به گزارش خبرنگار اهرامروز، رستم صادقی در همایش منطقه‌ای همیاران طبیعت منطقه ارسباران در شهرستان اهر، اظهار داشت: پوشش گیاهی و جنگل‌ها در فرسایش خاک و وقوع سیل نقش قابل‌توجهی از خود ایفاء می‌کنند و این نقش را در وقوع سیل و از بین رفتن نصف یکی از روستاهای شهرستان خداآفرین مشاهده کرده‌ایم و ضمن اینکه تمامی ادارات تابعه و زیر نظر دولت وظایف جداگانه‌ای دارند و منابع طبیعی نیز در حفظ و حراست از مراتع و جنگل‌ها وظیفه خود را ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کسانی که از بیت‌المال حقوق می‌گیرند موظف و مکلف‌اند تا برابر حقوقی که دریافت می‌کنند برای مردم خدمت گذاری کنند، افزود: از مجمع ۱۹۶ هزار هکتار از جنگل‌های آذربایجان شرقی، ۱۶۴ هزار هکتار به نام جنگل‌های منطقه ارسباران در شهرستان‌های اهر، ورزقان، هوراند، خداآفرین، کلیبر و بخشی از این جنگل‌ها در جلفا قرار دارد.

صادقی با ذکر اینکه سرانه فضای سبز برای هر نفر از مردم آذربایجان شرقی حدود ۵۰۰ مترمربع است، گفت: خدای‌ناکرده اگر جنگل‌های ارسباران حذف و یا تخریب شود سرانه فضای سبز به ازای هر نفر از جمعیت آذربایجان شرقی به یک‌صد متر هم نمی‌رسد.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی ادامه داد: به وجود آوردن جنگل‌ها و مراتع کاری بسیار دشوار بوده ولی تخریب این سرمایه‌های عظیم بسیار آسان‌تر است.

وی بابیان اینکه عشایر با مجوزهای محیط‌زیست و منابع طبیعی آذربایجان شرقی به‌عنوان دامداران مجاز حاشیه‌های جنگل‌های ارسباران و بعضاً داخل این جنگل‌ها دارای پروانه هستند، اظهار کرد: عشایر و دامداران ذی‌حق حاشیه جنگل‌های ارسباران هستند و خوشبختانه ظرفیتی که در حاشیه رود ارس با عنوان سد خداآفرین به وجود آمده تا با ایجاد زمینه‌ای برای کشت و دامداری و ابطال پروانه‌های عشایر جنگل‌های ارسباران نجات می‌یابد.

صادقی با تأکید بر اینکه معیشت و زندگی عشایر آذربایجان شرقی وابسته به دامداری است، تصریح کرد: اگر برای عشایر مکان و امکانات مورد نیاز را فراهم نکنیم نمی‌توانیم آن‌ها را از حاشیه جنگل‌های ارسباران اخراج کنیم و فرمانداران شهرستان‌های ارسباران در این رابطه و حفظ جنگل‌ها و تأمین معیشت عشایر تلاش می‌کنند که امیدواریم تا در سال‌های آینده این امر تحقق یابد.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی حفاظت از جنگل‌های ارسباران را وظیفه تک‌تک مردم و مسئولان دانست، افزود: کسانی که تاکنون برای حفظ جنگل‌ها و مراتع تلاش کرده‌اند در آینده افسوس خواهند خورد که چرا بیشتر تلاش نکرده‌اند و در واقع حفظ این منابع عظیم خدادادی علاوه بر اینکه یک وظیفه عمومی است بلکه وظیفه‌ای شرعی نیز هست.

انتهای پیام/