اردشیر سعدمحمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اهرامروز، با اشاره به نقش شرکت ملی صنایع مس ایران در تحقق شعار «جهش تولید» اظهار داشت: به حول قوه الهی سال گذشته ۲۵۰ هزار تن تولید کاتد مس در کشور توانستیم رکورد تاریخ ۵۰ ساله مس را بشکنیم و در سال «جهش تولید» برای تولید ۲۸۰ هزار تن تولید کاتد مس در کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا شعار سال را در حوزه معدن بتوانیم تحقق بخشیم.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به کیفیت مس تولیدی ایران، صادرات مس کشور در مقایسه با سال گذشته افزایش ۲ برابری را شاهد هستیم و از نظر درآمد شرکت ملی صنایع مس ایران طی ۵ ماه سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته رشد ۳۰ درصدی داریم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اینکه شرکت مس ۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون یورو و ۲۵ هزار میلیارد تومان در کشور سرمایه‎‌گذاری می‌کند، گفت: از مجموع رقم سرمایه‌گذاری شرکت مس در کشور؛ حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در استان آذربایجان شرقی سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

سعدمحمدی از آغاز عملیات اجرایی طرح ذوب و پالایش مجتمع مس سونگون از هفته آینده خبر داد و گفت: پروژه لیچینگ سونگون شروع شده و در حال حاضر پیشرفت ۳۲ درصدی دارد، ازاین‌رو تلاش می‌کنیم تا این پروژه با سرعت پیش برود، چراکه قصد داریم برای اولین‌بار کاتد مس را با ظرفیت ۳ هزار تن در سال در آذربایجان شرقی تولید کنیم.

وی تصریح کرد: احداث کارخانه تولید کنسانتره فاز ۳ مجتمع مس سونگون را آغاز کردیم و اکنون در حال خاکبرداری هستیم  وبا مشخص شدن پیمکانکار ای‌پی‌سی؛ بتوانیم با احداث این کارخانه تولید کنسانتره مس سونگون به میزان ۱۵۰ هزار تن در سال افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین از اکتشاف ۳۲۰ میلیون تن مواد معدنی جدید در معدن مس سونگون خبر داد، تصریح کرد: سال گذشته توانستیم ذخایر معدنی بیش از ۳۲۰ میلیون تن در محدوده معدن مس سونگون را در اکتشافات شناسایی کنیم و با توجه به تداوم اکتشافات در آذربایجان شرقی؛ در سال ۹۹ خبرهای خوشی در اکتشافات خواهیم داشت و در صورت شناسایی ذخایر جدید معدنی؛ احداث کارخانه تولید کنسانتره فاز ۴ مجتمع مس سونگون را در دستور کار قرار می‌دهیم.

سعدمحمدی در پاسخ به سوال خبرنگار اهرامروز، با توجه به معدنی بودن شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس شرکت ملی صنایع مس ایران برای ایجاد صنایع پایین‌دستی مس در این شهرستان‌ها چه برنامه‌ای خواهد داشت؟ گفت: صنایع پایین‌دستی مس به حد کافی در کشور ایجاد شده؛ به طوری که برای تولید بیش از ۷۰۰ هزار تن سیم کابل مسی در کشور سرمایه‌گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کیفیت مس ایران که در دنیا به ۵ در ۹ معروف است برای هایتک و نانو استفاده می‌شود، لذا یک مرکز نوآوری برای ایجاد سرمایه‌گذاری به منظور ایجاد صنایع های‌تک و نانو در کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم برای تولید صنایع جدیدی برنامه‌ریزی کنیم که در آذربایجان شرقی برای با ارزش‌افزوده بالایی برای کشور؛ تولید ناخالص و هم برای شرکت مس فراهم کرده و برای استان از نظر گردش مالی و ایجاد اشتغال تحولاتی داشته باشد.

انتهای پیام/