مزین شده مستلزم این است که افراد جویای کار بدون مهارت از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شده و دارای مهارت باشند.

وی افزود: با توجه به این‌که حجم عظیمی از جوانان جویای کار به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اهر مراجعه می‌کنند وظیفه این اداره در ابتدا ارائه آموزش مهارت به بیکاران است و اداراتی که متولی این کار هستند و در جلسه حضور ندارند بیشتر شبیه رفع مسئولیت و تکلیف می‌ماند.

فرماندار شهرستان اهر با اشاره به اینکه یقیناً اگر جوانی دارای مهارت باشد هیچ‌وقت بیکار و بدون شغل نمی‌ماند، ادامه داد: بهتر است رویکردها و سیاست‌ها نسبت به مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و جوانان آینده از مدارس آغاز شود به‌طوری که به دانش‌آموزان از دوران تحصیل مهارت آموخته شود تا این‌که بعد از فارغ‌التحصیلی با مدرک تحصیلی و بدون مهارت باشند.

محمودی اضافه کرد: ۴۵ درصد تسهیلات حمایت و توسعه اشتغال روستایی و عشایری به بخش کشاورزی و زیرمجموعه‌های آن تعلق دارد، شاید کسی که رشته مرتبطی با کشاورزی ندارد اما برای اشتغال سخت تلاش می‌کند برای همین به دنبال دریافت تسهیلات است که در این جهت به نظر می‌رسد اگر به این افراد مهارت‌آموزی و از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برخوردار شود علاوه بر خوداشتغال شاید برای تعدادی دیگر از بیکاران نیز اشتغال ایجاد کند.

وی بابیان اینکه همه موظف هستیم تا در قبال جوانان بیکار شهرستان اهر احساس تکلیف و مسئولیت کنیم، گفت: اگر دستگاه‌های متولی اشتغال منتظر باشند که در ادارات مجوز استخدام صادر شود تا آن‌ها جوانی در اداره استخدام کنند با این تفکر راه به‌جای نمی‌رسد در حالی که خوداشتغالی و اشتغال‌زایی برای خیل عظیم جوانان بیکار در شرایط فعلی به ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی نیاز دارد.

فرماندار شهرستان اهر از دستگاه‌های اجرایی خواست تا برای رفع موانع تولید و اشتغال دیدگاه‌ها و نگرش‌ها را تغییر دهند، افزود: سختگیری‌های بی‌مورد را در خصوص تولید و اشتغال کنار بگذاریم و همه باید تلاش کنیم تا ضوابط و قوانین سخت‌گیرانه را از دستگاه‌های اجرایی شهرستان تعدیل کنیم چنانچه اگر تعدیل نشود آن‌طور که باید و شاید در تحقق اهداف پیشرفتی نخواهیم داشت.

محمودی با تأکید بر اینکه اگر تولید نباشد اشتغالی هم وجود نخواهد داشت، گفت: یکی از زمینه‌های رونق تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

وی امضاء تفاهم‌نامه بین مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را در راستای آموزش مهارت صنایع‌دستی بومی منطقه ضروری دانست، بیان داشت: مثلاً گفته می‌شود معروف‌ترین صنایع‌دستی منطقه ارسباران ” ورنی ” است ولی هیچ‌وقت به ورنی بر اساس استاندارد توجه کافی و شناسنامه‌دار نمی‌شود و موقعی که شناسنامه‌دار نشده نمی‌توان در صادرات نقش ایفاء کرد.

فرماندار شهرستان اهر ادامه داد: پیداست که مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به دنبال مهارت‌آموزی صنایع‌دستی و استانداردسازی محصولات هستند که همین امر می‌تواند در صادرات نقطه عطفی باشد.

انتهای پیام/