به گزارش خبرنگار اهرامروز، حسین حاتمی در جلسه شورای مدیریت بحران این شهرستان که برای بررسی وضعیت سیل زدگان کلیبر با حضور نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، استاندار آذربایجان شرقی و سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه روستاییان این شهرستان در فصل برداشت محصول کشاورزی و باغات، با سیل چند روز گذشته به یکباره همه دارایی و امیدش را بر باد رفته دیدند، اظهار داشت: دامداران این منطقه هم بخشی از دام‌های خود را در سیل مهیب تابستانی از دست دادند.

وی با بیان اینکه با توجه به سیل، مراتع از بین رفته و باید در جبران خسارات، کشاورزان و دامداران مورد توجه قرار گیرند، افزود: دامداران علاوه بر مشکلات سیل، با مشکل گرانی چندین برابری نهاده‌های دامی، کنسانتره و… مواجه هستند ولی قیمت دام زنده قیمت چند سال پیش است.

نماینده مردم کلیبر، هوراند و خداآفرین در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در شاخص‌های توسعه یافتگی عقب افتاده و شهرستان‌های کلیبر، هوراند و خداآفرین هم در توسعه یافتگی، یک سوم متوسط استانی است، ابراز داشت: به عنوان مثال، ما هنوز ۱۲۰ مدرسه کانکسی در شهرستان داریم که باید به مدارس ثابت تبدیل شوند.

وی با انتقاد از اینکه در سه شهرستان کلیبر، هوراند و خداآفرین بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر راه داریم که حتی یک متر راه اصلی نداریم، خاطر نشان کرد: راه کلیبر به خداآفرین، راه فرعیِ درجه یک است، لذا چون راه اصلی نداریم، اعتبار نگهداری و تعمیرات راه اصلی را هم نداریم و جاده‌های ما با وضعیت اسفباری مواجه‌اند.

حاتمی تعداد روستاهای استان را بیش از ۱۵۰۰ روستا عنوان کرد و گفت: یک چهارم روستاهای استان در این سه شهرستان است ولی یک چهارم اعتبارات در اختیار روستاهای ما نیست و حتی یک بیستم را هم نداریم. ۱۵۵۰ کیلومتر راه شوسه غیر آسفالته در کلیبر، خداآفرین و هوراند داریم که باید برای جبران عقب افتادگی‌ها تلاش کنیم.

وی خطاب به سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، تصریح کرد: اتفاق خاصی در مورد طرح هادی و بنیاد مسکن و… در این منطقه ندیدیم و باید این عقب افتادگی جبران شود تا شرمنده مردم نشویم.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه سد پیغام‌چای که ۲۵ سال پیش کلنگ زنی شده، اگر سالانه ۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، امروز باید افتتاح می‌شد، گفت: برای افتتاح این سد دو سه رئیس جمهور وعده دادند که تا قبل از پایان دولتشان تمام کنند ولی کاری نکردند، حتی وزرا هم وعده دادند و تمام نکردند، آیا قدرت آن را نداریم که سدی که آغاز کردیم را بموقع به پایان برسانیم؟

وی ابراز داشت: اگر این سیل در جای دیگر بود، همه وارد میدان می‌شدند، اما معتقدم مشکل ازماست که زبان بیان مشکلات را به دلیل حجب و حیا نداریم و به خود ظلم می‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید ولی اکنون باید این عقب افتادگی‌ها جبران شود.