به گزارش خبرنگار اهرامروز، حیدر فتح‌زاده در همایش اقتصادی توسعه منطقه ارسباران که در شهرستان اهر برگزار شد، اظهار داشت: چگونگی مدیریت تغییرات، مدیریت آینده، دورنمای مشارکت، فکر و عمل متفاوت از جمله مسائلی است که باید بر روی این مسائل فکرهای اساسی کنیم.

وی با اشاره به اینکه شهرستان اهر در حال حاضر بیش از ۱۲۴ هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت دارد، افزود: اکنون نزدیک به ۶۴ روستای شهرستان اهر خالی از سکنه بوده و ۷۸ روستای این شهرستان در حال خالی از سکنه شدن قرار دارد.

معاون سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی ادامه داد: از جمعیت یک‌میلیون و ۵۵۷ هزار و ۹۲۳ نفر کلان‌شهر تبریز، ۳۸۴ هزار و ۱۰۷ نفر از شهرستان‌های خداآفرین، کلیبر، اهر و ورزقان هستند.

فتح‌زاده بابیان اینکه از مجموع کل جمعیت شهرستان اهر ۹ هزار و ۵۲ جوان با مدرک لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری بیکار هستند، گفت: متأسفانه شرایط زندگی و معیشتی مردم شهر اهر آن‌ها را مجبور به تحت پوشش قرار گرفتن در سازمان‌های حمایتی کرده است به‌طوری که از هر ۱۰۰ خانوار ۲۰ خانوار تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی هستند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۷٫۸ درصد جمعیت استان آذربایجان شرقی را سالمندان تشکیل می‌دهند و بر همین اساس کشور چین برای سال ۱۴۱۰ که جمعیت سالمند کشور به ۲۸ میلیون نفر خواهد رسید پیش‌بینی کرده تا این میزان عصا به ایران خواهد فروخت ولی اگر برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت‌ها حتی در کنترل جمعیت به‌درستی صورت نگیرد آینده پیری جمعیت که از آن واهمه داریم به سراغ ما خواهد آمد.

معاون سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه ۴ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۷۲۹ شغل در کشور در اختیار کسانی است که یا شغل اول، دوم و سوم آن‌هاست، گفت: اگر ۳۰ درصد شغل چندشغله‌ها را خالی کرده و به دست جوانان بیکار بسپاریم به‌خودی‌خود نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت.

فتح‌زاده اظهار کرد: نگاه، فکر و عمل متفاوت به توسعه و اشتغال با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاران می‌تواند تحول‌آفرین باشد چراکه اگر کارخانه‌ای به دست سرمایه‌گذاران بومی منطقه احداث و صدها جوان بیکار را به‌کارگیری کند به این نگاه، فکر و عمل متفاوت می‌گویند.

وی از تشکیل مجمع مشورتی نخبگان و فرهیختگان در ۱۲ شهرستان آذربایجان شرقی خبر داد، گفت: تشکیل مجمع مشورتی نخبگان و فرهیختگان در قالب مجمع مشورتی توسعه در شهرستان‌ها می‌تواند شهرستان را در ریل قطار توسعه آن‌هم در مسیر صحیح قرار دهد و لازم است تا مجمع مشورتی توسعه در تمامی شهرستان‌های آذربایجان شرقی تشکیل شود هر چند که تاکنون این مجمع در ۱۲ شهرستان تشکیل شده ولی سایر شهرستان‌ها نیز برای تشکیل آن اقدام کنند.

معاون سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود یادآور شد: ۳۶ درصد هزینه‌هایی که در سازمان‌های دولتی آذربایجان شرقی انجام می‌گیرد اگر هم آن را هزینه نمی‌کردند باز هیچ اتفاقی نمی‌افتاد یعنی این هزینه کردها گاهاً بیهوده است.

فتح‌زاده با اشاره به اینکه ۵۹ درصد از ۶ هزار و ۴۶۳ زندانی در زندان‌های آذربایجان شرقی به علت ارتکاب سرقت در زندان‌ها به سر می‌برند، خاطرنشان کرد: نباید به مسائل و آسیب‌های اجتماعی بی‌تفاوت باشیم و همین‌جا از مسئولین و مدیران شهرستان‌ها می‌خواهم تسهیل گر خوبی باشند و گاهاً موانع و محدودیت‌هایی که به وجود می‌آید را با ساده‌سازی امورات بخشی از مشکلات جامعه که از بیکاری و عدم تأمین معیشت نشات می‌گیرد را مرتفع کنند.

انتهای پیام/