به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت الله جواد حاجی زاده در خطبه اول نماز جمعه ضمن دعوت به تقوای الهی بیان نمود: قیام تمام پیامبران و حضرات اولیاء(ع)، قیام به‌حق و توحید و ایستادگی در مقابل طواغیت و حفظ ارزش‌های اسلامی و دینی و دستورات پروردگار متعال بود و نظام جمهوری اسلامی نیز بر مبنای همین احیای ارزش‌های اسلامی و دینی تحقق یافته و در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های بسیاری انجام گرفته است که از جمله ارزش‌های اسلامی و دینی، مسئله عفاف و حجاب است. در رابطه با عفاف و حجاب قرآن شریف آیات متعددی برای ما بیان می‌فرماید که خواهران و برادران عزیز توجه نماید که این امر الهی است و روایات پرشماری در این زمینه از حضرات معصومین(ع) بیان کرده‌اند که من در اینجا یک آیه و فرمایشی را از فرمایشات امیر بیان علی بن ابی‌طالب(ع) محضر شما عزیزان عرض می‌نمایم. آیات شریفه ۳۰  و ۳۱  از سوره مبارکه نور در رابطه با حجاب و عفاف هستند  و خداوند سبحان در این کریمه شریفه می‌فرماید: قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ  ای پیامبر به مؤمنین بیان نما چشمان خود را ببندند و نفس خود را حفظ نموده  و پاک‌دامنی ورزند که این براى آنان پاکیزه‌تر است زیرا خدا به آنچه می‌کنند آگاه است. این خطاب برای مردان مؤمن و آیه بعدی برای زنام مؤمنه می‌باشد. آیات دیگری هم در قرآن راجع به حجاب و عفاف داریم. امیرالمؤمنین علی(ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه که نامه بسیار مهمی هم برای پدران و هم برای مادران و هم برای فرزندان است،  نکته جالبی را خطاب به امام حسن مجتبی(ع) بیان نموده و می‌فرمایند: وَاکْفُفْ عَلَیْهِنَّ مِنْ اَبْصارِهِنَّ بِحِجابِکَ اِیّاهُنَّ، حسن جان طوری کن که با ستر و پوشش خودت چشمان زنان را از دیدن نامحرمان حفظ نمایی، یعنی شرایطی ایجاد کن که زنان به نامحرم نگاه نکنند و مستور باشند فَاِنَّ شِدَّهَ الْحِجابِ اَبْقى عَلَیْهِنَّ، شدت حجاب یعنی اینکه حجاب را بیشتر رعایت کردن برای سلامتی زنان بهتر است و با مشکلات روبرو نمی‌گردند وَ لَیْسَ خُرُوجُهُنَّ بِاَشَدَّ مِنْ اِدْخالِکَ مَنْ لایُوثَقُ بِهِ عَلَیْهِنَّ، نکته بسیار مهمی است و حضرت می‌فرماید: و بیرون رفتن زنان از خانه(البته نه به خاطر کارهای مهم) بدتر از این نیست که افراد نامحرم را وارد جمع آنها نمایی، یعنی خارج شدن زنان از خانه و رفتن بین نامحرمان مانند وارد شدن مردان نامحرم در جمع زنان است، توجه نمایید حضرت علی بن ابی‌طالب چه نکات مهمی را برای ما مطرح می‌فرمایند. ذیل این فرمایش بسیار مهم بوده و ناشی از شدت حجاب است که می‌فرماید: وَ اِنِ اسْتَطَعْتَ اَنْ لایَعْرِفْنَ غَیْرَکَ فَافْعَلْ. حسن جان اگر بتوانی از این زنان که در اختیار توست، فقط تو را شناخته و کس دیگر را نشناسند، آن را انجام بده. یعنی باید چشم خانم باید در همسر و محرم خود بوده باشد.

حاجی‌زاده با اشاره به ۱۷ دی‌ماه سالروز اجراى توطئه استعمارى کشف یا حذف حجاب به‏ دستور رضاخان پهلوى (١٣١۴ ه.ش) تصریح کرد:  رضاخان قلدر فرمان اربابان خود را در این مملکت مسلمان و شیعه‌نشین اجرا نمود و کشور را به بی‌بندوباری و  لجن کشید که تبعات آن برای ما در حال و آینده مشکلات و گرفتاری‌هایی را خلق کرده است. عزیزان اگر ما بخواهیم ریشه‌های انقلاب خود را دریابیم، یکی از ریشه‌های انقلاب به خاطر اعتراض به کسانی بود که مردم متدین و دین‌دار کشورمان را به خاطر آیات حجاب مورد سخره و استهزاء قرار دادند که اولین اعتراض سال ۱۳۵۶ هـ . ش به خاطر چند مورد انجام شد که می‌توان به زیر سؤال رفتن ارزش‌های اسلامی و عوض شدن تاریخ اسلام به تاریخ شاهنشاهی و مورد سخره قرار گرفتن آیات حجاب و مقاله ساواک برعلیه حضرت امام(ره) و هتک حرمت مرجعیت و زعامت دینی اشاره کرد، یعنی ریشه‌های انقلاب اینها بودند، مردم به این موارد اعتراض کردند و قیام نمودند.  پس بنابراین مسئله حجاب یکی از مسائل بسیار حیاتی و مهم می‌باشد که امروز دشمنان اسلام همواره تلاش می‌نمایند در جامعه ما مسئله بی‌حجابی و بی‌بندوباری را رواج دهند که عزیزان باید دقت نمایند.

وی در رابطه با فواید حجاب خاطرنشان کرد: اولاً حجاب یک مسئله فطری است و پس از آن موجب آرامش جامعه می‌گردد و اگر فرض نماییم در جامعه‌ای عفاف و حجاب وجود نداشته باشد، مردم به‌جای اینکه با آرامش زندگی کنند، هیجانات و اضطراب‌های جنسی این آرامش و آسایش را از آنها سلب خواهد نمود و جامعه با مشکل روبرو خواهد گشت. دومین فایده این است که حجاب و عفاف موجب استحکام خانواده‌ها می‌باشد که اگر رعایت نگردد، با مسائلی مانند مسئله طلاق که مسئله بسیار شکننده‌ای است و امروز جامعه ما با آن در گیر است، روبرو می‌گردیم. حجاب موجب تقویت مسائل اقتصادی می‌باشد، چون اگر عفاف و حجاب بر جامعه حاکم بوده باشد، گروه‌های کار و اقتصادی در جامعه تقویت می‌گردند اما اگر چنین نبوده باشد، مردم به‌جای کسب و کار و امرار معاش دنبال فسق و فجور و عیاشی و چنین مسائلی خواهند بود. حجاب و عفاف راه مبارزه با استکبار و دشمنان اسلام است که می‌خواهند در جامعه ما فرهنگ ابتذال خلق نمایند و این خود نوعی مبارزه است که یک نفر زن مسلمان با حجابی صحیح و کامل در مقابل استکبار و مهاجمین فرهنگی و دشمنان اسلام و قرآن و آسیب‌های اجتماعی قد علم بنماید. اگر زنان دارای حجاب بوده باشند، امنیتشان در جامعه محفوظ می‌ماند و حفظ و حراست می‌گردد. این چند موردی از صدها فواید حجاب بودند که من به‌عنوان نمونه خدمت شما عزیزان بیان نمودم و امیدوارم انشاءا.. در رابطه با اصل تدین و دین‌داری و ارزش‌های اسلامی به‌طور کلّ مخصوصاً عفاف و حجاب که دشمنان اسلام با اهتمام و جدیت تلاش می‌نمایند آن را مانند زمان رضاخان حذف نمایند، با تمام توان و جدیت احساس مسئولیت نماییم که نگرش ما به دینمان است اگر چه آمریکائی‌ها و صهیونیست‌ها و دشمنان اسلام همواره جمهوری اسلامی را در دنیا  به‌عنوان ناقض حقوق بشر و ناقض حقوق زنان معرفی نموده‌اند و باید متوجه باشیم که اصلاً اسلام زنان را از دوران بربریت و جاهلیت نجات داده است و توصیه می‌کنم آمریکائی‌ها و صهیونیست‌ها و دشمنان اسلام تاریخ اسلام و قبل از آن را مرور نمایند تا مشخص شود که آیا ناقض حقوق بشر و زنان غربی‌ها هستند یا اسلام؟

خطیب نماز جمعه شهرستان اهر مسئله توکّل به خدا را در تمام امور بسیار مهم توصیف کرد و افزود: اطاعت از فرامین الهی و اولیای الهی از اهمیت خاصی برخوردار است و نکته دیگر بصیرت و آگاهی است که انسان باید صاحب بصیرت بوده و دوست و دشمن خود را بشناسد و بداند که در چه مقطعی و چه زمانی زندگی می‌کند. حضرت امیر(س) نکته و تشبیه جالبی در خطبه ۶ نهج‌البلاغه دارند و می‌فرمایند: وَاللّهِ لا اَکُونُ کَالضَّبُع به خدا قسم من علی مانند کفتار نیستم، در جامعه ما معمولاً در مورد غفلت کبک را مثال می‌زنیم که سر خود را زیر برف می‌نماید تا از دید شکارچی در امان باشد اما در بین اعراب کفتار مرسوم است  تَنامُ عَلَى طُولِ اللَّدْمِ که وقتی صدای پایی می‌آید، آرام بخوابد حَتّى یَصِلَ اِلَیْها طالِبُها، تا شکارچی به او برسد وَیَخْتِلَها راصِدُها. و وی را غافلگیر نموده و شکار نماید. علی(ع) می‌فرماید من چنین نیستم، چرا که علی(ع) دارای بصیرت است. وَلکِنّى اَضْرِبُ بِالْمُقْبِلِ اِلَى الْحَقِّ الْمُدْبِرَ عَنْهُ، می‌فرماید: بلکه همیشه با یارى کسانی که در جستجوی حق هستند، افراد روی‌گردان از حق را می‌زنم. انسان باید بصیر بوده باشد، اولیای الهی بصیر هستند که می‌بینید رهبر فرزانه انقلاب چطور دشمن را در داخل و خارج رصد کرده و زمین‌گیر می‌نماید. پس مسئله بصیرت حائز اهمیت است. این خطبه ادامه دارد و توصیه می‌نمایم عزیزان آن را مطالعه نمایند.

امام‌جمعه شهرستان اهر ضمن تقدیر و تشکر از اقشار مختلف مردم و جماعت غیور، مؤمن و متدین شهرستان اهر که با شکوه خاصی در برنامه‌های سالروز حماسه نه دی شرکت نمودند، بیان نمود: این حضور گسترده و پرشور شما عزیزان در نماز جمعه قابل‌تقدیر است که انشاءا.. بعد از نماز در راه‌پیمایی عظیم و باشکوهی در جهت محکوم نمودن آشوب گران برگزار خواهد شد و از شما بزرگواران که از طبقات مختلف در این جمع حضور یافته‌اید بی‌نهایت سپاسگزارم.

وی با اشاره به ۱۹ دی سالروز قیام خونین مردم قم در اعتراض به مقاله ساواک علیه حضرت امام خمینى(ره) (١٣۵۶ ه ش) یادآور شد:  این قیام طلیعه انقلاب اسلامی ماست که مقام معظم رهبری حفظه ا.. می‌فرمایند: «نوزدهم دى، سرآغاز حضور خونین مردم عزیز ما در صحنه‏هاى نهضت خونبار اسلامى است.» که انصافاً حرکت به موقعی بود و اگر این حرکت‌ها نبود، انقلاب اسلامی به پیروزی نمی‌رسید و همین الآن هم زیر یوغ استبداد و استعمار زندگی می‌کردیم. فرمایشات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری دامت برکاته راجع به قیام نوزده دی که در پیش رو داریم، بسیار مهم هستند.

حاجی‌زاده ضمن گرامیداشت سالروز شهادت حماسى شهداى هویزه (١٣۵٩ ه ش) و روز شهدای دانشجو و سالروز شهادت میرزا تقی‌خان امیرکبیر به دستور ناصرالدین‌شاه (١٢٣٠ ه ش) و سالروز شهادت شهید احمدی روشن از شهداى هسته‏اى به دست ایادى منافقین کوردل را گرامی داشت و افزود: از خداوند متعال مسئلت می‌نماییم تمام شهدا مخصوصاً این عزیزان را با شهدای کربلا محشور فرماید. انشاءا..

خطیب نماز جمعه شهرستان اهر با بیان اینکه دشمنان اسلام مخصوصاً آمریکا و اسرائیل از جمهوری اسلامی سیلی خورده‌اند، اظهار داشت: اگر خاطرتان باشد حضرت آقا نیز در فرمایشات سال‌های قبل خود فرمودند که «دشمنان اسلام نخواهند توانست به ما سیلی بزنند، ما به آنها سیلی خواهیم زد.» و الحمدلله سیلی سختی به آنها زده‌ایم، اینها در منطقه و دنیا سیلی محکم و سختی از جمهوری اسلامی خورده‌اند و به همین خاطر از نظام اسلامی و مردم سلحشور و غیرتمند ما ناراحت بوده و دنبال فرصتی هستند تا انتقام‌جویی نمایند. اینها مسائل ایران اسلامی را رصد می‌کنند تا رخنه‌ای بیابند و در برابر این ضربات مقابله به مثل نمایند و به اهداف شومی که دارند، برسند. پس بنابراین می‌خواهم به چند نکته اشاره نمایم که باید توجه نماییم که هرگز از دشمن غافل نشویم و با بصیرت مسائل را پیگیری کنیم. حضرت علی(ع) در فرمایشات خود می‌فرمایند: «لا تستصغرن عدوا وان ضعف»(غررالحکم) هرگز دشمن را کوچک مشمار، هر چند ضعیف باشد. یعنی دشمن را ولو نفس‌های آخر خود را بکشد، نباید ضعیف شمرد چرا که ممکن است جان بگیرد و دوباره حمله نماید و یا مکر می‌نماید. باید هوشیاری خود را در مقابل تمام دشمنان اسلام حفظ نماییم ولو اینکه به تعبیر حضرت آقا دشمن در ظاهر به ما لبخند بزند و یا از شما تشکر نماید، چرا که اینها ابزار هستند. امیرالمؤمنین علی(ع) باز در فرمایشات خود می‌فرمایند: «لا تامن عدوا و ان شکر» از دشمن در امان نباش، هرچند از شما سپاسگزاری می‌کند. پس باید در تمام رده‌های جامعه از بالا تا پایین در جمهوری اسلامی هوشیاری خود را در مقابل دشمن حفظ کنیم. نکته سوم شناخت فتنه‌هاست و اینکه فتنه‌ها را به مردم و جوانان بشناسانیم و ریشه‌یابی نماییم و بدانیم که این فتنه‌ها از کجا نشأت می‌گیرند، به خاطر اینکه به تعبیر حضرت آقا دشمنان اسلام اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت دارند. اهداف کوتاه‌مدت عبارت از ‌به هم زدن نظم و امنیت جامعه است که گاه‌به‌گاهی همان‌طور که مستحضر هستید، در سال‌های ۷۸ و ۸۸ و این چند روز اخیر اتفاقاتی در جامعه افتاد که همه آنها نقشه‌های استکبار جهانی و توطئه‌های دشمنان اسلام هستند. سردستگی و فرماندهی این اتفاقات به دست دولت آمریکا و صهیونیست‌ها و کسانی است که با اینها همسو هستند. اینها فتنه‌ها را طرح‌ریزی، فرماندهی و سرمایه‌گذاری و پیاده می‌کنند و سرنخ هم در دست آنهاست. ملاحظه نمایید که از روز شروع این آشوب‌ها و اغتشاشات در کشور ما اولین حمایت‌ها را رئیس‌جمهور دیوانه آمریکا و نتانیاهو، دولت اسرائیل و مانند اینها و کشورهای اروپائی مانند انگلیس و فرانسه مخصوصاً سعودی‌ها که نوکر حلقه بگوش آمریکا از اغتشاش‌گران کرده‌اند و طبق اسنادی که در این اتفاقات به دست آمده است، اینها اغتشاشات کشور ما را فرماندهی می‌کنند که صبر کنید تا این مدارک و اسناد یک‌به‌یک رو شوند تا ببینید مسئله چقدر عمیق بوده است. اینها اهداف و طرح‌های خود را به دست منافقین پیاده می‌کنند، منافقینی که هزاران انسان بی‌گناه جوان را ترور نموده و به شهادت رسانده‌اند.منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و کسانی از داخل که باور به دین و دیانت ندارد، عوامل اجرایی طراحان فتنه در ایران اسلامی هستند. در این میان ممکن است گاهی از دهان دشمن سخنی بیرون بزند که خوشایند بوده باشد، کَلِمَهُ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا البَاطِلٌ منتهی این خبیثان جوهره و هویت خود را نشان دادند. شما خودتان شاهد بودید و بر کسی پوشیده نیست آنهائی که در شعارهای خود جانم فدای ایران می‌گفتند، چه ها کردند.! همین کسانی که جانم فدای ایران می‌گفتند، پرچم مقدس جمهوری اسلامی را که مزین به نام ا.. بود، پایین آورده و به آتش کشیدند. اینها همان‌هایی هستند که از ایران و ملیت دم می‌زنند اما مخالف ملیت و ایران اسلامی هستند، اینها فریب‌خورده و خودفروخته هستند، این‌طور فکر ننمایید که داعش تمام شد، مزدوران و هواداران داعش در مملکت ما و در همه‌جا هستند و گاهی در یک لباس و گاهی در لباس و رنگ دیگری ظهور می‌کنند. اینها هویت خود را مشخص کردند و به هیچ‌کس اعم از بزرگ و کوچک و کودک رحم ننمودند که دیدید بعضی از صحنه‌های این اغتشاشات واقعاً متأثرکننده و زجرآور بود، مشاهده کردید که پدر و فرزندی را با آن وضعیت و وحشیت به شهادت رساندند، اینها نوامیس و اموال مردم و اماکن عمومی و بانک‌ها و مساجد و قرآن و منبر را به آتش کشیدند، اینها مسائلی است که اتفاق افتاده است.! در فتنه اخیر قرآن را به آتش کشیدند.! در فتنه اخیر منبر  مسجد را به آتش کشیدند.! این فتنه گران آمبولانسی را که مجروح حمل می‌کرد، به آتش کشیدند.! اینها آرامش ما را به هم زده‌اند. نکته دیگر عبارت از این است: عزیزان ممکن است  دشمن از ضعف و کاستی‌های ما برای خودش سوژه اخذ نماید و همان قضیه را بزرگ بنماید. در فتنه اخیر نیز مسائل معیشتی و اقتصادی سوژه برداری نمودند. ممکن است در اول کسی مطلبی را مثل مسئله بیکاری و مسئله گرانی و تورم و غیره را بیان کند و اعتراضی نماید اما این بنده خدا نمی‌داند که مسئله فقط انتقاد سازنده به دولت و نظام نخواهد بود و در پشت‌صحنه دشمن طرح‌های عجیبی دارد تا مردم را به میدان بکشاند و از این سوژه‌ها به نفع خود بهره‌برداری نماید. برای همین باید ما ضعف‌های خود را از میان برداریم و کاستی‌هایی را که در جامعه داریم، جبران نماییم. باید دولت و ملت دست‌به‌دست هم داده و مسائل معیشتی و اقتصادی مردم را حل کرده و سوژه به دست دشمن ندهند. مقام معظم رهبری مدظله‌العالی سال‌هاست که اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌فرمایند، باید این فرمایشات را تحقق بخشیم تا به جوانان و مردم فشار وارد نشود و دشمن نتواند از ضعف و کاستی ما سوء استفاده نماید. گاهی نیز حق را ناحق جلوه می‌دهند که در مسائل اخیر نیز این مورد مشاهده گردید. شیاطین زمان در فضای مجازی زحمات نیروی انتظامی را در رابطه با مبارزه با قاچاق، مواد مخدر و مبارزه با اراذل‌واوباش متحمل می‌گردند، وارونه جلوه می‌دهند و طی پروژه کشته سازی، آنها را به نیروی انتظامی نسبت می‌دهند که عزیزان باید توجه نمایند. بحث در این مورد بسیار است و چون قرار است راه‌پیمایی انجام پذیرد، سخن خود را خلاصه می‌کنم. اما در اینجا این نکته مهم را می‌خواهم عرض نمایم که مردم ما از شعور سیاسی بسیار بالایی برخوردار هستند و هر زمان دشمنان اسلام ورود کرده‌اند، مردم بلافاصله با آن مقابله کرده‌اند، سال ۷۸ همین‌طور، سال ۸۸ همین‌طور و مسائل اخیر که دیدید عظمت راه‌پیمایی‌ها انسان را به بهت فرو می‌برد. مردم ایران چقدر با شعور و با فهم و مبارز و اهل تشخیص و اهل بصیرت هستند.! والله العلی العظیم مسئولان، خدمتگزاران جمهوری اسلامی چنین نعمتی و چنینی مردمی همان‌طور که حضرت امام(ره) نیز فرمودند: «در زمان پیامبر و امیرالمؤمنین نیز چنین مردم فداکاری وجود نداشتند»، در هیچ جای دنیا و هیچ زمانی وجود نداشته و ندارد. اینها برای شما نعمت هستند، قدر این مردم را بدانید و مواظب این مردم باشید، مواظب این جماعت غیرتمند باشید، مواظب این صفوف فشرده باشید، از این مردم که چنین راه‌پیمایی‌های عظیمی را خلق می‌کنند، مواظبت کنید و قدرشان را بدانید. اینها وقتی اهداف فتنه گران خودفروخته را تشخیص دادند، به خیابان‌ها ریختند و از نظام اسلامی حمایت کردند. فتنه اخیر از یک جهت سبب گردید اشخاصی که مدت‌ها تحت تعقیب بودند، شناسایی و دستگیر شدند و هویتشان مشخص گردید. انشاءا.. ما هم ایفای وظیفه کرده و بعد از نماز این شرارت‌ها و ناامنی‌هایی را که ایجاد کرده‌اند، محکوم خواهیم کرد. جماعت ارسباران فوق‌العاده متدین و شجاع هستند و حضرت آقا نیز فرمودند: « ارسبارانی‌ها معروف به شجاعت و رشادت و غیرت هستند.» الحمدلله منطقه ما در تمام جریانات سینه سپر کرده‌اند و با امنیت زندگی می‌کنند. مقام معظم رهبری حفظه ا.. فرمایشاتی دارند و آن روز هم فرمودند که با مردم سخن خواهم گفت و من در اینجا با دو جمله به عرایض خود خاتمه می‌دهم. ما نمازگزاران و همین‌طور اهالی محترم از دستگاه قضایی به جدّ می‌خواهیم که در برخورد با آشوبگران که هیچ‌گونه رحمی ندارند و محارب و باغی هستند، برخورد جدی نمایند و اینها را هر چه سریع‌تر انشاءا..  به جزای اعمالشان برسانند. نکته دومی که می‌خواهم عرض نمایم، عبارت از این مطلب است که دولت کریمه جمهوری اسلامی عنایت و دقت بیشتری نمایند در روابط با دولت‌هایی که در ظاهر به ما ملایمت نشان می‌دهند اما در این فتنه جزو اولین کسانی بودند که با فتنه گران و آشوب گران اعلام وفاداری نمودند، مخصوصاً بعضی از کشورهای اروپایی، تجدیدنظر کنند. اینها دوست ما نیستند، اینها دشمنانی هستند که در چنین مقاطعی هویتشان کاملاً برملأ می‌گردد.

وی در پایان افزود: از تمام نیروهای مسلح، نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، نیروی انتظامی، ارتش غیور جمهوری اسلامی، مراکز امنیتی و عزیزانی که در این روزها متحمل زحمت می‌شوند و با تمام وجود تلاش می‌نمایند و گاهی هم شهید می‌دهند و از مردم و امنیت عمومی دفاع می‌کنند،  با تمام وجود تقدیر و تشکر می‌نمایم و در شهرمان نیز از مسئولین بزرگوار، شورای تأمین و عزیزان نیروی انتظامی و بسیج و سپاه سپاسگزاری می‌کنم.