به گزارش خبرنگار اهرامروز، مهرداد ترابیان در جلسه شورای ICT شهرستان اهر بابیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قصد دارد برنامه چهار ساله را در سه بخش تلفن ثابت، پوشش همراه و اینترنت در یک سال عملیاتی کند، اظهار داشت: برنامه مدونی برای ارائه خدمات اینترنت به روستائیان کشور تدوین‌شده و حتی برای تدوین این برنامه از پیشنهادات و تذکرات نمایندگان و کارشناسان نیز استفاده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: نمی‌گوییم در حوزه ایجاد ارتباطات زیرساخت در مناطق روستایی کشور ضعف نداریم، ضعف‌هایی داریم که آن‌هم به منابع محدود بودجه‌ای کشور بازمی‌گردد و این مشکلات در یک‌شب به وجود نیامده اند که در یک‌شب هم برطرف شود.

مدیرکل امور استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نوسانات نرخ ارز را از دیگر چالش‌های وزارت ارتباطات در ایجاد ارتباطات زیرساخت عنوان کرد و گفت: سال گذشته ایجاد و تجهیز یک سایت مخابراتی بی تی اس که ۲۵۰ میلیون تومان بود برنامه‌ریزی کردیم اما امسال همین سایت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دربر دارد، به‌عبارتی‌دیگر نوسانات نرخ ارز هزینه هنگفتی برای وزارت داشته است.

ترابیان با ذکر اینکه مشکل پوشش تلفن همراه در ۸ روستای شهرستان اهر و هریس تا خردادماه سال آینده برطرف می‌شود، گفت: شبکه WLL که اصطلاحاً تلفن همراه روستایی کشور گفته می‌شود با سرمایه‌گذاری مشترک وزارت ارتباطات، شرکت مخابرات ایران و همراه اول به شبکه همراه اول وصل خواهد شد و علاوه بر این‌ها ۸ سایت تلفن همراه روستایی اهر و هریس با هزینه وزارت ارتباطات به نسل سوم و چهارم اینترنت همراه مجهز می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به تجهیز ۷ روستا در شهرستان‌های اهر و هریس به دستگاه خودپرداز، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آماده است تا با سرمایه‌گذاری و هزینه خود زیرساخت‌های لازم را جهت ایجاد دستگاه خودپرداز در ۷ روستای دیگر این منطقه فراهم کند.

 

۵۰ هزار روستای کشور به سیستم اینترنت پرسرعت مجهز می‌شوند

مدیرکل امور استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تجهیز تمامی روستاهای بالای ۱۵ خانوار کشور به اینترنت پرسرعت تا پایان شهریورماه سال آینده خبر داد و گفت: تا شهریورماه سال آینده ۵۰ هزار روستای کشور به سیستم اینترنت پرسرعت مجهز می‌شوند.

ترابیان با انتقاد از نزدیکی سایت‌های بی تی اس اپراتورهای همراه اول و ایرانسل گفت: وقتی می‌بینیم سایت‌های بی تی اس همراه اول و ایرانسل در نزدیکی همدیگر قرار دارند و هر دو یک کار را انجام می‌دهند باعث تأسف است و بایستی از این پس برای کاهش هزینه‌ها این دو اپراتور با یکدیگر تعامل و همکاری کرده و از سایت‌های یکدیگر استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه بالای ۶۰ درصد روستاهای کشور دارای سرویس پهن باند هستند، گفت: با این رویه که پیش می‌رویم می‌توانیم قول دهیم که تا پایان سال جاری ۱۰ درصد به تعداد روستاهای دارای پهن باند کشور افزوده می‌شود و علل اصلی تأخیر در اجرای فاز دوم توسعه روستایی اعتصاب کامیون داران بود که هم‌اکنون نیز با همین مشکلات گریبانگیر هستیم.

مدیرکل امور استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: به دلیل نوسانات نرخ ارز در کشور، وزارت ارتباطات نتوانست تجهیزات مورد نیاز در فازم دوم توسعه روستایی را در طی چهار ماه از گمرک ترخیص کند در حالی که همین علل باعث شد تا تأخیر در اجرای پروژه‌ها به وجود آید.

ترابیان با تأکید بر اینکه شرکت‌های فروشنده تجهیزات مخابراتی به دلیل تحریم‌های یک‌جانبه آمریکایی‌ها دیگر حاضر به فروش تجهیزات به جمهوری اسلامی ایران نیستند، ابراز داشت: به‌طور مثال در استان آذربایجان شرقی سایت‌هایی آماده هستند اما وزارت ارتباطات به لحاظ عدم همکاری شرکت‌های خارجی نمی‌تواند تجهیزات را تأمین کند چون در کشور تجهیزات نداریم اما نباید حرف‌هایی بزنیم که مردم ناامید شوند.

وی همچنین از تجهیز سایت‌های بی تی اس مناطق پرجمعیت روستایی شهرستان‌های اهر و هریس به اینترنت ۳G و ۴G خبر داد، بیان کرد: ۸ روستایی که گفته می‌شود آنتن دهی در این روستاها به نحو مطلوب نیست ضمن تقویت زیرساخت‌ها، در روستاهایی که سیستم انتقال پایدار پیدا کنیم اینترنت ۴G و اگر سیستم انتقال خوب نبود اینترنت ۳G تأمین می‌کنیم.

 

برخی از سایت‌های روستایی اهر و هریس به اینترنت ۳G و ۴G تجهیز می‌شود

مدیرکل امور استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: از زمانی که آقای جهرمی وزارت ارتباطات را بر عهده گرفتند تنها ۵۰ درصد شهرهای کشور تحت پوشش اینترنت ۳G و ۴G بودند و از عید سال گذشته این رقم به ۱۰۰ درصد رسیده است به عبارتی هیچ شهری در کشور وجود ندارد که اینترنت نسل سوم و چهارم نداشته باشد.

ترابیان تصریح کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجرای پروژه‌های زیرساختی مخابراتی قطعاً برای شهرستان‌های اهر و هریس اولویت ویژه‌ای در نظر می‌گیرد.

وی بابیان اینکه وزارت ارتباطات به لحاظ حمایت از تولید ایرانی از واردات آنتن‌های مخابراتی خارجی امتناع کرده است، گفت: ما می‌توانستیم برای کاهش فشارها از وزارت ارتباطات تجهیزات مورد نیاز در اجرای فازم دوم توسعه روستایی را شهریورماه سال جاری وارد کنیم اما به خاطر حمایت از تولیدات داخلی با تأخیر شش‌ماهه شرکت ایرانی موافقت کردیم، امیدواریم شرکت ایرانی بتواند کیفیت تولیدات خود را به سطح شرکت “های تک” خارجی برساند.

مدیرکل امور استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد ارتباطات کشور به دست بخش خصوصی مدیریت می‌شود، بیان داشت: سهم دولت از مدیریت ارتباطات کشور کمتر از ۸ درصد است اصولاً وزارت ارتباطات می‌تواند بگوید مسئولیت هشت درصد را می‌پذیرد اما این‌چنین نیست با آن‌که عمده مدیریت ارتباطات کشور در اختیار بخش خصوصی بوده ولی دولت خود را مسئول می‌داند.

ترابیان ابراز داشت: وزارت ارتباطات تا مردادماه سال آینده پرونده‌های روستاهای فاقد تلفن ثابت با ایجاد زیرساخت‌ها و شرایط بهره‌مندی روستائیان از تلفن ثابت را مختومه می‌کند یعنی تا سال آینده روستایی بالای ۱۰۰ خانوار نخواهیم داشت که تلفن ثابت نداشته باشد و از طرفی هم تمامی روستاهای بالای ۱۶ خانوار از پهن باند اینترنت بهره‌مند می‌شوند.