به گزارش خبرنگار اهرامروز، عباس حسن‌زاده در جلسه کارگروه مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهرستان اهر بابیان این‌که خواه یا ناخواه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اهر رشد قارچ گونه‌ای داشته است، اظهار داشت: ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم و محدوده شهر اهر افزایش یافته است؛ به طوری‌که نمونه آن ساخت‌وسازهای ورودی شهر اهر از سمت جاده کلیبر است.

سرپرست شهرداری اهر افزود: ادارات خدمات‌رسان از جمله مدیریت توزیع نیروی برق و شهرداری اهر با چالش ساخت‌وسازهای غیرمجاز مواجه‌اند، شهرداری اهر برای داشتن درآمد مجوز حصارکشی برای ساخت‌وساز در خارج از محدوده شهر صادر کرده و ادارات خدمات‌رسان نمی‌توانند انشعاب به این گونه ساخت‌وسازها واگذار کنند و نهایتاً مجدداً هجمه به شهرداری اهر که اقدام غیرقانونی داشته وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: شهرداری اهر به بهانه ساماندهی ضایعات‌فروشان ورودی شهر اهر از سمت جاده کلیبر نسبت به صدور مجوز حصارکشی که در قانون شهرداری وجود ندارد اقدام کرده؛ ولی این مجوزهای غیرقانونی حصارکشی برای ساماندهی ضایعات‌فروشان بود اما ساختمان‌های چند طبقه ساخته شده است! کدام ضایعات‌فروشی ساماندهی شد؟ شهرداری اهر برای ساخت‌وسازهای غیرمجاز چراغ سبز نشان می‌دهد و در عین حال بین شهروندان تبعیض قائل می‌شود.

حسن‌زاده بر لزوم شفاف‌سازی در رابطه با دخالت‌ها و اقدامات غیرقانونی برای شکل‌گیری ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهر اهر تأکید کرد و گفت: برخی ساخت‌وسازهای غیرمجاز انجام شده که برای شهرداری اهر دردساز است، عملاً باید جوابگوی تخلفات باشیم چراکه در کم‌کاری رسیدگی به ساخت‌وسازهای غیرمجاز شاید شخص مهم نباشد اما واقعیتاً مجموعه شهرداری اهر جوابگوست.

سرپرست شهرداری اهر، حفظ کاربری‌های تعریف شده برای مناطق مختلف شهر اهر را ضروری دانست و اظهار کرد: وقتی فردی نسبت به ساخت‌وساز در فضای سبز شهر اهر اقدام می‌کند، از عهده‌ی شهرداری اهر خارج است تا فرد متخلف را خلع ید کند چون منابع مالی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد هرچند تخلفات ساختمانی در طول چند سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

وی با ذکر این‌که شهر اهر هنوز «طرح تفصیلی» ندارد، گفت: برای شهرداری اهر کسر شأن است که طرح تفصیلی نداشته باشد، ۲ سال می‌شود که با طرح جامع کار می‌کنیم در حالی که تبعات این قصور برای تدوین طرح تفصیلی برای شهرداری اهر بسیار سنگین است. در حال حاضر نیز فشار کاری بر دوش ماست.

حسن‌زاده ابراز داشت: ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهر اهر عمدتاً شبانه انجام می‌گیرد، اگر به قول خودشان غیرقانونی نیست پس چرا شبانه انجام می‌دهند؛ از این‌رو تقاضا داریم تا فرماندار، مقامات قضایی و نیروی انتظامی در مقابله با پدیده ساخت‌وسازهای غیرمجاز شبانه در اهر، شهرداری را همراهی کنند چراکه اگر این روال ادامه یابد اصول شهرسازی را باید فراموش کنیم.

سرپرست شهرداری اهر با تأکید بر این‌که به هیچ عنوان برای ساخت‌وساز غیرمجاز و اقدامات غیرقانونی تَن نمی‌دهم، گفت: بعضاً دستوراتی به شهرداری اهر داده می‌شود تا اقدام غیرقانونی و خلاف را قانونی جلوه دهیم، اما بنده اگر آخرین روزی کاری‌ام هم باشد منافع شهروندان را فدای منافع فردی نمی‌کنم.

وی از تسطیح و تفکیک زمین تعیین شده برای ساماندهی ضایعات‌فروشان در هفته‌ی آینده خبر داد و گفت: طرح ساماندهی ضایعات‌فروشان و انتقال آن‌ها به محل جدید در دستور کار شهرداری اهر است که انشاالله با تفکیک زمین تعیین شده؛ عملیات انتقال ضایعات‌فروشان از جاده کلیبر را استارت می‌زنیم.

حسن‌زاده با اشاره به این‌که طرح تفصیلی شهر اهر در طول بیش از یک دهه‌ی گذشته هیچ تغییری نکرده است، بیان کرد: طرح تفصیلی شهر اهر نشان می‌دهد که شهر اهر هیچ توسعه‌ای نداشته است، مثلاً در منطقه‌ی شله‌بران فقط در ایام انتخابات می‌گوییم شله‌بران وجود دارد ولی بعد از انتخابات مناطق حاشیه‌ای و محروم را فراموش می‌کنیم! محلات بالادست مسجد جواد الائمه منطقه‌ی شله‌بران را هنوز به رسمیت نشناخته‌ایم.

سرپرست شهرداری اهر با تأیید اظهارات اعضای جلسه در رابطه با هدایت ساخت‌وسازهای غیرمجاز از داخل مجموعه شهرداری اهر خاطرنشان کرد: ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهر اهر از داخل مجموعه شهرداری هدایت شده و حتی یک دفتر فنی خاص را معرفی می‌کنند تا کسانی که ساخت‌و‌ساز غیرمجاز می‌کنند از محل خاص هدایت شوند.