به گزارش خبرنگار اهرامروز، عبدالرضا کلانتری در دیدار با اهالی روستای زندآباد شهرستان اهر با اشاره به این‌که منطقه‌ی شیورداغی از سال ۹۰ «منطقه‌ی شکار ممنوع» است، اظهار داشت: هدف از اعلام شیورداغی به عنوان «منطقه‌ی شکار ممنوع»؛ احیای حیات وحش است و زمانی منطقه‌ی شیور زیستگاه کَل و بُز و برخی حیوانات بود اما از زمانی که استفاده از سلاح شکاری افزایش یافته زیستگاه حیات وحش در معرض خطر است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهر افزود: در گذشته منطقه‌ی شیور زیستگاه اصلی کبک بود، ولی متأسفانه شکارهای بی‌رویه و غیرمجاز شرایطی را به وجود آورده که دیدن کبک همچون در شیورداغی به آرزو تبدیل شده است، حال برای احیای زیستگاه حیات وحش در منطقه‌ی شیور به همت و همکاری روستاهای جوار شیورداغی نیازمندیم.

وی بابیان این‌که صدور پروانه شکار و شکار غیرمجاز در منطقه‌ی شیورداغی «ممنوع» است، گفت: دستگیری شکارچیان غیرمجاز و حتی محکومیت آن‌ها نمی‌تواند حیات وحش را احیاء کند، در حالی‌که دستگیری شکارچی و یا کشف اسلحه و مهمات افتخار نیست بلکه حفاظت از حیات وحش و محیط زیست با مشارکت اهالی بومی برای اداره حفاظت محیط زیست اهر مایه مباهات و دلگرمی است.

کلانتری ادامه داد: گردشگری محیط زیست با حفاظت از حیات وحش در شهرستان اهر احیاء می‌شود و در این راستا روستائیان عزیز، علی‌الخصوص جوانان روستایی ساکن در محدوده شیورداغی می‌توانند هر یک محیط‌بان حیات وحش شیور باشند، قطعاً روستائیان ساکنین جوار شیورداغی بیشتر از سایر هم‌وطنان نسبت به حفظ محیط زیست و حیات وحش شیورداغی بایستی تعصب نشان دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهر بر لزوم مشارکت اهالی در حفاظت از محیط زیست و حیات وحش در ذخیره‌گاه‌های شهرستان اهر تأکید کرد و گفت: اگر مشارکت و همکاری مردم نباشد قطعاً متجاوزان به حیات وحش و محیط زیست دندان طمع تیز می‌کنند، این در حالی است که متأسفانه سلاح مجاز و غیرمجاز در اختیار شکارچیان فراتر از حد تصور است.

وی در رابطه با نظارت‌های زیست محیطی بر معادن شهرستان اهر یادآور شد: تابه‌حال همکاران ما نسبت به مسائل زیست محیطی معادن به وظایف خود عمل کرده‌اند، از این پس نیز اداره حفاظت محیط زیست اهر و اداره‌کل استان بر اساس وظایفی که دارند نسبت به آلایندگی‌های زیست محیطی معادن از جمله معدن مس انجرد واکنش قانونی نشان می‌دهند.

کلانتری با تأکید بر این‌که اداره حفاظت محیط زیست اهر تابه‌حال نسبت به بررسی گزارشات اهالی روستاهای انجرد و زندآباد بی‌تفاوت نبوده است، تصریح کرد: وقتی اهالی گزارش هدایت پساب معدنی را داده بودند در سریع‌ترین زمان ممکن نمونه‌برداری صورت گرفته و پس از مشخص شدن؛ اخطارهای زیست محیطی صادر شد. قطعاً نسبت به مسائل زیست محیطی بی‌تفاوت نبوده و نیستیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهر ابراز داشت: اهالی روستای زندآباد اگر احساس کردند اقداماتی به محیط زیست آسیب می‌رساند و معدن انجرد نسبت به رعایت الزامات زیست محیطی کم‌کاری می‌کند، اداره حفاظت محیط زیست اهر بدون تعارف به موضوع ورود خواهد کرد چراکه این وظیفه قانونی ماست و منتی بر کسی ندارد و مطمئن باشید مأموران محیط زیست در هر ساعت از شبانه‌روز آماده پاسخگویی به مطالبات و رسیدگی به گزارشات مردم هستند.

وی در پایان با اشاره به این‌که محیط‌بانان در برابر شکارچیان غیرمجاز و مسلح از محیط زیست و حیات وحش دفاع می‌کنند، خاطرنشان کرد: وقتی جوانان زندآبادی، انجردی، جوبندی و … هم‌پای اداره حفاظت محیط زیست اهر باشند، یقیناً از حفاظت حیات وحش در شیورداغی اطمینان پیدا می‌کنیم

خبر از: علی دایلاری اصل