به گزارش خبرنگار اهرامروز، عادل فیضی دیدار کارکنان مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان با فرماندار اهر که به مناسبت هفته بنیاد مسکن صورت گرفت، اظهار داشت: امام خمینی (ره) پس گذشت دو ماه از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به دغدغه‌هایی که در خصوص فقرا و نیازمندان و تأمین آرامش و آسایش مسکن داشتند فرمان تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را دادند که امسال به سی و هشتمین سالگرد تأسیس این نهاد وارد می‌شویم.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان اهر با اشاره به اینکه فعالیت عمده بنیاد مسکن در روستاهای اهر متمرکز شده است، افزود: تهیه و اجرای طرح هادی روستایی از مهم‌ترین طرح‌های بنیاد مسکن بوده که با این اجرای طرح هویت جدیدی به سیمای روستاها بخشیده می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۰۲ روستای شهرستان اهر دارای سکنه هستند، بر اساس برنامه پنجم که روستاها در این برنامه خانوار بندی شده و مقرر شده تا برای روستاهای بالای بیست خانوار طرح هادی روستایی تهیه و اجرایی شود که ۱۱۹ روستای اهر جمعیت بالای بیست خانوار دارد و خوشبختانه تاکنون توانسته‌ایم طرح هادی را در ۱۳۵ روستای شهرستان اهر اجرایی کنیم.

فیضی بابیان اینکه با توجه به محدودیت‌های منابع مالی، فاز نخست طرح هادی در ۳۵ روستای شهرستان اهر اجرا شده است، اظهار کرد: در سال گذشته طرح هادی روستاهای نقدوز، ریحان و نقاره کوب جدید را به پایان رساندیم و امسال با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طرح هادی را در روستاهای اورنگ، چولقشلاقی، دایلار، چشمه وزان، مصطفی چایی، انداب قدیم و بهل عملیاتی می‌شود.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان اهر اضافه کرد: بازنگری طرح هادی روستاهای چولقشلاقی و گرنگاه را به اتمام رسانه‌ایم و اکنون منتظر ابلاغ هستیم، معمولاً عمر طرح هادی روستایی ۱۰ ساله بوده و با توجه به تغییراتی از جمله افزایش خانوار، تغییر کاربری و غیره که صورت می‌گیرد بایستی در برخی روستاها طرح هادی را بازنگری کنیم و در حال حاضر طرح هادی روستاهای دوشتور و رواسجان بازنگری می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اعتبار طرح‌های هادی و بازنگری شهرستان اهر در سال جاری، بیان کرد: امسال برای اجرای طرح هادی در هفت روستا و بازنگری طرح هادی در برخی روستاهای شهرستان اهر جمعاً ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص‌یافته که در صورت تحقق ۵۰ درصد از این اعتبارات می‌توانیم به‌اندازه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان طرح هادی را در این روستاها اجرایی کنیم.

فیضی با تأکید بر اینکه جاده و کوچه‌های برخی روستاهای شهرستان اهر با تخصیص قیر رایگان آسفالت‌ریزی می‌کنیم، گفت: سال گذشته میزان تخصیص قیر رایگان افزایش‌یافته که در صورت حل مشکلات روستاهای چولقشلاقی، آللو، یخفروزان و رشت آباد که پیش‌بینی کرده‌ایم تا در صورت مساعد بودن آب و هوا ۲۳ هزار مترمربع آسفالت‌ریزی خواهیم داشت که البته تصمیم داریم تا با تعاملی که بین بخشداری و دهیاری‌ها وجود دارد میزان آسفالت‌ریزی را در سال جاری افزایش دهیم.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان اهر با اشاره به اینکه در زمان آغاز اجرای طرح بهسازی مساکن روستایی، طبق آمار در سال ۸۴ تنها ۱۰ درصد مساکن روستایی در برابر حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی مقام سازی شده بودند، یادآور شد: با توجه به زلزله سال ۹۱ شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس، اکنون ۸۰ درصد واحدهای مسکن روستایی شهرستان اهر در برابر حوادث و بلایای طبیعی مقاوم‌سازی شده‌اند و میانگین آمار کشوری ۵۰ درصد است.

وی بابیان اینکه صنعت ساختمان نقش قابل‌توجهی را می‌تواند در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ایفا کند، تصریح کرد: هر واحد مسکونی که در روستاها احداث می‌شود به‌طور مستقیم برای یک نفر اشتغال ایجاد می‌کند در واقع سهم شهرستان اهر که ۵۰۰ واحد مسکونی است می‌تواند برای ۲۵۰ نفر به‌طور مستقیم اشتغال ایجاد کند.

فیضی با ذکر این‌که اخذ سند مالکیت برای واحدهای روستایی روستاهای بالای بیست خانوار باعث ایجاد امنیت روانی و قضایی می‌شود، گفت: تاکنون برای ۶ هزار و ۷۳۹ واحد روستایی با همکاری اداره ثبت‌اسناد و املاک در روستاهای شهرستان اهر صادر شده و امسال نیز تصمیم داریم تا برای نزدیک به ۴۰۰ واحد روستایی سند مالکیت صادر کنیم.