به گزارش خبرنگار اهرامروز، بیت‌الله عبدالهی در همایش اقتصادی توسعه منطقه ارسباران که در شهرستان اهر برگزار شد، اظهار داشت: برخی‌ها بر این عقیده هستند که توسعه به دست دولت صورت می‌گیرد قبلاً این‌طور احساس می‌شد که توسعه همه‌ی بخش‌ها زمانی تحقق می‌یابد که دولتی باشد و اغلب تفکر مدیران نیز این‌گونه بود ولی بعدها به نتیجه رسیدند که اگر مردم پای‌کار نباشند توسعه تحقق نمی‌پذیرد.

وی تشکیل شرکت‌های توسعه و عمران در مناطق مختلف را زمینه‌ای برای ایفای نقش مردم در امر توسعه ذکر کرد، افزود: مسئولان دولتی در توسعه شهرستان اهر و منطقه ارسباران به‌جای مجری بودن می‌توانند تسهیل گر باشند و تشکیل شرکت مردمی توسعه و عمران منطقه ارسباران نقطه عطفی در نقش‌آفرینی مردم در توسعه خواهد بود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با اشاره به اینکه یکی از معضلات اصلی شهرستان اهر بیکاری جوانان است، ادامه داد: فقر و بیکاری از جمله مقوله‌هایی است که هیچ‌کسی نمی‌تواند آن را کتمان کند و متأسفانه بیشترین بیکاران ما در شهرستان‌ها جوانان تحصیل‌کرده دانشگاهی هستند و از طرفی دیگر زمینه اشتغال در شهرستان اهر بسیار کم است.

عبدالهی اضافه کرد: همین اقدامی که طلا و جواهر فروشان اهر برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال و توسعه منطقه ارسباران انجام داده‌اند ارزشمند است اما متأسفانه ذهنیت‌های غلط در خصوص اینکه شرکت‌های توسعه منطقه‌ای جواب نمی‌دهد آزاردهنده است این ذهنیت‌های غلط از آن نشات می‌گیرد که شرکت‌های توسعه‌ای گذشته بیشتر دولتی بوده‌اند تا اینکه مردمی باشند.

وی بابیان اینکه جاده یکی از موانع توسعه منطقه ارسباران و شهرستان اهر است، گفت: در شهرستان اهر جوانان بیکاری داریم که با معدل بالا از دانشگاه صنعتی شریف تهران فارغ‌التحصیل شده‌اند اما به لحاظ نبود فرصت‌های شغلی هنوز بیکار مانده‌اند و اگر می‌گوییم جاده یکی از موانع توسعه است حرف گزافی نگفته‌ایم چراکه با تکمیل بزرگراه اهر – هریس – تبریز امسال بیشترین زمین در بین شهرک‌های صنعتی استان در شهرک صنعتی بیلوردی به فروش رسیده است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس، تشکیل شرکت غیردولتی توسعه و عمران منطقه ارسباران سرآغاز سازندگی و توسعه شهرستان‌ها عنوان کرد، افزود: قبول داریم که موانع سرمایه‌گذاری در منطقه وجود دارد اما اینکه بنشینیم و هیچ کاری نکنیم چون موانع وجود دارد اصلاً جایز نیست بلکه با تلاش و کوششی که می‌کنیم می‌توانیم بخش بزرگی از موانع را پشت سر بگذاریم.

عبدالهی با تأکید بر اینکه همه ما در قبال جوانان بیکار اهری و هریسی وظیفه‌داریم و عدم مسئولیت‌پذیری در این خصوص خطایی جبران‌ناپذیر است، گفت: یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی ۵ ماه می‌شود که به دنبال اخذ مجوز راه‌اندازی کارخانه فولاد در اهر است ولی برخی‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گویند اشل کوچک توجیه اقتصادی ندارد اما اگر وضعیت این روزهای جوانان بیکار را در نظر بگیریم راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک نیز در این شرایط ضروری است.

وی ابراز داشت: برای رونق تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی نباید چشم به امید دولت دوخت چراکه دولت اکنون کارخانه‌هایی را که در دست دارد به بخش خصوصی واگذار می‌کند بر همین اساس اگر می‌خواهیم تولید و اشتغال صورت گیرد باید از بخش خصوصی کمک بگیریم.

انتهای پیام/