به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمد اسدی در جلسه ساماندهی و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان اهر با اشاره به این‌که تداوم ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهرستان تبعات منفی جبران‌ناپذیری خواهد داشت، اظهار کرد: سرانه اراضی کشاورزی طی یک دهه از دهه ۷۰ تا ۸۰ به طور غیرقابل باوری به جهت ساخت و سازهای غیرمجاز و مجاز صورت گرفته نصف شده بود و اگر این روال ادامه یابد شاید تا ۱۰ سال آینده بخش کشاورزی نداشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز، خانه باغ‌ها و ویلاسازی‌ها در باغات؛ بخش کشاورزی را مخاطره قرار داده است به طوری که به دلیل افزایش بی‌رویه ساخت و سازها در شهرستان اهر در جلسات استانی سرکوب می‌شویم لذا اگر تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط حساسیت به خرج دهند قطعاً می‌توانیم با ساخت و سازهای غیرمجاز و بی‌رویه مقابله کنیم.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی اهر تنها یک اکیپ در حوزه نظارت بر ساخت و سازها دارد که فعالیت این اکیپ هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود و از طرفی این اکیپ بایستی بر بیش از ۲۰۰ روستا نظارتداشته باشد اما فقط نظارت بر حریم شهر اهر همت جمعی را می‌طلبد.

اسدی بابیان این‌که هیچ یک از دستگاه‌های متولی حساسیتی نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و خارج از حریم شهر اهر را دارند؛ گفت: متاسفانه بعضاً مدیران ذی‌ربط علی‌رغم که می‌دانند در فلان مناطق ساخت و ساز غیرمجاز صورت گرفته از جهاد کشاورزی می‌خواهند تا موضوع را حل کند و این مسئله باعث می‌شود تا سایرین نسبت به انجام ساخت و ساز غیرمجاز تشویق شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر تاکید کرد: ادارات خدمات‌رسان به ساخت و سازهای غیرمجاز نیز انشعاب موقت واگذار می‌کنند در حالی که طبق دستور مقام قضایی استان هرگونه استعلام از جهاد کشاورزی و واگذاری انشعاب موقت یا دائم به ساخت و سازهای غیرمجاز ممنوعیت دارد از این‌رو شاهد افزایش چشمگیری در ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان اهر هستیم.

وی با ذکر این‌که جهاد کشاورزی شهرستان اهر حق رضایت به ممانعت از قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز را ندارد، گفت: گاهاً شرایطی پیش می‌آید که به جای مواخذه فرد مرتکب به ساخت و ساز غیرمجاز؛ جهاد کشاورزی تحت فشار و مواخذه قرار می‌گیرد، این در حالیست که همکاران ما در مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز نیز مورد توهین و اهانت قرار می‌گیرند.

اسدی با تاکید بر این‌که ساخت و سازهای غیرمجاز عمدتاً از سوی افراد تحصیل‌کرده و با چراغ سبز برخی از مسئولان خارج از شهرستان اهر صورت می‌گیرد، گفت: متاسفانه برخی از مسئولان که خارج از شهرستان اهر مسئولیت دارند به ساخت و سازهای غیرمجاز چراغ سبز نشان می‌دهند و اگر همکاران ما بخواهند اقدامی کنند آن همکار ما را بدنام می‌کنند تا حرف‌شان بر کرسی بنشیند؛ حقیقتاً جهاد کشاورزی در مقابله و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز بایستی مورد حمایت قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر؛ توقف اجرای احکام قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز را از دیگر موانع مقابله با ساخت و سازها عنوان کرد و یادآور شد: بعضاً هنگام اجرای حکم قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز؛ صاحب ملک با دستور قضایی سر می‌رسد و مانع اجرای حکم می‌شود و این مهم باعث شده تا احکام قضایی آن‌طور که باید و شاید اجرایی نشود.

وی از شناسایی ۵۱۵ مورد تغییر کاربری غیرمجاز که شامل ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی اهر می‌شود طی سال‌جاری در این شهرستان خبر داد، گفت: مصوبه مجلس مبنی‌بر واگذاری انشعاب؛ اصلی‌ترین عامل گسترش ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهرستان اهر بود.

اسدی با تأکید بر این‌که تاکنون برای ۳۳ مورد از ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تغییر کاربری غیرمجاز در شهرستان اهر پرونده تشکیل و به دستگاه قضایی ارجاع شده است، افزود: از سال گذشته تا به امروز؛ برای ۹۰ پرونده ساخت‌وسازهای غیرمجاز احکام قضایی صادر شده و از این تعداد ۲۲ مورد منجر به قلع و قمع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر خاطرنشان کرد: همچنین در ورودی شهر اهر از سمت جاده کلیبر آن هم فقط کنار جاده اهر-کلیبر؛ ۷ مورد ساخت و ساز غیرمجاز شناسایی شده است و برای تشکیل پرونده برای ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سایر مناطق نیز اقدامات لازم در حال انجام است.